دیدار سفیر ایران با وزیر فرهنگ تاجیکستان

سفیر ایران روز دوشنبه با «شمس الدین آروم بیک زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان به منظور همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور دیدار کرد.

دیدار سفیر ایران با وزیر فرهنگ تاجیکستانبه گزارش  حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد تقی صابری» سفیر ایران در دوشنبه در دیدار با «شمس الدین آروم بیک زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان، ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مشترکات فرهنگی و روابط دوجانبه، زمینه های مناسب برای توسعه مناسبات و همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور را بررسی کردند.

در این ملاقات سفیر کشورمان با ابراز خرسندی از حضور در تاجیکستان و انجام این دیدار، به تحولات نوین و رو به رشد روابط دو جانبه اشاره و مأموریت خود را بهبود و ارتقای مناسبات دو کشور هم فرهنگ، هم دین و همزبان ایران و تاجیکستان، عنوان کرد.
«شمس الدین آروم بیک زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان دراین دیدار با تبریک انتصاب صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: «دو ملت ایرانی و تاجیک هم فرهنگ، هم کیش و هم زبان هستند و ما اشتراکات فرهنگی فراوانی داریم که می‌تواند برای گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اثرگذار باشد.

وی گفت: ما در تاریخ، زبان و فرهنگ اشتراکات فراوانی داریم. رودکی، فردوسی، حافظ و سعدی مفاخر فرهنگی دو کشور بمحسوب می‌شوند.

وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به شروع فعالیت سفیران جدید دو کشور و تحولات مثبت ایجاد شده در روابط ایران و تاجیکستان، اظهار امیدواری کرد: روابط و مناسبات فی مابین دو کشور بهبود و روز به روز توسعه یافته و میان دو ملت و کشور ایران و تاجیکستان فاصله و دوری نباشد.

«محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز در این دیدار گفت: به تعبیر رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، دو ملت تاجیک و ایران «قوم و خویش» هستند و همین اشتراکات فراوان به ویژه در حوزه فرهنگ، ظرفیت خوبی برای تقویت و استحکام در همه زمینه‌ها از جمله روابط سیاسی است.

وی در خصوص اهمیت گسترش روابط فرهنگی دو کشور اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های فرهنگی با جمهوری تاجیکستان هیچ محدودیتی ندارد».

سفیر ایران در تاجیکستان، سفر هیأت‌های فرهنگی و هنری برای بازدید از مراکز فرهنگی، هنری و دینی ایران و تاجیکستان، برگزاری مشترک نمایشگاه‌های معرفی دستاوردها و فعالیت‌های علمی و فرهنگی و هنری، معرفی آثار ممتاز و برجسته ادبیات تاجیک و ایران و تجلیل از مناسبت‌های ملی دو کشور از جمله برگزاری روزهای جهانی حافظ، رودکی، فردوسی، سعدی و مولوی، همچنین برگزاری هفته فیلم را در توسعه و تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور مهم دانست.

صابری بر لزوم برگزاری سمینارهای علمی، ادبی و فرهنگی در موضوعات مورد علاقه در مجامع علمی و فرهنگی دو کشور، از جمله اجرای برنامه‌های مشترک علمی و فرهنگی توسط انجمن‌های دوستی ایران و تاجیکستان نیز تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار