ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تحریم پتروشیمی مانند نفت راه به جایی نخواهد برد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: کاخ سفید به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود در رابطه با ایران دست نمی یابد.

تحریم پتروشیمی مانند نفت راه به جایی نخواهد برد/ واشنگتن با فشار‌های اقتصادی علیه ایران شورش داخلی را در سر می پروراندبه گزارش  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۷ خرداد از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده است، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای دادن حمایت مالی به قرارگاه خاتم الانبیا تحریم شده است.

صادرات محصولات پتروشیمی در کنار صادرات نفت، از مهم‌ترین منابع درآمدهای ارزی ایران محسوب می‌شوند که آمریکا پس از خروج از برجام آنها را هدف قرار داده است.

این برای اولین بار نیست که آمریکا بخش پتروشیمی ایران را تحریم می‌کند، پیش از امضای توافق هسته‌ای، آمریکا هشت شرکت پتروشیمی ایران را که "در مالکیت یا در اختیار دولت" بودند را در فهرست تحریم‌های علیه این کشور قرار داده بود.

 

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کاخ سفید به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود نرسید، در حقیقت واشنگتن خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران بود، همچنین تغییر رفتار و آوردن تهران به میز مذاکره را هم زیر سر داشت، ولی دیدیم که همه این ها هدف واهی بود که در سر می‌پروراند.

وی افزود: واشنگتن تصور می‌کرد که فشار‌های اقتصادی علیه ایران شورش داخلی را در پی خواهد داشت و از این طریق سقوط نظام جمهوری اسلامی ممکن می‌شود، و یا در نهایت ایران به تغییر رفتار و آمدن به میز مذاکره مجبور خواهد شد، اما دیدیم که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از ۱۲ شرط خود هم کوتاه آمد تا ایران را به سمت میز مذاکره بکشاند.

ساداتیان در ادامه تصریح کرد: کاخ سفید که بدون پیش شرط هم حاضر به مذاکره با ایران است، ولی دولت نظام جمهوری اسلامی اعلام کرد که هیچ گونه مذاکره‌ای خارج از برجام را نمی‌پذیرد، بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید تا به حال هیچ یک از اهداف کاخ سفید محقق نشده است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه کاخ سفید در پایان نیمه مهلت ۶۰ روزه ایران به سراغ تحریم پتروشیمی رفته است، خاطر نشان کرد: غرب نفت تهران را تحریم کرد، ولی نتوانست به هدف نهایی خود دست پیدا کند، پتروشیمی از نفت و درآمد‌های نفتی ایران بالاتر است پس به این هدف خود نیز دست نمی‌یابد.

وی در پایان گفت: ایالات متحده آمریکا با تحریم پتروشیمی ایران به هدف خود دست نخواهند یافت، چراکه حجم پتروشیمی از نفت، صادرات نفتی و فرآورده‌های آن کمتر خواهد بود، در نتیجه هنگامی که درتحریم‌های نفتی به نتیجه‌ای نرسیدند در خصوص پتروشیمی هم آبی برایشان گرم نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار