قاتلی خاموش، اما حرفه‌ای که بی سرو صدا می آید و غوغا به پا می‌کند

بیماری فشار خون بالا در سال‌های اخیرعلی الرغم اطلاع رسانی ها‌ی زیاد گریبانگیر تعداد زیادی از مردم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، فشارخون بالا؛ بیماریی نام آشنا و خاموشی که هر ساله خبر‌های زیادی از افزایش آمار مبتلایان به آن را می‌شنویم بیماریی پنهان که بسیاری از افراد مدت‌ها پس از ابتلای خود به بیماری، به وجود آن پی می‌برند.

بیماری فشار خون بالا اگر به سرعت شناسایی و کنترل نشود می‌تواند زمینه ساز بیماری‌هایی دیگری همچون بیماری‌های قلبی- عروقی، کلیه ها، سکته‌های مغزی باشد و حتی به طور ناگهانی عاقبتی مرگبار و یا بسیار ناتوان کننده برای فرد مبتلا رقم بزند.

قاتلی خاموش، اما حرفه‌ای که بی سرو صدا می آید و غوغا به پا می‌کند

سری به یکی از بیمارستان‌های یزد زدیم و با حاج محمد آقا؛ پیرمرد شصت ساله یزدی که این روز‌ها فشار خون پایش را به بیمارستان باز کرده است به گفتگو نشستیم.

حاج محمد آقا گفت: چند روز پیش عقب سرم درد گرفت و با مراجعه به دکتر و گرفتن فشار خونم دستگاه فشار خون عدد چهارده روی هشت را نشان داد و دکتر گفت فشار خونم به طرز خطرناکی بالا رفته است.

حاج محمد آقا ادامه داد: از فشار خون بالای خودم خبر نداشتم و پیگیر آن نبودم و علی رغم سن بالایی که دارم  رژیم غذایی مناسب را رعایت نمی کردم و همین موضوع باعث شد در بیمارستان بستری شوم.

دکتر متخصص حاج محمد آقا می گفت: خطر سکته مغزی از بیخ گوشش رد شده و وضعیت فشار خونش خیلی خطرناک است و باید حتما در بیمارستان بستری و در بخش آی سی یو تحت مراقبت قرار بگیرد. 

سم سفیدی که یزدی‌ها دو برابر میانگین استاندار مصرف می‌کنند

دکتر محمد رضا صادقیان، رئیس گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد مصرف زیاد نمک را از عوامل موثر در ابتلا به بیماری فشار خون دانست و گفت: میزان مصرف نمک در استان یزد دو برابر میانگین استاندار است؛ در واقع میزان استاندارد مصرف مناسب نمک روزانه پنج گرم است و این میزان در استان یزد روزانه حدود ۱۲ گرم است.

قاتلی خاموش، اما حرفه‌ای که بی سرو صدا می آید و غوغا به پا می‌کند

صادقیان با اشاره به اینکه استان یزد رتبه دهم در جدول ابتلا به فشار خون بالا را داراست عنوان کرد: یک سوم جمعیت بالای سی سال استان یزد فشار خون بالا دارند و مهم‌تر آن که چهل درصد از مبتلایان از فشار خون بالای خود مطلع نیستند.

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد افزود: علاوه بر مصرف زیاد نمک، کم تحرکی که استان یزد در آن هم رتبه بالایی دارد، رژیم غذایی نامناسب، مصرف زیاد فست فود‌ها، غذا‌های پر چرب و گوشت قرمز همچنین استعمال دخانیات و استرس از جمله عوامل تاثیر گذار در افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری فشار خون بالاست.

اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان یزد با شعار بدانیم و اقدام کنیم

دکتر محمد رضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون برای آگاهی بخشی بیماران شروع به کار کرده است و در قالب این طرح حدود ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت افراد بالای سی سال شامل ایرانی، غیر ایرانی و میهمانانی که قبل از تاریخ ۲۹/۱۲/۶۸متولد شده اند، بیماران کلیوی و زنان باردار  مورد غربالگری قرار می‌ گیرند.

قاتلی خاموش، اما حرفه‌ای که بی سرو صدا می آید و غوغا به پا می‌کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به سه روش مراجعه حضوری به واحد‌های مشخص شده شبکه بهداشت، روش خود اظهاری و ثبت فشار خون در سامانه www.salamat.gov.ir و همچنین مراجعه تیم‌های غربالگری سیار به ادارات، مراکز، نهادها، مکان‌های عمومی، پارک‌ها، کارخانجات و سایر مراکز اجرا می‌شود.

دهقانی تصریح کرد: در فاز اول اجرای این طرح که از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۷ خرداد ماه ادامه داشت پیرامون نحوه دریافت خدمات، مراکز ارائه دهنده خدمات و حساس سازی جمعیت هدف جهت شرکت در طرح اطلاع رسانی لازم انجام شد.

قاتلی خاموش، اما حرفه‌ای که بی سرو صدا می آید و غوغا به پا می‌کند

وی خاطرنشان کرد: فاز دوم اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه اجرا می شود که در قالب آن کلیه گروه های هدف از سوی تیم‌های ثابت و سیار غربالگری می‌شوند و پیش بینی ما این است که نیمی از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال استان در این مرحه پایش می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: کلیه افرادی که در این طرح به عنوان بیمار با فشار خون بالا شناسایی شوند پس از دریافت پیامک به مراکز جامع خدمات سلامت و یا پزشک مربوطه ارجاع داده می‌شوند و مراحل مراقبت و درمان خود را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.

شرکت در طرح کنترل غربالگری فشار خون کمک به کنترل بیماری‌ها

محمد علی طالبی استاندار یزد در مراسم آغاز اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون که در مرکز سلامت امام شهر برگزار شد گفت: اجرای طرح‌هایی مانند طرح ملی کنترل فشار خون می‌تواند به کنترل این بیماری خطرناک و جلوگیری از عواقب ناشی از آن کمک بسزایی کند.

قاتلی خاموش، اما حرفه‌ای که بی سرو صدا می آید و غوغا به پا می‌کند

محمد علی طالبی تاکید کرد: مردم در بازه زمانی مشخص شده به مراکز درمانی مراجعه و با شرکت در طرح بسیج ملی غربالگری، دست اندرکاران اجرای این طرح را در اجرای هر چه موفق‌تر آن یاری کنند.

اگر چه فشار خون بالا بسیار خطرناک است، اما با تغییر در رژیم غذایی و مصرف به اندازه نمک، افزایش تحرک و ورزش در میان مردمان سخت کوش یزدی که زمانی به کار و تلاش شهره بوده اند، کاهش استرس‌های محیطی، عدم استعمال دخانیات و کنترل مداوم فشار خون، تا حد زیادی راه ابتلا به این بیماری خطرناک را محدود کرد.

انتهای پیام/ غ

گزارش از: نرگس دهقان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار