مناطق حفاظت شده بوشهر کمتر از میانگین کشوری است

مناطق حفاظت شده هفت درصد از مساحت استان بوشهر را تشکیل می‌دهند که سه درصد از استاندارد کشوری کمتر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: اکنون مناطق حفاظت شده استان حدود هفت درصد مساحت کل استان را در بر می‌گیرد در حالی که طبق استاندارد ملی وسعت این مناطق باید ۱۰ درصد مساحت استان باشد.

فرهاد قلی نژاد با اشاره به تنوع زیستی استان بوشهر، کمبود اعتبار را یکی از چالش‌های مهم حفاظت از جمعیت‌ حیات وحش استان و پاسداری از مناطق حفاظت شده عنوان کرد.

وی، پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دیر نخیلو، منطقه حفاظت شده تالاب حله، اثر طبیعی ملی گنبد نمکی، منطقه حفاظت شده بیرمی و خاییز، منطقه حفاظت شده‌ مُند و مناطق شکار ممنوع کوه‌ مُند، تنگ باهوش و کوه سیاه را از جمله مناطق زیست محیطی استان بوشهر معرفی کرد که باعث شده این استان به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور از نظر تنوع زیستی مطرح باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: این مناطق زیستگاه گونه‌هایی مانند آهو، پازن، قوچ و میش، پلنگ ایرانی، لاکپشت‌های در خطرانقراض جهانی، دلفین‌ها و انواع پرندگان بومی و مهاجر است.

قلی نژاد مراقبت از مناطق حفاظت شده را از مهمترین وظایف سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: در سال‌های اخیر به علت نبود زیرساخت‌های لازم مانند ایستگاه‌های محیط‌بانی، مشکلات فراوانی در مناطق حفاظت شده رخ داده است.

وی مناطق حفاظت شده را میراث‌های طبیعی خواند که پایداری زیستگاه‌ها و حفاظت از گونه گیاهی و جانوری این مناطق نیازمند برنامه‌های حفاظتی، توجه بیشتر و اختصاص اعتبار مناسب و کافی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: برنامه‌های حفاظتی در مناطق حفاظت شده استان تدوین شده و در حال پیگیری اختصاص بودجه و اعتبارات از سازمان‌های متولی هستیم.

برنامه‌های حفاظتی در مناطق حفاظت شده شامل گشت و کنترل، پیشگیری از شکار و صید غیرمجاز گونه‌های جانوری، دستگیری متخلفان شکار و صید، جلوگیری از تخریب و تصرف عدوانی در اراضی و زیستگاه‌ها و همچنین مقابله با بحران‌هایی مانند آتش سوزی جنگل و مرتع است.

انتهای پیام/ک

حراست از مناطق حفاظت شده بوشهر اعتبار می‌خواهد 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.