همه آنچه باید درباره پارگی پرده گوش بدانید +روش‌های مراقبت و درمان

بیماری‌های گوش نه‌تنها موجب اختلال در شنوایی بلکه باعث عدم تعادل اعضای بدن می‌شود، بنابراین باید مراقبت از این اندام جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گوش یک اندام حسی با عملکرد دو گانه یعنی شنوایی و تعادل است؛ حس شنیدن برای تکامل طبیعی، تکلم و برقراری ارتباط با سایرین ضروری است همچنین تعادل یا توازن برای انجام حرکات بدن و هماهنگی مهم است.

به دلیل ساختار و عملکرد ظریف گوش، کشف زودهنگام و تشخیص دقیق اختلالات شنوایی برای حفظ شنوایی و تعادل طبیعی ضرورت پیدا می‌کند؛ تشخیص و درمان این اختلالات نیاز به کادر بهداشتی درمانی حرفه‌ای مانند متخصصان گوش، حلق و بینی، متخصصان داخلی و پرستاران دارد.

شعبانی/


بیشتر بخوانید: اکثر "پارگی‌های پرده گوش" خود به خود درمان می‌شوند


بیماری‌های گوش نه تنها در شنیدن، اختلال ایجاد می‌کند بلکه باعث بروز بیماری‌های روانی و جسمی شدیدی می‌شود؛ گاهی جسم خارجی  وارد گوش می‌شود که برای بیرون آوردن آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؛ ترشحات گوش اگر بیش از اندازه جمع شده باشد باید توسط پزشک و با شستشو خارج شود.

سوراخ شدن پرده گوش معمولا به علت عفونت یا تروماست؛ تروما ناشی از شکستگی جمجمه، صدمات مربوط به انفجار یا سیلی ایجاد می‌شود همچنین در مواردی سوراخ شدگی ناشی از اجسام خارجی (مثلا اپلیکاتور‌های با نوک پنبه ای، گیره موی سر یا کلید) و به دلیل فشار دادن آنها به انتهای مجرای شنوایی خارجی رخ می‌دهد، علاوه بر پاره شدن پرده صماخ آسیب به استخوانچه‌ها و حتی گوش داخلی ممکن است اتفاق بیفتد.

شعبانی/

 در دوره عفونت، چنانچه فشار گوش میانی بیشتر از فشار اتمسفر در مجرای شنوایی خارجی باشد می‌تواند سبب پارگی پرده صماخ شود.

کامران خداکرمی متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل پاره شدن پرده گوش اظهار کرد: پرده گوش به طور طبیعی در مقابل فشارهای زیاد مقاومت کمی از خود نشان می‌دهد به طور مثال در غواصی یا پرواز تا حدی مقاومت دارد و تا حدی می‌تواند در مقابل فشار مقاومت کند اما در مقابل برخی فشارها نمی‌تواند مقاومت کند و پاره می‌شود.

وی ادامه داد: عواملی که تروماتیک هستند می‌تواند باعث پاره شدن پرده گوش و خون‌ریزی شود، فشار آب زیاد در هوا از مواردی هستند که باعث ضربه زدن به پرده گوش می‌شود، از عوامل دیگر پاره شدن پرده گوش آتش سوزی یا جوشکاری است که باعث عفونت مزمن گوش می‌شوند همچنین ممکن است منجر به پاره شدن پرده گوش شود، برخی از عفونت‌ها در ناحیه سر و صورت هم ممکن است منجر به پاره شدن پرده گوش شود.

شعبانی/


بیشتر بخوانید: پارگی پرده "گوش" شما را ناشنوا نمی کند


خدا کرمی بیان کرد: برای درمان پاره شدن پرده گوش روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع پارگی است،  اینکه پرده گوش به طور اتفاقی به طور حاد پاره شده است یا خیر؟

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: اگر پرده گوش بر اثر ضربه پاره شده باشد، نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد، که در بسیاری از موارد در این حالت ممکن است خود به خود جوش بخورد و اصولاً پزشکان یک فرصت  ۳ تا ۶ ماهه به فرد می‌دهند تا پرده ترمیم شود که درصد ترمیم در این مواقع بالاست اما در برخی موارد نیاز به جراحی است.

وی تشریح کرد: در مواقعی که پرده گوش بر اثر عفونت پاره شود، کنترل عفونت، مراقبت از گوش و جلوگیری از ورود آب آلوده داخل گوش  به مرور موجب ترمیم می‌شود؛ در برخی موارد ممکن است فرد بر اثر جوشکاری یا آتش سوزی دچار عفونت گوش شود و دلیل آن هم وجود ذرات آلوده در گوش بوده که ممکن است در این حالت خود به خود ترمیم نشود و نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

شعبانی/

خداکرمی گفت: در مواردی که بر اثر ضربه پرده گوش پاره می‌شود مراقب از ورود آب در گوش ضرورت دارد و باید مدخل ورودی  بسته شود تا  آب آلوده وارد گوش نشود، همچنین باید از مصرف گوش پاک کن اجتناب شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی باید باشند تا در صورت نیاز قطره آنتی بیوتیک مصرف کنند، در مواردی که پارگی پرده گوش بیش از سه ماه طول کشید و عفونت وجود داشت باید ضمن مراقبت از ورود آب آلوده به داخل گوش، یک پنبه آغشته به پماد مخصوص در این ناحیه قرار داد.

شعبانی/

روش‌های درمانی آسیب به پرده گوش 

حسام‌الدین امام جمعه، شنوایی‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، گفت: به طور معمول چنانچه عفونت  گوش درازمدت ادامه پیدا کند منجر به پارگی پرده گوش می‌شود، این عفونت‌ها، عفونت‌های گوش میانی و مجرای آن را نیز شامل می‌شود. 
 
وی افزود: افراد به منظور جلوگیری از پارگی پرده گوش با مشاهده کمترین علامت عفونت گوش از جمله گرفتگی، احساس کمی درد در این ناحیه که بر اثر ضربه‌های ناشی از ورود جسم خارجی به گوش ایجاد شده است برای معالجه آن اقدام کنند. 
شعبانی/
 
این شنوایی‌شناسی با اشاره به روش‌های درمان پارگی پرده گوش اظهار کرد: پارگی پرده گوش بدون نیاز به اقدام جراحی برای بهبود آن پس از مدتی ممکن است با درمان‌های طبی درمان شود. 
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خیلی وحشتناک است
Iran (Islamic Republic of)
ه م
۱۶:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
سلام
وقت بخير
خودبخود
دچار گوش درد زيادي شدم
دكتر قطر كانازول و اوتيپست رو نوشت وقتي استفاده ميكردم درد به درد شديدي از ناحيه گلو و گوش مبتلا ميشدم
بعدش باز مراجعه مردم گفت پرده گوشم به طور جزيي پاره شده
و قطره الكل بوريكه داد كه وقتي مصرف ميكنم باز گوشم درد ميكنه

چند روز طول ميكشه تا ترميم بشه و چه مراقبتهايي لازمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
سلام ببخشید من حدود ۱۵ سالی هست که پرده هر دو گوشم پاره شده به دلیل مشکلات مالی تا بحال نتوانسته ام پرده گوشم را عمل کنم موقع عفونت از قطره استفاده میکردم عفونت خشک میشد سوال من این است ایا اگر الان اقدام به عمل کنم امکان هست که پرده گوشم صد در صد خوب شود یا مثلا برای گوشم‌پرده تشکیل دهند ؟
Iran (Islamic Republic of)
هانا
۰۰:۱۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
سلام پسرم چند ماه پیش گوش پا کن را کرد داخل گوشش وگریه اوفتاد وچند روز بعد دیدم که از گوشش خیلی کم خون اومده

آیا بادارو درمان میشه
Afghanistan
سما
۰۶:۳۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
اولاً تشکر از معلومات تان و بعداً سوالی دارم در باره گوش.
2 3 هفته پیش پرده گوش من به اثر عفونت سوراخ شده بود، پیش داکتر رفتم و دوا داد بهتر شدم دیگر مشکلی در گوشم احساس نمیکنم. اما چند روزی میشود که خارش پیدا کرده و بسیار عذابم میکند.
حالا دلیل چه است؟ چه کار باید کنم؟ کدام مشکل دیگر به من پیش نخواهد آمد؟
منتظر استم لطفاً!
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۰۹:۰۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
با سلام من حدود 2 ماه پیش گوش سمت چپم دچار عفونت گوش میانی شده و پرده اون پاره شد هیچ گونه ضربه ای نخورده بود هیچی فقط دکتر رفتم تشخیصش عفونت گوش میانی بود . حدودا دو هفته پیش دوباره رفتم دکتر گفت در حال بهبودیه اما الان توی گوش سمت چپم صدای وزوز هست .
آیا گوش کردن به موسیقی با صدای آهسته برای من خوب نیست؟
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۱:۳۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
عالی بود مرسی که مراقب ما هستید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
با سلام خدمت جناب دکتر من 35سالمه پرده گوش چپ من سوراخ شده و حدود 8ساله رفتم دکتر گفته باید عمل بشه ولی نرفتم عمل کنم چه مشکلاتی پیش میاد اگر عمل نکنم.با تشکر
Pakistan
احمد
۱۹:۲۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
من یک هفته میشود ګوشم را عمل کردم قبل از عمل هم وزوز داشت حالا هم این علت در چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
ایا وزوزگوش میتونه بدباشه؟!!یا مربوط به اعصابه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
در مورد درمان عصب شنوایی هم توضیح بدهین ممنون میشم عالی بود