از عفونت گوش و چشم تا اسهال، بلاهایی که در کمین شناگران است

یکی از فعالیت‌های محبوب تابستان انجام ورزش‌های آبی است، اما برخی بیماری‌ها در کمین شناگران است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارکنان استخر‌ها نظارت و توجه ویژه‌ای به بهداشت و تمیزی آب استخر، سالن‌های رخت کن و فضای عمومی محوطه استخر دارند، اما مراجعه کنندگان به استخر باید نکات بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی آب، محیط استخر و ابتلا به بیماری‌ها را مد نظر قراردهند.

شنا یکی از بهترین ورزش‌ها برای حفظ سلامت بدن، کمک به گردش خون، کاهش وزن، تقویت استخوان ها، به دست آوردن تناسب و زیبایی اندام، تقویت عضله‌ها و ریه و کمک به حفظ تعادل است.


بیشتر افراد در فصل تابستان اقدام به یادگیری شنا می‌کنند، افرادی که دچار آلرژی‌های پوستی و تنفسی هستند باید هنگام شنا تمامی موارد احتیاطی را رعایت کنند زیرا شنا در استخر‌های آلوده می‌تواند سبب تشدید علامت‌های بیماری آلرژی در آنها شود.

کلر ماده‌ای شیمیایی است که معمولاً در سراسر دنیا برای ضدعفونی کردن آب استخر‌ها استفاده می‌شود؛ قرار گرفتن در آبی که حاوی درصد بالایی از کلر است می‌تواند سبب عوارضی چون عفونت‌های پوستی، واریس، عفونت‌های چشم، بینی، گلو، گوش، ناحیه تناسلی و حتی ناخن‌ها شود.


تنها ۲ ساعت و نیم انجام ورزش شنا در هفته یا آب درمانی می‌تواند درصد ابتلا به بیماری‌های مزمنی، چون آلزایمر، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و خطر سکته مغزی را در آن‌ها کاهش دهد.


در برخی استخر‌ها  طیف وسیعی از باکتری، انگل و سایر پاتوژن‌ها یافت می‌شوند که بیشتر ناشی از دفع ضایعات انسانی شناگران در آب استخر و خطری جدی برای سلامت انسان هستند.


این ضایعات می‌توانند سبب عارضه هایی، چون استفراغ، اسهال، گرفتگی معده، بیماری لژیونلا (Legionella)، بیماری گوش شناگر (swimmer’s ear) و حتی هپاتیت شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند کارکنان استخر‌ها دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی WHO را رعایت کنند تا علاقه‌مندان به شنا دچار بیماری نشوند.


کلر یکی از عوامل بروز سبب قرمزی چشم و عفونت محسوب می‌شود؛ زمانی که فرد بدون عینک در آب شنا می‌کند، اشک چشم که عاملی دفاعی و محافظتی از سطح چشم است کارایی خود را از دست می‌دهد و به این ترتیب باکتری و سایر عوامل بیماری زا به راحتی می‌توانند وارد چشم شوند.


افرادی که سابقه برخی بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن را دارند، افرادی که دچار زخم و جراحت‌های پوستی باز هستند یا دچار سوختگی شده اند همچنین  زنان باردار، کودکان و سالمندان به طور کلی سیستم ایمنی ضعیفی دارند و امکان دارد در زمان حضور در استخر به بیماری‌های مختلف دچار شوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد هرگز آب استخر را ننوشند، زیرا سبب ورود مستقیم میکروب و باکتری به درون بدن می‌شود.


اگر فرد به تازگی دچار عفونت دستگاه گوارش یا اسهال شده است تا حداقل ۲ هفته پس از بهبود نباید از استخر‌های عمومی استفاده کند، زیرا خطر سرایت بیماری به دیگران وجود دارد.

یکی از خطر‌های شایع در استخر، شناگران مبتدی هستند که تمایل فراوان به شنا در بخش‌های عمیق استخر دارند که لازم است مربیان شنا و کارشناسان نجات غریق توجه ویژه‌ای برای مراقبت از شناگران داشته باشند همچنین  در هر استخر، خط تلفن مستقیم برای تماس با اورژانس، دستگاه احیای مصنوعی و سیلندر اکسیژن برای مواقع ضروری وجود داشته باشد.


افراد در زمان شنا باید از وسایلی چون کلاه شنا، گیره بینی و گوش، عینک شنا و نیز لباس شنای استاندار استفاده کنند  همچنین همراه داشتن ساک ورزشی شامل حوله، دمپایی استاندارد و شامپو برای استحمام قبل و بعد از شنا می‌تواند درصد آلودگی آب را کاهش و از بروز بیماری‌های عفونی در افراد جلوگیری کند.


کارشناسان نیم ساعت شنا برای افراد در بازه  سنی ۵ تا ۳۰ سال در روز را توصیه می‌کنند؛  بهترین بازه زمانی برای شنا از حدود ساعت شش و سی صبح تا ۱۰ صبح یا ۴ و ۳۰ دقیقه  بعدازظهر تا ۸ شب است.


محققان همچنین توصیه می‌کنند افراد از یک ساعت  پیش از  شنا از خوردن مواد غذایی و مایعات خودداری کنند.

منبع: indiatoday

انتهای پیام/

راهکار‌هایی برای حفظ سلامت و نشاط در زمان بازی‌های آبی درتابستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار