روایت آلمانی‌ها از سفر وزیر امور خارجه‌شان به ایران؛

دویچه وله: هایکو ماس با دست خالی به تهران رفت و با دست خالی از آنجا بازگشت

شبکه دویچه وله آلمان در مطلبی به بی‌نتیجه بودن سفر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه این کشور به ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه دویچه وله آلمان در مطلبی به بررسی زوایای مختلف سفر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به ایران پرداخت و نوشت: سفر وزیر خارجه آلمان به ایران به وضوح نشان داد که اروپا نقش چندانی در مسائل خاورمیانه ندارد؛ با این حال، چنین اقدامات دیپلماتیکی همچنان مهم هستند.

هایکو ماس که چند روز قبل با هدف تلاش جهت حفظ توافق هسته‌ای ایران [برجام] و کاهش تنش‌های اخیر در منطقه خلیج فارس به ایران سفر کرده بود، با دست خالی به تهران رفت و با دست خالی از آنجا بازگشت. هیچ معجزه‌ای در تهران رخ نداد. توافق هسته‌ای نجات پیدا نکرد و هیچ تغییر ناگهانی برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه ایجاد نشد.

دویچه وله: تهران با وجود چاقوی تحریم‌های واشنگتن روی گلویش مذاکره نمی‌کند

در هر حال، هیچ کس نباید انتظارات زیادی از سفر ماس به «منطقه بحران» [خاورمیانه] داشته باشد. همانطور که سخنگوی ماس توضیح داد برلین در واقع مسئول حل بحرانی که آمریکا آن را ایجاد کرده و خودش پای میز مذاکره نمی‌آید، نیست.

اروپایی‌ها چیزی برای ارائه به تهران ندارند

هایکو ماس برای دور زدن تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران نمی‌توانست راهی جز کانال مالی مورد نظر اروپایی‌ها با ایران موسوم به «اینستکس» (INSTEX) را ارائه دهد. این در حالی بود که تاکنون حتی یک تراکنش مالی از طریق این کانال بین اروپا و ایران انجام نشده است. اروپایی‌ها  نمی‌توانند مبادلات اقتصادی و تجاری با ایران را حفظ کنند در حالی که بانک‌ها و سرمایه‌گذاران آن‌ها از اقدامات تنبیهی آمریکا علیه موسساتی که با ایران تعامل اقتصادی دارند واهمه دارند.

اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور مشتاق مذاکره با ایران هستند و به تکرار این موضوع را مطرح می‌کنند، چرا بعد از هر بار پیشنهاد مذاکره تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کنند؟ پرسش واقعی این است که چرا تهران باید به وعده‌های جدیدی که از سوی کاخ سفید ارائه می‌شود اعتماد کند در حالی که آمریکا پیش از این در مورد برجام عهدشکنی کرده است؟

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، آلمان ، برجام ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
چرا سفر ماس برای بازار ارز خوب بود دلار 500 تومن ارزون شد!
آخرین اخبار