الاخبار: خروج ایران از برجام تنها برگه تهران در برابر اروپایی‌ها نیست

روزنامه الاخبار در مطلبی نوشت ایران به جز خروج از توافق هسته‌ای، راه‌های دیگر برای وادار کردن اروپایی‌ها به عمل به تعهدات برجامی خود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت: تهران امروز میزبان هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، است و ناظران توجه بسیاری به این سفر دارند. اقدام دیپلماتیک آلمان، هماهنگ با لندن و پاریس، در شرایطی صورت می‌گیرد که بعد از افزایش فشار‌های آمریکا بر تهران و پاسخ‌های ایران به این فشار‌ها تنش بین دو طرف رو به افزایش است. بعد از تشدید فشار‌های آمریکا، ایرانی‌ها مهلتی ۶۰ روزه به طرف اروپایی دادند تا تعهدات برجامی خود را عملی کند.

در این مطلب آمده است: خروج ایران از توافق هسته‌ای تنها برگه‌ای نیست که این کشور می‌تواند در برابر طرف اروپایی رو کند؛ طرفی که می‌خواهد برجام یک تضمین امنیتی باشد، اما آنگونه که تهران می‌گوید اروپایی‌ها نمی‌خواهند تعهدات اساسی برجامی، یعنی سازوکار‌های اقتصادی و تجاری درج شده در این توافق را عملی کنند؛ زیرا از به چالش کشیدن آمریکا نگرانند. تهران به برگه‌هایی اشاره می‌کند که خطر آن‌ها کمتر از خروج از برجام نیست. از جمله هموار کردن راه برای صد‌ها هزار آواره افغان که احتمال می‌رود اروپا را به عنوان دومین مقصد خود برای پناهندگی انتخاب کنند. برگه دیگر ایران کاهش تدابیر امنیتی مربوط به منع عملیات قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا است.

از سوی دیگر آمریکا به فشار‌های خود بر اروپا ادامه می‌دهد تا در اجرای سازوکار مالی پا را از حد فراتر نگذارد و در محدوده تبادل دارو و مواد غذایی باقی بماند. سفر‌های اروپایی اخیر رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا نیز در همین راستا قرار دارد. در مقابل، کشور‌های اروپایی و مشخصا انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام می‌کنند به توافق هسته‌ای و تلاش برای حفظ آن پایبند هستند در صورتی که وقتی صحبت از توسعه سازوکار اینستکس می‌شود تردید ترویکای اروپایی کاملا مشخص است و این مسئله نشان‌دهنده پارادوکسی است که اروپا گرفتارش شده یعنی از یک سو می‌خواهد توافق را اجرا کند و از سوی دیگر نمی‌خواهد آمریکا را به خشم آورد.

در ادامه این مقاله آمده است: به نظر می‌رسد سفر امروز ماس نتایج سرنوشت سازی درباره این پرونده به دنبال داشته باشد که البته این نتایج به پیام ماس و پاسخ تهران به این پیام بستگی دارد. از اظهارات اخیر طرف‌های اروپایی می‌توان اینگونه برداشت کرد که پیام ماس شامل تاکید بر پایبندی به توافق هسته‌ای و تلاش برای مطرح کردن برخی مسائل غیربرجامی است تا فشار‌های آمریکا بر ایران کاهش یابد؛ یعنی برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای که تهران با گفتگو با آمریکا درباره این مسائل مخالفت می‌کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به گمانه‌زنی‌های برخی طرف‌های ایرانی در خصوص پیام‌هایی که وزیر خارجه آلمان در سفر به تهران همراه خواهد داشت، آمده است: ماس پیام‌های بیشتری را در سفر خود خواهد داشت به خصوص اینکه وی در سفر منطقه‌ای خود به اردن و عراق هم خواهد رفت و در دیداری هم که دیروز با عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، داشت درخواست قابل توجهی را شنید مبنی بر اینکه ”هرگونه توافق آتی با ایران باید شامل کشور‌های منطقه هم باشد و آن‌ها باید طرفی در این توافق باشند. “

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار