هیچ شهرستانی از دریافت عوارض آلایندگی پارس جنوبی حذف نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هیچ یک از شهرستان‌های استان که مشمول دریافت عوارض آلایندگی از پارس جنوبی می‌شده‌اند، از فهرست دریافت کنندگان این عوارض حذف نشده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد در جمع خبرنگاران افزود: در خصوص تعیین عوارض آلایندگی برای استان‌های همجوار نیز اعلام کرده‌ایم باید شدت آلودگی کارشناسی و به صورت علمی مشخص شود.

وی ادامه داد: درصد‌های اعلام شده برای میزان اختصاص عوارض آلایندگی پیش فرض کارشناسی بوده که از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست شده که دوباره این نشست کارشناسی برگزار می‌شود و درصد‌های اعلام شده مورد کنکاش بیشتری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآورشد: باید مشخص شود که شدت آلودگی مربوط به کدام فصل و مربوط به کدام صنعت در عسلویه و کنگان است.

قلی نژاد گفت: به مردم استان بوشهر اطمینان داده می‌شود که در سازمان محیط زیست با دقت بیشتری این موضوع بررسی می‌شود و تاکنون نیز نشست مربوط به این موضوع برگزار نشده است.

وی افزود: ادعای سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر روش‌های علمی است و با بازنگری روش‌های علمی این مهم برای سازمان‌های مردم نهاد و فرمانداران توضیح داده می‌شود که اعداد خروجی آن بر چه پایه، اساس و فرمول‌هایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تنها شدت آلودگی را تعیین می‌کند و رئیس کارگروه اصلی تعیین سهم رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و اعضای آن مدیران استان‌های دخیل در آلودگی و نمایندگانی از محیط زیست و امور مالیاتی کشور است.

قلی نژاد  ادامه داد: در این زمینه چنانچه شدت آلودگی تعیین و کارگروه مربوط آن را نپذیرد این مهم برای تغییر درصد استان‌ها محقق نمی‌شود.

وی همچنین به ظرفیت‌های زیست محیطی استان را در بخش‌های جانوری، گیاهی، تالابی و پارک‌های ملی دریایی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: در استان بوشهر هشت منطقه زیست محیطی، دو پارک ملی دریایی نایبند و دیر- نخیلو و  دو اثر طبیعی ملی کوه نمک و جزیره خارگو وجود دارد که زیست و زاد و ولد انواع جانوران در آن‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، تصریح کرد: استان بوشهر در بخش‌های دریایی، ساحلی، تالاب‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها از ظرفیت مهمی برای زیست و زاد و ولد جانوران برخوردار است که حفاظت از این مناطق در اولویت قرار دارد.

قلی‌نژاد آلاینده‌های زیست محیطی را یکی از چالش‌های مهم استان بوشهر در مناطق شهری، روستایی و صنعتی دانست و مقابله با آن‌ها را از رسالت‌های مهم محیط زیست عنوان کرد.

وی از متوقف شدن صدور مجوز فعالیت صنعتی بدون مطالعه زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی خبر داد و  گفت: در چند سال اخیر مجوز تاسیس هیچ واحد صنعتی بدون مطالعات زیست‌محیطی در منطقه پارس جنوبی و دیگر مناطق صادر نشده و در این راستا بررسی بافت خاک، جهت باد غالب، مسائل آلودگی و آثار تجمیعی آلایندگی‌ها برای صدور مجوز‌ها مورد تاکید قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، آلایندگی زیست محیطی و آلودگی آب دریا را از مشکلات مهم جنوب استان  دانست و افزود: در سفر استانی رئیس جمهور به استان بوشهر، بر تشکیل کارگروه ملی رفع آلایندگی در عسلویه تاکید شد که با تشکیل این کارگروه با حضور رئیس جمهور و وزرای ذیربط، انتظار داریم شاهد اقدامات اساسی در زمینه کاهش  آلایندگی‌ها و آلودگی‌های آب و هوایی در جنوب استان بوشهر باشیم.

قلی نژاد درباره افزایش جیرجیرک‌ها در استان بوشهر هم گفت: مردم نگران نباشند زیرا عمر جیرجیرک کوتاه است و بر اثر گرما از بین می‌رود.

وی درباره سم استفاده شده برای مبارزه با ملخ نیز تصریح کرد: این سم مورد تائید وزارت بهداشت است و تا کنون موردی از مسمویت با این سم گزارش نشده است.

انتهای پیام/ک

نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.