ثبت بین المللی خاتم شیراز و ثبت ملی شهر شیراز تا پایان امسال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد که تا پایان امسال ثبت بین المللی خاتم شیراز و ثبت ملی شهر شیراز اجرایی می‌شود.

ثبت بین المللی خاتم شیراز و ثبت ملی شهر شیراز تا پایان امسالبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری در مراسم روز جهانی صنایع و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان این حوزه در شیراز با بیان اینکه صنایع دستی یکی از حوزه‌های تاثیرگذار در تحقق رونق تولید و شعار سال است، گفت: یکی از برنامه‌های اساسی اداره کل میراث استان در سال جاری، پرداختن به آموزش در این حوزه است.

وی با بیان این که هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار صنعتگر در فارس در حدود ۱۲۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند، افزود: صنایع دستی استان با داشتن رشته‌های شاخصی مانند خاتم، منبت، معرق، مشبک، کاشی هفت رنگ وزیور الات سنتی یکی از استان‌های مهم در زمینه صنایع دستی کشور است.

امیری همچنین با بیان اینکه پیش بینی شده که تا پایان امسال بیش از سه هزار نفر در حوزه صنایع دستی آموزش‌های لازم را فرا گیرند، گفت: احیای دو رشته منسوخ شده صنایع دستی از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، یکی از اقدمات مهم در حوزه صنایع دستی را ایجاد بازارچه‌های دائمی و فصلی صنایع دستی در استان عنوان کرد و افزود: یکی از این بازارچه‌ ها امروز افتتاح می‌شود که نخستین بازار تجاری صنایع دستی کشور نیز است و آذرماه هم بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در شیراز آغاز به کار می‌کند.

وی گفت: این بازار در مرحله نخست شامل ۶۵ غرفه در مجتمع تجاری مهستان شیراز است و کارکرد این غرفه‌ها، عرضه و فروش آثار صنایع دستی استان فارس، کارگاه تولید زنده، بسته‌بندی و صادرات صنایع دستی توسط یک تیم حرفه‌ای از استادان و کارشناسان و بازاریابان این حوزه است.

امیری ادامه داد: ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه امسال هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در سطح استان فارس و شهر شیراز برخی خانه‌های تاریخی در اختیار ما قرار دارد که تا پایان سال شش خانه از مجموع خانه ها، در اختیار هنرمندان جهت روتق تولید قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس خواستار حمایت از تعاونی‌های صنایع دستی شد و گفت: تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

همتی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تا ٢٠ خرداد سال ٩٩ اتفاقات خوبی در‌ای حوزه رقم خواهد خورد، خواستار حمایت و تکریم از مستمری بگیران و از کار افتادگان صنایع دستی، اختصاص بودجه پیش بینی شده دولت حاصل از درآمد‌ها به خرید کالای صنایع دستی، اعمال بیمه صنعتگران و معافیت ارزش افزوده شد.

در پایان این مراسم از تمبر یادبود مرحوم احمد شیشه‌گر استاد کاشی هفت رنگ و یک اثر نفیس خاتم کاری رونمایی شد.

همچنین پس از پایان مراسم نخستین بازار تجاری صنایع دستی کشور در شیراز با حضور مسئولان افتتاح شد.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: میراث فرهنگی ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار