عرضه نان روغنی و هرگونه افزودنی به آرد شرعا و قانونا حرام وممنوع است

فرماندارتربت جام گفت: عرضه نان نامرغوب، روغنی، دوزباله، کنجدی، سیاه دانه، عدم رعایت الگوی پخت و هرگونه افزودنی به آرد و خمیر شرعا و قانونا حرام و ممنوع است.

عرضه نان روغنی و هرگونه افزودنی به آرد شرعا و قانونا حرام وممنوع استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرتضی حمیدی فرماندار تربت جام در جمع متصدیان نانوایی‌ها گفت: نانوا‌ها رسالت سنگین بردوش دارند و مسئولیت تامین روزی وغذای اصلی مردم را برعهده داشته و در این شرایط سخت اقتصادی که قوت خیلی از مردم‌تن‌ها نان است باید باکیفیت و مطلوب تهیه و عرضه شود.

وی ادامه داد: بهترین گندم استان در تربت جام تولید می‌شود و بایدبه مصرف مردم منطقه قرارگیرد و بانظارت بر کارخانه آردبایستی براساس استاندارد آردتحویل نانوا‌ها شود.

فرماندار تربت جام بیان کرد: آردی که دولت سوبسید می‌دهد ونیز افت گندم یک درصد هم نداریم و رطوبت آن زیر ۸ درصد و سن زدگی آن به صفر رسیده و کیفیت گندم بالاست چرا نصف نان تولیدی خمیر و سوخته باشد این قابل قبول نیست.

حمیدی افزود: متاسفانه در بازرسی‌های انجام شده در خیلی از نانوایی‌ها متصدی حضور نداشته است متصدی نانوایی باید در میدان باشد و نبایدنانوایی را به دست دیگری بسپارد که خلاف قانون است.

وی گفت:مشاهده شده برخی نانوایی‌ها کم‌فروشی می‌کند شرعاو قانونا قابل قبول نیست و تخلف محسوب می‌شودوبه لحاظ اعتراض مردمی پخت نان دو خمیری و افزودنی ممنوع است.

معاون فرماندارتربت جام با ابراز گلایه از برخوردنامناسب برخی متصدیان خبازی‌ها با بازرسان افتخاری و رسمی فرمانداری افزود: سلامت مردم برای ما ارزشمند است و ماوظیفه خدمت رسانی و نوکر مردم هستیم و اگر اعتبار و عزتی داریم از برکت شهدا و مردم است که نباید تحت هیچ شرایطی بی احترامی و توهین به بازرسان انجام گیرد که قابل پیگری است و نانوایی پلمپ خواهد شد.

حسن کاظمی ادامه داد:به دنبال عرضه نان با کیفیت به مردم هستیم‌ و برخورد نانوا با مردم باید کاملا"کریمانه باشداگرنبود ناچاریم برخوردکنیم و مردم حق مطالبه دارند.

وی تصریح کرد:دربازرسی که انجام شد برخی نانوا‌ها با عدم رعایت ساعت پخت، عدم حضور متصدی، مباشر، کارگر اول در نانوایی بودیم ما به دنبال تخریب، لغو پروانه، جریمه و پلمپ نیستیم، ولی این متصدیان هستند که ما را مجبور به اعمال قانون می‌کند.

معاون فرماندار تربت جام بیان کرد: عدم رعایت الگوی پخت، کم فروشی، توزیع شیرینی و زولبیا، عدم حضورمتصدی، تولید نان دوخمیری، عرضه نان روغنی، تغییرالگوی پخت نان برابرمجوز، کنجد، افزایش خود سرانه قیمت، آردفروشی، استفاده جوش شیرین، عدم رعایت ساعت پخت، نان بی کیفیت وهرگونه افزودنی به آردو خمیر ممنوع است و تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

کاظمی با قدردانی از زحمات خبازان افزود: ایجاد نارضایتی مشکل ناامنی بوجود می‌آیدو ما با هیج نانوایی تعارف نداریم و براساس مطالبات دولت و مردم اگر نانوایان از مسیر قانون تخلف کند پروانه نانوایی لغومی شود.

رئیس اداره غله تربت جام‌گفت:نانوایی آزادپز به هیچ عنوان درشهرستان نداریم همه نانوایی‌ها با سوبسیدآرد دولتی فعالیت دارند و باید برابر سهمیه، ساعت کار و الگوی پخت نان تولید و عرضه کند.

فقیرپور افزود: در شهرستان فقط دو نانوایی اجازه توزیع نان بسته‌ای دارد وعرضه نان بسته‌ای بدون برند و پروانه بهداشتی ممنوع است وبا متخلفان برخوردقانونی انجام می‌گیرد.

مسئول بهداشت محیط دانشکده علوم‌پزشکی تربت جام با تشریح تخلفات بهداشتی نانوایان توسط بازرسان گفت:دربازرسی‌ها عدم رعایت لباس کار، بهداشت فردی، روپوش، کلاه استفاده دخانیات، ته سیگار درنان، استفاده ناس، وجود مگس، چرب و چرک میز کار، عدم رعایت خواب خمیر، استفاده نمک بیش از حدو ورود افراد متفرقه به محیط کار نانوایی از جمله گزارشات تحلف نانوایان توسط بازرسان است.

دیداراحمدی افزود: نان بایستی بدون افزودنی و به صورت سنتی آرد، نمک و خمیر پخت و عرضه شود و تمام مجوز‌هایی که تا کنون صادره شده بدون افزودنی است تولید نان سوخته و خمیر سرطان زا است.

وی تصریح کرد:بیش از ۴۰درصد بیماری‌های گوارشی از نان است و نمک مصرفی درنان باید یک درصد باشدروزانه ۲۵ درصد مصرف نمک مردم از نان است و نمک باید دارای مشخصات بهداشتی باشد.

انتهای پیام//ز. ج

بهترین گندم استان در تربت جام تولید می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.