اهدای خون از نظر اسلام چه اهمیت و ارزشی دارد؟

یکی از دستورات دینی ما اهتمام به امور مسلمین و کمک به هم‌نوعان مسلمان است، و یکی از مهم‌ترین این کمک‌ها، کمک به بیماران مسلمان و نیازمند خون است که در بیمارستان‌ها بستری بوده وکاری از آن‌ها ساخته نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اسلام به عنوان آخرین دین الهی و کامل‌ترین دین خداوند متعال علاوه بر دستورات الزامی که واجبات و محرمات هستند، دارای یک مجموعه دستورات اخلاقی نیز هست مستحبات را تشکیل داده و رعایت آن‌ها انسان را زودتر به سر منزل اصلی می‌رساند و به انسان زینت داده و او را در مسیر انسان شدن پیش می‌برند.

اهدای خون از نظر اسلام چه اهمیت و ارزشی دارد؟


بیشتربخوانید: ماجرای خون فروشی در بطری نوشابه چیست؟


یکی از این دستورات، ایثار و از خودگذشتگی و به فکر هم‌نوع خود بودن و مقدم داشتن دیگران بر خود است؛ این صفت، فضیلتی بسیار عالی است و در رشد و تعالی آدمی بسیار موثر است. اگر به روایات معصومین (علیهم‌السلام) دقت کنیم تاکید بسیار زیادی بر روی این صفت شده است و در برخی روایات بیان شده که اگر کسی اصلا به فکر برادر مسلمان خود نباشد، از دایره مسلمانی خارج شده و دیگر مسلمان نیست. به طور مثال امام صادق (علیه‌السلام) از قول پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل کردند که حضرت فرمودند: «هر کس صبح بیدار شود و به امور مسلمین اهمیت ندهد، خود او اصلا مسلمان نیست».

آن بزرگواران در مقام عمل نیز این را ثابت کردند و اگر به سیره خود آنان در زندگی دقت کنیم، خواهیم دید تمام عمر این‌چنین زندگی کرده و بسیار به فکر مردم بوده و حتی در برخی موارد اموال خود را در بین فقرا و مساکین امت تقسیم می‌کردند و همواره خانه آنان به روی مردم باز بوده و هر کس هر مشکلی داشت به خانه آنان مراجعه کرده و هرگز دست خالی بر نمی‌گشت.

امام صادق (علیه‌السلام) نیز راجع به ایثار و فداکاری امیرالمومنین (علیه‌السلام) فرمودند: «شبى که على (علیه‌السلام) در بستر [پیامبر]خوابید، خداوند متعال، به دو فرشته از فرشتگانش که در میان فرشتگان بیش از همه با یکدیگر اُلفت و برادرى داشتند، وحى فرمود: «مى‌خواهم یکى از شما دو تا را بمیرانم؛ پس، انتخاب کنید آن کس که باشد» هر یک از آن دو، مُردن را به دیگرى حواله داده و زنده ماندن را برگزید. پس خداوند متعال، به آن دو فرمود: «شما کجا و این بنده‌ام که مُردن را برگزید و در بستر پسر عمویش خوابید تا با فدا کردن جان خویش، جان او را حفظ کند، کجا؟ هان! من دانستم که او از صمیم قلب، حاضر است جان خود را فدا کند؛ امّا مویى از پسر عمویش کم نشود. فرود آیید و تا صبح، از او پاس‌دارى کنید».

امیرالمومنین (علیهالسلام) نیز در این زمینه فرمودند: «ایثار، عالى‌ترین خصلت اخلاقى است». هم‌چنین حضرت در حدیث دیگری فرمودند: «بهترین خصلت اخلاقى، ایثار است». حضرت در حدیث نورانی دیگری فرمودند: «خصلت‌هاى والاى انسانى، جز با عفّت و ایثار، کامل نمى‌شود».

یکی از مصادیق ایثار و فداکاری که توسط مردان و زنان این مزر و بوم انجام می‌شود، عمل ارزشمند «اهدای خون» است؛ این افراد با الهام گرفتن از اهل بیت (علیهم‌السلام) و دستورات پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مبنی بر اهتمام به امور مسلیمن، از جان خود مایه گذاشته و به فکر مسلمانان مریض و نیازمند خود بوده و از مهم‌ترین ماده بدن خود یعنی خون خود، برای کمک به هم‌نوعان خود استفاده می‌کنند.

بدون شک کسانی‌که با اخلاص و برای رضای خداوند متعال به مراکز درمانی مراجعه کرده و از خون خود برای کمک به بیماران نیازمند استفاده می‌کنند، امور مسلمین و سلامتی برادران یا خواهران دینی برای آنان مهم است که از جان خود مایه گذاشته و با خون خود به کمک آنان شتافته و به حدیث پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) عمل کرده‌اند که باید به امور مسلمین اهتمام ورزید.

در نتیجه: یکی از دستورات دینی ما اهتمام به امور مسلمین و کمک به هم‌نوعان مسلمان است، و یکی از مهم‌ترین این کمک‌ها، کمک به بیماران مسلمان و نیازمند خون است که در بیمارستان‌ها بستری بوده وکاری از آن‌ها ساخته نیست؛ مردم مسلمان ما نیز می‌توانند با اهدای خون خود به آنان، به امور آنان اهمیت داده و با اهدای خود خود به آنان زندگی را به آنان هدیه دهند.

منبع: رهروان ولایت

انتهای پیام/

ارزش و اهمیت اهدای خون در اسلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار