چگونه از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کنیم؟

یکی از مشکلات بزرگ کاربران شبکه‌های اجتماعی، عدم آگاهی آن‌ها از اعتیادشان به فضای مجازی است؛ بنابراین در این گزارش سعی شده است به این موضوع بپردازیم.

اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی را مدیریت کنیدبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فهرست شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک، LinkedIn، مای اسپیس، توییتر، Digg، StumbleUpon، Friendster، Tumblr، Xanga و... وجود دارد که اگر قرار باشد این برنامه ها را بطور کلی نام ببریم زمان زیادی از ما می‌گیرد. اگر شما طرفدار سیستم هوشمند هستید پس فرصت خوبی است در یکی از این شبکه های اجتماعی عضو شوید. اما نکته اینجاست که همانطور که این شبکه‌ها خدمات متنوعی ارائه می‌دهد در عین حال چیزهایی را نیز از شما می‌گیرد که مهم‌ترین آنها زمان است.

اگر شنیده باشید فیس بوک نه تنها بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر دارد، ولی نمره‌ای که در شبکه اجتماعی به آن اختصاص داده می‌شود حتی کمتر از آن چیزی است که فکرش را بکنید (به گفته مجله تایم). حتی یکی از هنرمندان غربی به نام "جنیفر جوآنا آنیستون" هنرپیشه آمریکایی و برنده جایزه امی، ازدواج خود با جان مایر تهیه کننده آمریکایی را تنها به دلیل اعتیاد شریک خود به توییتر به اتمام رساند.

حالا بیایید یک سوال از خود بپرسیم. چند نفر از ما به شبکه‌های اجتماعی معتاد هستیم و دقیقا چه کاری برای کنترل آن می‌توانیم انجام دهیم؟ شاید بسیاری از کاربران بگویند که من معتاد نیستم؛ اما کافیست اراده کنید تا این گوشی و شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید.

اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید

اصلا نیاز نیست به کسی جواب پس بدهیم ولی اگر یک نگاه به آخرین فعالیت هفتگی خود در اینستاگرام بیاندازید متوجه می‌شوید اعتیاد یعنی چه! یا حتی اگر بیشتر زمانی که خورشید در آسمان می‌درخشد شما در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید، این چه معنایی میتواند داشته باشد؟ امروزه اعتیاد شکل‌های گوناگونی به خود گرفته است و همین امر زمینه‌ساز این می‌شود که بعضی اعتیادها به صورت خاموش به سراغ انسان بیایند و فرد از وجود آنها مطلع نمی‌شود.

به اعتیاد خود اعتراف کنید

بدیهی است اولین قدم در توانبخشی شما این است که اعتراف کنید یک مشکل وجود دارد. درک موضوع زیاد سخت نیست که دلیل تولید این سیستم‌ها این است که شما از آن‌ها استفاده کنید نه آنکه آن‌ها از شما استفاده کنند و شما را در کنترل خود بگیرند. این‌ها ابزار‌هایی برای تسهیل گذران زندگی شما هستند نه خود زندگی؛ اگر از این ابزار برای هر کاری غیر از آنچه که در نظر گرفته شده استفاده می‌کنید، مشکلی نیست فقط بدانید وقت خود را به معنای واقعی هدر می‌دهید. با انجام چند کار سخت، ولی شدنی، نظم و انضباط و کمک از چند روش اصولی می‌توانیم این اعتیاد را از بین ببریم پس با ما همراه باشید.

اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما در اینکه چگونه  از شبکه های اجتماعی استفاده کنید،کمک کند و برای شما این اطمینان را حاصل کند که بجای اتلاف وقت، مولد وقت باشید و اعتیاد خود به شبکه‌های اجتماعی را کنترل کنید.

میزان آنلاین بودن خود را به صورت مداوم مدیریت کنید

ساده‌ترین راه برای اطمینان از اینکه شما زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی نمی‌کنید این است که به زمانی که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید نظارت کنید. برای مثال از یک کرونومتر استفاده کنید و حد مجازی را برای خود تنظیم کنید. وقتی زمان استفاده شما از فضای مجازی تمام شود، صرف نظر از اینکه چه میزان از کار شما باقی مانده و آگاهی از این موضوع که فردایی هم برای انجام کار‌ها در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، می‌توان گامی مثبت برای رهایی از این اعتیاد برداشت.

با دوستان خود تماس بگیرید

شاید این مورد ابتدایی به نظر برسد اما تماس به یک دوست درست مثل یک پیام در فیسبوک هم کارایی دارد و این یعنی تعامل واقعی میان انسانها، چیزی که خیلی وقت است ما آن را فراموش کرده‌ایم. 

گاهی اوقات گوشی خود را در خانه جا بگذارید!

باور کنید بدن شما هم نیاز دارد بدون هیچ دغدغه ای استراحت کند. گاهی اوقات گوشی خود را از خانه بیرون نیاورید و وانمود کنید که گوشی را در خانه جا گذاشته‌اید؛ این کار به رفع اعتیاد شما کمک خواهد کرد.

عضویت در شبکه‌های اجتماعی را به حداقل برسانید

نیازی به عضویت در ۱۵ شبکه مختلف نیست. در حقیقت، نیازی نیست عضو دو شبکه‌ای باشید که یک کارایی را دارند. این موضوع اگر رعایت شود خودش می‌تواند امیدی را به وجود آورد که زمان خود را برای انجام کار‌های مهمتر به کار گیرید.

اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید

زمان خود را اولویت بندی کنید

استفاده از این ابزار‌ها تنها زمانی مفید است که کار شما را انجام دهند؛ اینکه  وقت بگذارید و پروفایل خود را مدام تغییر دهید نه تنها زمان  شما بلکه هارمونی و نظم زندگی شما را کم کم به خطر می‌اندازد. کارهای مهم خود را در شبکه های اجتمای اولویت بندی کنید و پس از انجام کارهای مهم خود، دیگر از این فضا استفاده بیهوده نکنید.

اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید

زمان بیشتری را در دنیای حقیقی سپری کنید

چرا استفاده ما از این شبکه‌ها به گونه‌ای شده که وقتی واقعا باید کاری را در دنیای حقیقی انجام دهیم دست از سر این دنیای مجازی برنمی‌داریم؟ بهتر است همین حالا به جای گشت و گذار در این دنیای غیرحقیقی برای خانواده و دوستان خود در دنیای حقیقی وقت بگذاریم.

حذف برنامه‌های جاگیر تلفن همراه

میزان حواس‌پرتی شما با تعداد برنامه‌های مختلفی که بر روی گوشی خود نصب می‌کنید ارتباط مستقیم دارد. همین حالا نرم افزارهایی که به آنها نیازی ندارید را از گوشی خود حذف کنید و اجازه ندهید تمام ذهنتان درگیر گوشتان باشد.

وقت بیشتری را با خانواده و نزدیکان خود بگذرانید

شما تنها کسی نیستید که با گذراندن وقت در دنیای اینترنتی گاهی دچار خستگی می‌شوید، بی شک خانواده شما هم از حضور مدائم شما در این دنیای مجازی رنج می‌برند؛ آنها گاهی نیاز دارند علاوه بر جسم شما روح و فکر شما هم معطوف به آن‌ها باشد. خانواده و دوستان، شما را نمی‌بینند، زیرا شما تمام حواستان صرف تمرکز بر روی این است که چگونه از زوایای مختلف خود عکس بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. با خانواده خود وقت بیشتری بگذرانید و اجازه ندهید روابط فضای مجازی جایگزین روابط حقیقی شوند.

اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید

در پایان باید به این نکته توجه داشت که شبکه‌های اجتماعی مزایای بسیاری دارند و نمی‌توان به راحتی از این مزایا چشم‌پوشی کرد؛ اما قرار نیست تمام وقت ما صرف دنیایی شود که با یک دکمه خاموش می‌شود و یا از دسترس ما خارج خواهد شد. تحلیلگران درباره فضای مجازی می‌گویند؛ سعی کنید با استفاده از آن زندگی خود را زیباتر کنید نه این که تمام زندگی خود را فدای آن کنید. به هر حال اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که بسیاری از ما آن را در خود میابیم و باید دیر یا زود برای مدیریت آن قدم برداریم.

گزارش از سارا کـیا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار