بوشهر بیشترین افزایش خرید گندم را در کشور داشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: استان بوشهر توانست رکورد بیشترین افزایش خرید گندم را در کشور به خود اختصاص دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد تقی منوچهری امروز در نشست خبری به مناسبت ۲۷ خرداد روز جهاد کشاورزی افزود: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان نسبت به پارسال ۸۵۰ درصد افزایش داشته و بر همین اساس، استان بوشهر موفق شد رکورد بیشترین افزایش خرید گندم در کشور را به نام خود ثبت کند.

بوشهر دارنده رتبه چهارم کشت گلخانه‌ای

وی با اشاره به رتبه چهارم این استان در زمینه کشت گلخانه‌ای عنوان کرد: توسعه گلخانه‌های جزء اولویت‌های ماست و تا کنون ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: پارسال ۱۰۳ هکتار گلخانه در استان بوشهر ساخته شد و امسال هم هدفمان ایجاد ۳۰۰ هکتار گلخانه است.

توسعه آبیاری نوین بالاتر از میانگین کشوری

منوچهری با اشاره به اینکه استفاده از شبکه آبیاری نوین در استان بوشهر بالاتر از میانگین کشوری است، بیان کرد: در حالی که به طور میانگین ۲۱ درصد زمین‌های کشاورزی کشور مجهز به شبکه آبیاری نوین هستند، در استان بوشهر این میزان ۴۰ درصد است.

وی افزود: طرح اصلاح شیوه آبیاری در ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان دشتستان اجرا شده است و با پایان مطالعات این طرح، عملیات اجرایی آن در سطح ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: به جز نخلستان‌ها، اکنون ۳۴ هزار و ۹۰۰ هکتار از مزارع و باغ‌های استان به شبکه آبیاری نوین مجهز هستند که چهار هزار و ۱۷ هکتار از این میزان پارسال ایجاد شده است.

منوچهری تصریح کرد: پارسال میزان ابلاغی برای ایجاد شبکه آبیاری نوین سه هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که ۵۱۷ هکتار بیش از میزان ابلاغی ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون بیش از ۶۰۰ کیلومتر کانال آبیاری پوشش دار شده است، گفت: الان اولویت ما پوشش دار کردن کانال‌ها نیست و تلاش می‌کنیم که آب با لوله انتقال یابد تا تبخیر نشود.

بهره برداری از ۲۱ طرح در هفته جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به افتتاح ۲۱ طرح در هفته جهاد کشاورزی گفت: ۲۱ طرح عمرانی و تولیدی با اعتبار ۴۹۰ میلیارد ریال همزمان با هفته جهاد کشاورزی در نقاط مختلف استان به بهره برداری رسید و برای ۲۱۶ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

منوچهری با بیان اینکه در سفر اسفند پارسال رئیس جمهور ۲۰ میلیارد ریال برای احیا و مرمت قنوات اختصاص یافت، افزود: تا کنون ۱۰ میلیارد ریال از این مبلغ اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: ۲۱۲ میلیارد تومان در سفر اسفند پارسال رئیس جمهور به جهاد کشاورزی استان اختصاص یافت که ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن ابلاغ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به ساخت ۹ کیلومتر جاده بین مزارع هم در استان اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۹۲ کیلومتر جاده بین مزارع در استان ایجاد شده است.

آسیب ملخ ها به ۷۰۰ هکتار از مزارع

بحث هجوم ملخ‌ها دیگر نکته‌ای بود که منوچهری به آن اشاره کرد و ادامه داد: این آفت به ۷۰۰ هکتار از مزارع و باغ‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آسیب زده که رقم قابل توجهی نیست.

وی جیرجیرک برای محصولات کشاوزی خطری ایجاد نمی‌کند به همین علت برنامه‎ای برای مبارزه با آن نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از ارتقا ضریب مکانیزاسیون هم خبر داد و گفت: این ضریب پارسال ۱.۶ بوده که اکنون به ۱.۳۴ رسیده است.

منوچهری با اشاره به تولید ۱۶۰ هزار تن خرما و ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در سال ۹۷، عنوان کرد: بازار این محصولات خوب بود و با قیمت مناسبی به فروش رفتند.

تولید نیمی از میگوی پرورشی کشور

وی با بیان اینکه پارسال ۹۰۰ هزار تن انواع سبزی و صیفی در استان تولید شده است، گفت: استان بوشهر با تولید ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی توانست نیمی از تولید این آبزی را در کشور به خود اختصاص دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال ۷۰۰ هکتار مزرعه جدید پرورش میگو ایجاد شده که میزان زیر کشت این آبزی را به ۵۵۰۰ هکتار افزایش می‌دهد.

منوچهری ادامه داد: پرورش ماهی در قفس دریا ادامه خواهد داشت و دو سرمایه گذار برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی معرفی شده اند.

وی ایجاد زنجیره تولید را یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در بحث طیور در کنار ۲۲۸ مرغداری، یک کارگاه تولید جوجه یک روزه، یک واحد تولید مرغ تخم گذار و یک کشتارگاه صنعتی ایجاد شده و یک واحد تولیدی مرغ تخم گذار، تولید جوجه و کشتارگاه صنعتی در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر همچنین با اشاره به ایجاد ۱۸ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای جدید برای نگهداری خرما و سه کارخانه رب گوجه فرنگی، یادآور شد: یک کارخانه تولید رب گوجه فرنگی دیگر نیز در دست ساخت است.

صادرات ۱۶۳ هزار محصولات کشاورزی

منوچهری بیان کرد: در سال ۹۶، میزان صادرات محصولات کشاورزی به ۱۶۳ هزار و ۶۰۰ تن و ارزش ۳۵۴ میلیون دلار رسید.

وی با بیان استقبال بهره برداران از ظرفیت‌های تولید عسل در استان، از وجود ۵۵ هزار کندوی عسل خبر داد که سالانه ۵۲۰ تن عسل از آن‌ها برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: عسل کنار استان بوشهر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

منوچهری به وجود ۱۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه در استان هم اشاره کرد که ۵۵۰۰ حلقه آن غیر مجاز است.

انتهای پیام/ک

۲۱ طرح در هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.