حمایت مقامات سابق امنیتی و دفاعی آمریکا از عقب‌نشینی ترامپ در مقابل ایران

شماری از مقامات امنیتی و دفاعی سابق آمریکا تصمیم رئیس‌جمهور این کشور را برای عقب‌نشینی در مواضع خود نسبت به ایران را مورد تائید قرار دادند.

حمایت مقامات سابق امنیتی و دفاعی آمریکا از عقب نشینی ترامپ در مقابل ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری بیزینس اینسایدر، شماری از مقامات سابق دفاعی، دیپلماتیک و امنیت ملی آمریکا تصمیم رئیس جمهور این کشور برای عقب نشینی در مواضع خود نسبت به ایران در پی سرنگون شدن پهپاد جاسوسی این کشور از سوی پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تائید کردند.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در آخرین لحظه تصمیم خود برای حمله به نقاطی در داخل خاک ایران در واکنش به سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور لغو کرده است، اقدامی که مورد تائید شماری از مقامات امنیت ملی، دفاعی و دیپلماتیک این کشور بوده و آن را اقدامی موثر برای جلوگیری از خارج شدن تنش‌ها از کنترل دانستند. در حالی که ترامپ در ابتدا در واکنش به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا مدعی شد ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده، بعدا اعلام کرد در آخرین لحظه دستور لغو حمله به ایران را صادر کرده است.

لئون پنتا، وزیر دفاع دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته به شبکه «ام اس ان بی سی» گفت باید درباره شروع جنگ بر سر ماجرای سقوط پهپاد محتاط بود. این نوع محاسبات اشتباه و تصمیمات بد همان چیزی است که می‌تواند در نهایت منجر به یک رویاروی نظامی شود. وزیر دفاع سابق آمریکا همچنین از رویکرد پر هرج و مرج دولت ترامپ در قبال ایران انتقاد کرد و گفت این رویکرد تهران و واشنگتن را در شرایط برخورد با هم نگه می‌دارد. پنتا تاکید کرد اکنون زمان اتخاذ یک استرانژی شفاف و ثابت است. صادقانه بگویم که ما در حال حاضر فاقد چنین استراتژی هستیم.

به نوشته بیزینس اینسایدر، تنش‌های اخیر با ایران در حالی صورت می‌گیرد که پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا دوران سردرگمی را به دلیل تغییر ریاست خود سپری می‌کند.

سامانتا وینوگارد، از اعضای شورای امنیت ملی دولت اوباما نیز روز گذشته در پیامی توئیتری نوشت این یکی از زمان‌های است که تردید رئیس جمهور می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد. واکنش ایران (به حمله آمریکا) می‌تواند پیامد‌های مهلکی را هم برای آمریکای‌های در منطقه و هم متحدان وشرکای واشنگتن در پی داشته باشد. این مقام امنیت ملی سابق آمریکا تاکید کرد لغو این حمله از منظر امنیتی تصمیم درستی بود. حمله به مناطقی از ایران به دلیل سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین پاسخی متناسب نبوده و می‌توانست هزاران آمریکایی (یا بیشتر) را در معرض خطر قرار دهد.

همچنین ند پرایس، یک مقام امنیت ملی سابق آمریکا نیز به بیزنیس اینسایدر تصمیم دولت ترامپ برای لغو حمله به ایران را تائید کرد و گفت سرنگونی پهپاد آمریکا از سوی ایران فاقد پیش شرط‌های لازم برای اقدام به حمله است. جای تعجب ندارد که دولت از این اقدام عقب نشینی کرد.

برت مک گورک، یک مقام وزارت خارجه سابق آمریکا نیز گفت چنین اقدامی این دیدگاه را برای ایران تقویت خواهد کرد که این کشور تحت حمله قرار دارد و در نتیجه اقدامات دفاعی در پیش می‌گیرد. این مقام آمریکایی نیز تاکید اقدام به حمله نیازمند پیش شرط‌های است که در حال حاضر وجود ندارد.

دیدگاه مقامات سابق امنیتی و دفاعی سابق آمریکا به تائید شماری از کارشناسان سیاسی این کشور رسید. تحلیلگران معتقدند اقدام نظامی علیه ایران می‌تواند تبدیل به یک فاجعه تمام عیار شود.

شایان ذکر است، در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه (۳۰خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار