آبگیری ۱۰۰ درصدی سد کوثر

۱۰۰درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در شهرستان گچساران با بارندگی‌های سال زراعی جاری آبگیری شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج اکبر خدری مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است گفت:با هدف مدیریت سد و سرریز نشدن در فصل بارندگی ۱۵۰ میلیون متر مکعب از سد کوثر تا پیش از اول مهر رهاسازی خواهد شد.

اکبر خدری افزود: هم اکنون رهاسازی آب با دبی ۱ تا ۲ متر مکعب در حال انجام است.

خدری ادامه داد: به دلیل انجام فعالیت‌های کشاورزی و برای پیشگیری از خسارت به بهره برداران منطقه رهاسازی آب به صورت جدی و با دبی ۱۰ تا ۱۵ متر مکعب در مرداد و شهریور انجام خواهد شد.

وی گفت: بارش باران در سال زراعی جاری، ۷۰۷ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه پشت سد کوثر کرده است در حالی که میزان ورودی آب در مدت مشابه پارسال ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شد.
خدری افزود: ۶۷۷ میلیمتر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان ۳۰ متر شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته ۲۱۰ میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون ۸۴ میلیون متر مکعب آب برای مصارف آشامیدنی پنج استان جنوبی کشور رهاسازی شد در حالی که میزان رهاسازی آب در مدت مشابه پارسال ۸۱ میلیون متر مکعب بود.
وی همچنین میزان رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی در سال آبی جاری را ۵ .۲۲ میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۲۶ میلیون متر مکعب آب کشاورزی رهاسازی شد.
خدری گفت: سال آبی پارسال به دلیل کم آبی در فصول پاییز، زمستان و بهار رهاسازی آب برای کشاورزی انجام شده اما امسال به دلیل بارش‌های مطلوب رهاسازی تنها در فصل بهار انجام شد.

وی ادامه داد: در بارندگی‌های سیل آسای فروردین ماه امسال ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر شد که در همین مدت بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از سد رها شد.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.
بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شوند.
سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
این سد تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است و دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

انتهای پیام/ط

آبگیری کامل سد کوثر

برچسب ها: بحران آب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.