رییس کل دادگستری کرمان گفت: کاهش ورودی و مبارزه بدون اغماض و بدون داشتن خط قرمز با مفاسد از جمله محور‌های سند تحول دستگاه قضائی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  محمدجواد فدائی استاندار کرمان در شورای مشترک اداری و قضایی استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: در پرونده‌های وارده به مراجع قضایی که یک طرف آن دولت است، باید بررسی شود که در چند درصد پرونده‌ها دولت شاکی است و در چند درصد از پرونده ها، دولت متشاکی است.

وی ادامه داد: در پرونده‌های شکایت از دستگاه‌های دولتی که شاکی آن‌ها مردم هستند، در صورتی که رای پرونده به نفع دستگاه اجرایی شده باشد نه تنها مشکل ندارد و باید از آن تقدیر کنیم که مدیران به خوبی این موضوعات را پیگیری کرده اند.

وی اظهار کرد: وقتی رای پرونده به نفع دولت صادر می‌شود باید تا جایی که امکان دارد توضیحات لازم به مردم داده شده و آن‌ها را قانع کرد.

استاندار کرمان تصریح کرد: در مواردی که حکمی علیه دستگاه اجرایی صادر شده به معنای آن است که مدیر ما کار خود را به خوبی انجام نداده و از ظرفیت‌های قانونی استفاده نکرده است.

فدائی در ادامه سخنان خود با اشاره به تعامل موجود بین دستگاه‌های اجرایی و قضائی، تاکید کرد: امیدوایم این تعامل و همکاری همواره ادامه داشته باشد و بتوانیم با کمک هم گام‌های خوبی در مسیر توسعه برداریم.

وی از شهید بهشتی به عنوان الگوی علم، اخلاص، صلابت و تحمل یاد کرد و افزود: نقد سازنده، عالمانه و صادقانه را جزئی از شناخت راه صحیح و درست می‌دانیم، اما بعد از تشخیص راه درست، تحسین، تمجید و بدگوئی و ... نباید در راهی که باید دنبال کنیم تاثیرداشته باشد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه تعیین تکلیف اراضی متصرفی مسبوق به سابقه چندین ساله است و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود، تاکید کرد: لازم است که مدیران موضوعات مربوط به موقوفات را با حساسیت و دقت پیگیری کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در این شورا با اشاره به شکایت‌های انجام شده در دیوان عدالت اداری از برخی ادارات استان کرمان، گفت: لازم است که هیات‌های مشترکی را برای آسیب شناسی این حجم دعاوی که علیه دستگاه‌های دولتی مطرح می‌شود، تشکیل دهیم تا با ارائه راهکار‌های مناسب از این موضوع پیشگیری کرد.

یدالله موحد افزود: با توجه به اهمیت کاهش دعاوی که یک طرف آن دولت هستند، اما شاهد رشد این دعاوی در استان کرمان هستیم.

وی با تاکید بر این مطلب که کاهش ورودی و مبارزه بدون اغماض و بدون داشتن خط قرمز با مفاسد از جمله محور‌های سند تحول دستگاه قضائی است، تاکید کرد: در سال ۹۵، شش هزار پرونده که یک طرف آن دولت بوده در استان کرمان تشکیل شده که این تعداد در سال ۹۶ به ۶ هزار و ۳۳۸ پرونده رسیده و در سال ۹۷ به ۱۰ هزار ۶۶۲ پرونده رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در سه ماه ابتدای امسال دو هزار و ۵۳۵ پرونده که یک طرف آن دولت بوده، در استان کرمان تشکیل شده، گفت: در سال گذشته همچنین در دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در کرمان ۸ هزار و ۳۹۸ پرونده ثبت شده است.

موحد عنوان کرد: تعیین تکلیف اراضی که در قالب‌های مختلف در اختیار افراد حقیقی یا حقوقی گذاشته شده، اختلافاتی را ایجاد و دستگاه قضائی را گرفتار می‌کند و سازمان‌ها و نهاد‌ها باید در قالب یک برنامه در سال جاری، این مشکلات را برطرف کنند.

وی بر لزوم تثبیت مالکیت دولت تاکید کرد و گفت: با توجه به آمادگی سازمان ثبت اسناد و املاک، باید اقدام موثر در این زمینه انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآورشد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلام منشور گام دوم انقلاب را صادر و الزاماتی را برای همه دستگاه‌ها تعیین کردند که در همین زمان ریاست جدید قوه قضائیه منصوب شدند و برنامه‌های خود را در چارچوب این منشور و با عنوان سند تحول دستگاه قضائی ارائه کردند.

موحد بیان کرد: سند تحول دستگاه قضایی در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب تدوین و به مقام معظم رهبری ارائه شد و مورد تائید ایشان قرار گرفت و قرار است با اجرای این سند، تحولات بنیادین در حوزه ساختار و محتوا ایجاد شود.

وی تاکید کرد: همه ما در حوزه پیشگیری از جرم و دعاوی و مبارزه با فساد مسئول هستیم و باید برای تحقق این موضوعات، رایزنی کرده و تعامل داشته باشیم.

انتهای پیام/ی

میزان شکایات از دستگاه‌های اجرایی کاهش یابد

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.