تعمیر اساسی کمپرسور‌های واحد تزریق ذخیره سازی شوریجه

مهندس ارشد تعمیرات ماشین آلات واحد ذخیره سازی شوریجه از تعمیر اساسی کمپرسور‌های واحد تزریق ذخیره سازی گاز طبیعی در منطقه عملیاتی خانگیران سرخس خبرداد.

تعمیر اساسی کمپرسور‌های واحد تزریق ذخیره سازی شوریجهمحسن سردشتی بیرجندی مهندس ارشد تعمیرات ماشین آلات واحد ذخیره سازی شوریجه، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: مخزن ذخیره سازی شوریجه با ظرفیت ذخیره سازی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز، به عنوان بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه در شهرستان سرخس واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی روشی متداول و شناخته شده در جهان برای جبران تولید گاز و تأمین کمبود مصرف در فصول سرد است اظهارداشت: در هشت ماه گرم سال که مصرف گاز پایین است روزانه تا ۱۲ میلیون متر مکعب گاز در مخزن ذخیره سازی میگردد و با سرد شدن هوا در فصل زمستان، روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از مخزن برداشت می‌شود.

سردشتی بیرجندی با بیان اینکه واحد ذخیره سازی شوریجه از سه دستگاه توربوکمپرسور تشکیل شده است اظهارداشت: این دستگاه‌ها کار افزایش فشار گاز شیرین برای تزریق به لایه‌های زیرزمینی به منظور افزایش توان تولید و جبران مصرف گاز در ماه‌های سرد سال را به عهده دارد.

این کارشناس تعمیرات شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد بیان کرد: این دستگاه‌ها شامل یک واحد محرک توربین گازی، یک دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ فشار پایین و یک دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ فشار بالا می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه توربوکمپرسور‌های یاد شده ساخت شرکت اکراینی بوده و در ایران فاقد نمایندگی است خاطر نشان کرد: طبق دستورالعمل صادره از شرکت سازنده، کمپرسور‌های فشار پایین و فشار بالا می‌بایست هر ۱۲ هزار ساعت کارکرد اورهال گردد.

سردشتی بیرجندی با اشاره به رهنمود‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان نیروی متخصص داخلی ادامه داد: با توجه به اینکه کمپرسور‌های واحد ذخیره سازی به ۱۲ هزار ساعت کارکرد رسیده بود و بدلیل نیاز عملیاتی، تعمیر اساسی این دستگاه‌ها با تلاش شبانه روزی کارکنان تعمیرات ماشین آلات ذخیره سازی و با صرفه جویی بالغ بر چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال انجام شد.

مهندس ارشد تعمیرات ماشین آلات واحد ذخیره سازی شوریجه اضافه کرد: تعمیر این نوع کمپرسور برای نخستین بار در کشور انجام شده و در مدت ۴۰ روز با موفقیت به پایان رسید.

انتهای پیام//م. ه
 


کمپرسور‌های واحد تزریق ذخیره سازی شوریجه تعمیر می شود

برچسب ها: گاز ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.