روسیه: طرف‌های برجام به‌دنبال راهکارهایی برای کمک به ایران در صادرات آب سنگین هستند

روسیه اعلام کرد طرف‌های برجام به دنبال راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و کمک به ایران در صادرات آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین هستند.

روسیه: طرفهای برجام در صادرات آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین به ایران کمک می‌کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دولت روسیه اعلام کرد کشور‌های امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ (برجام) به دنبال ارائه اقداماتی عملی هستند تا تهران قادر باشد علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین خود را صادر کند.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «کارشناسان کشور‌های امضاکننده برجام، در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و جنبه‌های هسته‌ای آن، اقدماتی عملی را معرفی کنند تا این امکان را برای ایران فراهم کند که با دورزدن تحریم‌های آمریکا، آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین خود را صادر کند».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «کشور‌های باقی‌مانده در برجام، یعنی انگلیس، آلمان، روسیه، فرانسه و چین (روز جمعه) به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حفظ این توافق، بر ضرورت حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران -به ویژه مسائل مرتبط با تولید و صادرات اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین- تأکید کردند».

این بیانیه دولت روسیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که کشور‌های باقی‌مانده در برجام روز جمعه در شهر وین، پایتخت اتریش برای نجات این توافق در چارچوب «کمیسیون مشترک برجام» تشکیل جلسه دادند.

مطابق با مفاد برجام ایران متعهد بود تا ذخیره بالاتر از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین و همچنین ذخیره آب سنگین بالاتر از ۱۳۰ تُن را به خارج از کشور صادر کند. اما با خروج آمریکا از این توافق، واشنگتن صادرات آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین ایران را تحریم کرد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و با بازگرداندن همه تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای تعلیق شده بودند، آشکارا اعلام کرد کارزار فشار تحریم حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین ژست‌های عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفت‌وگو با ایران همزمان با فشار‌های تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشور‌های اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

 نشست کمیسیون برجام با حضور معاونان وزاری خارجه کشور‌های باقی مانده در توافق هسته‌ای ایران، روز جمعه در وین تشکیل شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، تحریم ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار