دلیل اشتیاق ترامپ برای دیدار با کیم چه بود؟

عبور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از مرز کره شمالی و ورود به خاک "گوشه نشین" شرق آسیا، ضمن تاکید مجدد بر لفاظی‌های بی حاصل رئیس جمهور آمریکا، نتایج مثبتی برای پیونگ یانگ در پی داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دیدار غافلگیرکننده دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در خاک کره شمالی، از منظر کارشناسان و تحلیلگران موید ناکامی وی در راستای دستیابی به هدف خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ است.

دلیل اشتیاق ترامپ برای دیدار با کیم چه بود؟

عبور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از مرز کره شمالی و ورود به خاک "گوشه نشین" شرق آسیا، ضمن تاکید مجدد بر لفاظی‌های بی حاصل رئیس جمهور آمریکا، نتایج مثبتی برای پیونگ یانگ در پی داشت.

رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه پس از عبور از مرز کره شمالی، عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا که پا به خاک کره شمالی گذاشت را از آن خود کرد. "نخستین بودن"؛ نقطه ضعف ترامپ که به زعم کارشناسان و کاربران فضای مجازی «کیم جونگ اون» از آن به خوبی بهره برد و خود را در موضع قدرت حفظ کرد.

اقدامات نمادین ترامپ در موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تاکنون طیف وسیعی از اقدامات از ارسال نامه گرفته تا ورود به خاک کره شمالی را شامل می‌شود. اقداماتی که گام به گام واشنگتن را از موضع خود دور و دست پیونگ یانگ را بالا و بالاتر می‌برد.

ترامپ دقایقی پس از دعوت توییتری از کیم برای سفر به آمریکا که قطعا شگفت زدگی کیم جونگ اون را نیز در پی داشت، برای سومین بار با وی دیدار کرد و نخستین رئیس جمهور در قدرت آمریکا نام گرفت که از این کشور دیدار کرد.

بلومبرگ در گزارشی به دلایل این اقدام ترامپ پرداخت. این گزارش گستردگی انتقادات از رئیس جمهور آمریکا به دلیل ناکامی سیاست‎هایش در قبال کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره و بی معنا بودن اقداماتش در راستای خلع سلاح هسته‌ای این کشور را علت چنین اقدام برنامه ریزی نشده‌ای توصیف کرد.

ادعای ترامپ مبنی بر مخالفت پیونگ یانگ با درخواست‌های مکرر «باراک اوباما» برای دیدار و تلاش‌های ناکام وی برای حل این موضوع در این راستا قابل درک است. این در حالی است که یکی از مقامات آمریکایی اظهار داشت علاقه مندی طرفین به ادامه مذاکرات در حالی مطرح می‌شود که پیونگ یانگ هنوز تعریف خود از خلع سلاح هسته‌ای را ارائه نداده و مقامات حاضر در مذاکرات خلع سلاح مجاز به بحث در مورد تسلیحات هسته‌ای نیستند.

مذاکره کننده ارشد کره جنوبی در موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی می‎گوید: "اقدام اخیر ترامپ بیش از آن که دیپلماسی جدی باشد یک نمایش بود. "

تا این لحظه، کیم در شرایط بهتری قرار دارد. عدم اشاره به خلع سلاح هسته‌ای و تعیین ضرب الاجل برای واشنگتن به منظور تغییر رفتار و ارائه پیشنهاد بهتر از این موقعیت برتر سرچشمه می‌گیرد. ملاقات‌های مکرر ترامپ و کیم در حالی که هنوز توافقی حاصل نشده و اساسا گامی برای پذیرش خواسته‌های طرف مقابل برداشته نشده، ضمن توجیه چهره کیم، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که آمریکا، کره شمالی را به عنوان یک قدرت هسته‌ای پذیرفته است.

این امر بازتاب خاصی در سیاست سایر کشور‌ها در قبال کره شمالی داشته است. اعلام آمادگی چین برای آغاز "فصل جدید" در روابط چین و کره شمالی، ضربه‌ای اساسی به آمریکا به عنوان شریک تجاری اصلی پکن که تحریم‌های عمده‌ای علیه کره شمالی وضع کرده، محسوب می‌شود.

از سوی دیگر این اقدام ترامپ می‌تواند به عنوان تلاشی برای مقابله با رقبای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تلقی شود. در واقع ترامپ تلاش کرد با این اقدام نمادین آنتن تلویزیونی را که در ۲ شب گذشته به دلیل سفرش به آسیا در اختیار رقبایش قرار گرفته بود را پس بگیرد.

«مینتارو اوبا» از دیپلمات‌های پیشین آمریکا که در مسائل شبه جزیره کره فعالیت می‌کرد، بر این باور است که این اقدام موضوعات امنیتی متعددی که دولت آمریکا با آن‌ها مواجه است را حل نخواهد کرد. وی می‎گوید که "دیپلماسی شوکه کننده" ترامپ این پروسه را بدون "درمان بیماری اصلی" زنده نگه خواهد داشت.

تحلیلگران تفسیر فضای دیدار اخیر سران آمریکا و کره شمالی به عنوان پیش درآمدی برای رسیدن به نتایج واقعی را به دلیل عدم طرح مشکلات اصلی و عمده بیهوده خواندند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

دیدار در منطقه حائل؛ چرا ترامپ مشتاق دیدار با کیم بود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار