پولیتیکو مدعی شد؛

آمریکا به چین معافیت تحریمی واردات نفت از ایران اعطا می‌کند

رسانه‌های آمریکا مدعی شدند وزارت خارجه این کشور در حال بررسی اعطای معافیت تحریمی به دولت چین برای واردات نفت ایران است.

آمریکا به چین معافیت تحریمی واردات نفت ایران اعطا می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، وب‌سایت پولیتیکو به نقل از سه مقام دولتی آمریکا گزارش داد که برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و تیم او به صورت جدی در حال بررسی اعطای معافیت تحریمی به دولت چین برای واردات نفت ایران است.

به نوشته پولیتیکو، برایان هوک هفته گذشته مدعی شد «آمریکا هر گونه واردات نفت ایران را تحریم می‌کند»، اما اکنون با استناد به «قانون آزادی و منع اشاعه ایران» در پی اعطای معافیت تحریمی به چین است.

«قانون آزادی و منع اشاعه ایران» مصوب سال ۲۰۱۲، بخش‌های انرژی، کشتی‌رانی و کشتی‌سازی ایران را تحریم می‌کند و  دولت‌ها و کشور‌هایی که خواستار واردات نفت ایران و ادامه روابط تجاری با واشنگتن هستند، باید از دولت آمریکا معافیت تحریمی دریافت کنند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

اما در آبان‌ماه گذشته و موعد برگشت تحریم‌های اصلی علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای سنگین برای صفر کردن صادرات نفت ایران، واشنگتن معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. با این حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا  ۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه در اوایل اردیبهشت ماه تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند. (اینجا)

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، تحریم ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار