عشق با بدن ما چه می‌کند؟

هورمون‌های عشق ترشح کورتیزول را مسدود می‌کند. کورتیزول مسئول استرس است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عاشق شدن به دلیل تغییراتی که در ترشح میزان هورمون‌ها در بدن ایجاد می‌کند موجب رویداد‌های مثبتی در بدن می‌شود. برخی از مهم‌ترین تأثیراتی که با عاشق شدن در بدن ما روی می‌دهد به این شرح است:

عشق با بدن ما چه می‌کند؟

افزایش جریان خون
عاشق بودن باعث می‌شود جریان خون به مرکز لذت مغز بیشتر شود؛ جایی در مغز به نام هسته اکومبنس. تصویر برداری از مغز شخص عاشق (به روش MRI) نشان می‌دهد که این منطقه از مغز هنگام احساس عشق در انسان روشن‌تر می‌شود (یعنی میزان جریان خون در آن بیشتر می‌شود). بیشتر شدن جریان خون معمولا در مرحله جذابیت عشق اتفاق می‌افتد، زمانی که احساس زوج به هم تثبیت شده است.


بیشتربخوانید: بهترین گل‌ها برای هدیه دادن چیست؟


درمان بی‌خوابی
هورمون‌های عشق (اکسی‌توسین و اندروفین) ترشح کورتیزول را مسدود می‌کند. کورتیزول مسئول استرس است. وقتی از ترشح این هورمون جلوگیری شود، فرد به لحاظ روحی و فکری آرام‌تر خواهد بود و در نتیجه خواب راحت‌تری نیز خواهد داشت.

محافظت از قلب
اکسی‌توسین (هورمون عشق) سبب کاهش استرس، کاهش فشار خون و کاهش میزان هیجانات منفی حاصل از اضطراب می‌شود. همچنین اعتمادبه‌نفس را افزایش و به فرد کمک می‌کند تا به مبارزه با افسردگی بپردازد.

پیشگیری از اعتیاد
عشق، علاوه بر افزایش ترشح دوپامین، میزان ترشح تستوسترون و اکسی‌توسین را نیز افزایش می‌دهد که بهترین ترکیب برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است.

فعال شدن مرکز ضد درد
دیدن شخصی که عاشق او هستیم همان قسمتی از مغز را فعال می‌کند که دارو‌های ضد دردی مثل مورفین فعال می‌کنند یعنی سیستم اوپیوئید را که مسئول احساس دوست داشتن است.

نکاتی پیرامون عشق

۱ - اگر بعد از مدتی زندگی مشترک دیدید که آن اشتیاق اولیه را درباره همسرتان ندارید، نگران نباشید چرا که این یک روند طبیعی است و جذبه اولیه در حال تبدیل شدن به دلبستگی است. دلبستگی، لازمه ادامه زندگی مشترک و فرزند آوری است.

۲ - اگر عاشق شده اید و کسی را برای ازدواج در نظر گرفته اید، بدانید که در ارزیابی او ممکن است راه را به خطا بروید چرا که نکات منفی او را نمی‌بینید یا کوچک می‌شمارید.

۳ - تفاوت بین عشق و شهوت را دریابید. به ویژه خانم‌ها باید مراقبت بیشتری در این باره کنند، زیرا مرد‌ها به دلیل ویژگی‌های هورمونی شان بیشتر معطوف به شهوت هستند و زن‌ها متمایل به عشق.

۴ - کسی که شکست عشقی خورده، واقعاً درد دارد و حتی ممکن است دردهایش بدنی هم باشد. چنین شخصی نیاز به سرزنش ندارد بلکه به معنای واقعی کلمه، محتاج حمایت عاطفی از طرف عزیزانش هست تا دوران تنش هورمونی را طی کند و به تعادل برسد.

۵- برای افراد بزرگ سال نیز عاشق شدن را به رسمیت بشناسید. اگر پدر یا مادرتان به واسطه جدا شدن یا مرگ همسر، تنها هستند، حق دارند مانند یک جوان ۲۵ ساله عاشق شوند. این یک واقعیت علمی است نه فقط یک توصیه اخلاقی یا اجتماعی.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۱۴ تير ۱۳۹۸
واقعا درسته.
اگ از دسنش دادی .
دیگ چیزی مهم نییت برات.
آخرین اخبار