نقش رسانه ها برای آشنایی مردم با دهه کرامت

چند سالی است که برنامه های دهه کرامت پررنگ شده است رسانه ها از طریق ایقای نقش خود می توانند در آشنایی مردم با مناسبت های دینی از جمله دهه کرامت موثر باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، چند روزی است که دهه کرامت شروع شده است. دهه‌ای که با ولادت حضرت معصومه (ع) آغاز می‌شود و با ولادت امام رضا (ع) به پایان می‌رسد. دهه کرامت از مناسبت‌های مذهبی است که در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده اما این مناسبت‌های دینی چقدر برای مردم شناخته شده است؟ رسانه‌ها در این میان چقدر توانسته اند مناسبت‌های دینی مثل دهه کرامت را به مخاطب معرفی کنند؟
 
رسانه ها عاملی موثر در ترویج فرهنگ رضوی/  نقش رسانه ها برای آشنایی مردم با دهه کرامت


شناخت مردم از دهه کرامت 

برای پاسخ به سوال اول گزارش و سنجش شناخت مردم از دهه کرامت از مردم شهر به میان مردم رفتم و پرس و جویی کردم.

عده‌ای از مردم از دهه کرامت و بزرگزاری جشن‌ها کاملا آگاه بودند و عده‌ای از مردم نیز شناختی از دهه کرامت و برنامه‌های آن نداشتند.

این سوال کم کم ذهن مرا مشغول کرد که چرا بعضی از این مردم از دهه آشنایی ندارند و بعضی کاملا آگاه بودند.به سراغ یکی از کارشناسان مذهبی رفتم و از وی درباره دهه کرامت پرسیدم.

نظافت کارشناس مذهبی می گوید:دهه اول ماه ذی القعده را دهه کرامت می گویند که آغاز با ولادت حضرت معصومه (ع) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی ابن موسی الرضا علیه السلام است.

وی ادامه می دهد: این دهه یاد آور بسیاری از مطالب و مفاهیم سازنده و ارزشمند است و یاد آور لطیف‌ترین علایق و مهر و وفا‌های کم نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

کارشناس مذهبی تصریح می‌کند:برنامه‌های دهه کرامت معمولا در قم و مشهد پررنگ‌تر است. جشن‌های این دهه اثر گزار خواهد بود و مردم بیشتر با این دهه آشنا می‌شوند و همه رسانه‌های تصویری و نوشتاری کمک می‌کنند که مردم آشنایی بیشتری از این دهه داشته باشند.
 
نظافت می‌گوید: برنامه زیر سایه خورشید از برنامه‌های برجسته این دهه است و در این برنامه پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) به همراه خادمان آن حضرت به استان‌های مختلف می‌برند که تمام آرزومندان حرم رضوی با دیدن پرچم متبرکه حضرت رضا (ع) حال و هوای معنوی را داشته باشند.

 
رسانه ها عاملی موثر در ترویج فرهنگ رضوی/  نقش رسانه ها برای آشنایی مردم با دهه کرامت


پررنگ بودن نقش رسانه‌ها در  آشنایی مردم  با دهه کرامت

 
چند سالی است مناسبت‌های دینی مثل دهه کرامت پررنگ‌تر شده اند. جشن‌ها و مراسم مربوط به این مناسبت در شهر‌ها برگزار می‌شوند و در رسانه‌ها نیز به این دهه پرداخته می‌شود، اما با این وجود هنوز عده‌ای از مردم با بعضی از مناسبت‌های دینی از جمله دهه کرامت آشنایی ندارند علت این مساله چیست؟
 
فرزانه نزاکتی دکترای ارتباطات اجتماعی و کارشناس پژوهشی رسانه به این سوال این طور پاسخ می‌دهد:اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون انجام می‌شود اینکه چرا عده‌ای از مردم از این دهه اطلاعی ندارند این است که شاید توجه نمی‌کنند و یا ذائقه مخاطب باعث می‌شود به بعضی از برنامه‌ها و اخبار خاص توجه کنند.
 
وی ادامه می‌دهد: معمولا در سیاست گذاری‌های رسانه‌ای دو مساله دنبال می‌شود اول اینکه در چه دوره، زمانه و جامعه‌ای زندگی می‌کنیم و مساله دوم به ذات رسانه و ظرفیت‌های رسانه برمی گردد.
 
این صاحبنظر رسانه گفت:هدف از برنامه هایی مثل دهه کرامت، تقویت احساس همبستگی دینی و توسعه فرهنگ شیعه است. هر رسانه با توجه به شکل و ظرفیتش، سلیقه و ذائقه مخاطب در شرایط و فضای اجتماعی می تواند به نحوی در این زمینه ایفای نقش کند به عنوان نمونه نباید از ظرفیت رادیو به عنوان نمونه ای که مخاطب با آن همراه می شود، غافل شد به قول مک لوهان رادیو یک رسانه سرد است که مشارکت زیادی را از جانب مخاطب طلب می کند و فهم پیام های آن احتیاج به قدرت تخیل مخاطب دارد به همین دلیل رادیو نسبت به تلویزیون و مطبوعات برای نشر مفاهیم دینی و ایجاد همراهی در مخاطبان قوی تر است و کارایی بیشتری دارد. 

نزاکتی می‌گوید:  برای ترویج فرهنگ و مناسبت‌های دینی می‌توان از ظرفیت فضا‌های مجازی کمک گرفت شبکه‌های اجتماعی باید پررنگ‌تر باشد، چون می‌تواند از این طریق مردم را با برنامه‌های دهه کرامت آگاه کند.
 
وی ادامه می‌دهد: همچنین از نقش رسانه‌های سنتی نباید غافل شد، زیرا مخاطبان از ترکیبی از رسانه ها، فضای مجازی و ... استفاده می‌کنند و در این میان پوستر و بروشور نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد.

متخصص رسانه تصریح می‌کند:تبلیغات مذهبی ترکیبی از رسانه ها، خبرگزاری هاو ارتباطات کلامی است و به طور مثال می‌توان از طریق مساجدبه همراه استفاده از ترکیبی از رسانه‌های موجود در تبلیغات مذهبی موثر باشیم.

نزاکتی ادامه می‌دهد: هدف رسانه ایفای نقش حرفه‌ای است و مطمئنا مخاطب در تبلیغات مذهبی نباید دل زده شود و در عین حال این برنامه‌ها باید سرگرم کننده باشد.
 
 

میلاد امام رضا (ع) فرصتی برای ترویج فرهنگ رضوی

 

دهه کرامت با میلاد امام رضا(ع) به پایان می رسد، این دهه و این رویداد خجسته فرصتی برای رسانه ها و نهادهای فرهنگی است تا از خلال این رویداد قرائت مورد نظر خود را از فرهنگ رضوی ارائه دهند از سوی دیگر فرا رسیدن میلاد امام رضا(ع) و برجسته سازی این رویداد نیز باعث می شود مخاطب توجه بیشتری به پیام های رسانه ای این حوزه داشته باشد. پس دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور باید این رویداد خجسته را فرصت مغتنمی بشمارند و با پوشش کامل برنامه های میلاد خورشید هشتم به ترویج فرهنگ رضوی کمک کنند.

گزارشگر: سیده اعظم سیدی زاده

انتهای پیام/

 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.