معاون استاندار قم گفت:توسعه کشت گلخانه و کشت متراکم اولویت قم در مبحث کشاورزی است و از طرح‌های معرفی‌شده در این رابطه حمایت می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سالن جلسات استانداری قم  گفت:شرایط اقلیمی قم، با توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای سازگاری کاملی دارد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور می‌باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار کشت جو، پنج هزار و ۶۷۵ هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و ۳۴۶ هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص‌یافته است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

احیای پروژه‌های راکد نیز اولویت اصلی استان در بخش صنعت است، بالغ‌بر ۴۰ پروژه و واحد صنعتی استان شناسایی و مراحل احیای آن‌ها دنبال خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد جدید تعریف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان عنوان کرد : رویکرد ستاد اقتصاد مقاومتی قم در سالجاری متفاوت از گذشته خواهد بود و از تعریف برخی از پروژه‌های روتین و جاری دستگاه‌های استانی به‌عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی برخورد می‌شود.

غضنفری با اشاره به مهم‌ترین مولفه‌های طرح‌های اقتصاد مقاومتی بیان کرد: دانش‌بنیان بودن، درون‌زایی، برون‌گرایی و مردم محور بودن مهم‌ترین شاخص‌های پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان قم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم بیان کرد: منبع و اعتبار خاصی برای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف‌نشده و دستگاه‌های استانی باید از منابع داخلی برای آن استفاده کرده و این طرح‌های مهم را به مرحله بهره‌برداری و تکمیل برسانند.

وی با انتقاد از قرار گرفتن برخی از پروژه‌های جاری دستگاه‌های استانی به‌عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته به‌عنوان اقتصاد مقاومتی تعریف‌شده سنخیتی با اقتصاد مقاومتی نداشته و به همین منظور نیز به مرحله اجرا نرسیده است.

غضنفری در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: درصورتی‌که سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های خورشیدی اقدام عملی برای احداث نیروگاه نکنند پرونده‌های آن‌ها در ماده ۳۳ بررسی و درنهایت به خلعیت منجر می‌شود.

چهارمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور بهرام سرمست استاندار، احمد امیرآبادی فراهانی و حجت‌الاسلام ذوالنور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزار و آخرین وضعیت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بررسی و نسبت به تسریع در سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های خورشیدی تاکید شد.

انتهای پیام/ح

توسعه کشت گلخانه‌ای اولویت نخست کشاورزی قم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار