راست و دروغ برانکو

اگرچه مدت‌هاست برانکو ایوانکوویچ از ایران رفته و این روز‌ها تیم جدیدش الاهلی عربستان را در اردوی اتریش تمرین می‌دهد، اما حواشی مربوط به جدایی او از پرسپولیس پایان‌ناپذیر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگرچه مدت‌هاست برانکو ایوانکوویچ از ایران رفته و این روز‌ها تیم جدیدش الاهلی عربستان را در اردوی اتریش تمرین می‌دهد، اما حواشی مربوط به جدایی او از پرسپولیس پایان‌ناپذیر است. در این میان زنجیری که پیوند برانکو و پرسپولیس را همچنان محکم نگه داشته، داستان نوع فسخ قرارداد مربی کروات و پیامد‌های حقوقی آن است. او یک فصل دیگر با پرسپولیس قرارداد داشت، اما با استناد به اینکه بدعهدی باشگاه در وصول مطالباتش باعث آزادی وی شده، قرارداد را یکطرفه فسخ کرد و رفت. الان وضعیت عجیبی بر رابطه دو طرف حاکم شده است؛ از یکسو پرسپولیس که بیش از ۶۰۰ هزار یورو پول نقد برای تسویه مطالبات فصل قبل برانکو آماده کرده بود، امیدوار به این است که به‌خاطر نوع فسخ قرارداد پروفسور و تمایل یکجانبه او برای جدایی، حتی بخشی از همین مبلغ را هم از سرمربی سابقش تخفیف بگیرد.

راست و دروغ برانکو

از سوی دیگر، اما مصاحبه دیروز ایوانکوویچ نشان داد او نه‌تن‌ها حاضر نیست این پول را از دست بدهد، بلکه حتی تهدید کرده که بابت دستمزد فصل بعدش هم به فیفا شکایت خواهد کرد! اظهارات دیروز سرمربی پیشین سرخ‌ها، به ابهامات حقوقی پرونده او دامن زد. همه چیز، اما همین نیست. برانکو در این مصاحبه تفسیر‌های جدیدی از جدایی‌اش ارائه داده که بعضا باورپذیر و در بعضی دیگر از موارد غیرقابل باور هستند.

جملات کلیدی

برانکو عقیده دارد مدیران فعلی باشگاه پرسپولیس مهم‌ترین دلیل جدایی او از این باشگاه هستند. مربی کروات در این مورد می‌گوید: «انتظارمان این بود که بعد از ۴ سال که بهترین نتایج کسب شد، هم من و هم همکارانم به وجه زیبایی از پرسپولیس جدا شویم، اما متاسفانه با رفتار بسیار ناپسند مدیریت باشگاه و دیگر عوامل او مواجه شدیم.

همه تعهداتی که به‌واسطه قرارداد وجود داشت باید انجام می‌شد، اما این اتفاق رخ نداد. نه تنها ۱۱ ماه به تعهدات‌شان عمل نکردند، بلکه الان هم حاضر به انجام آن نیستند و گردن نمی‌گیرند. تمایل ندارند نه دستمزد من و نه دستیارانم را بدهند. بیش از ۶۰ درصد از قراردادم را طلبکارم.

همکارانم چند ماه از حقوق‌شان را طلبکارند و بدون اینکه دستمزدشان را بگیرند ایران را ترک کردند. طبیعتا همه آن مهربانی‌ها و تعریف‌هایی که انجام می‌دادند فریب و کذب بود. همه آن موارد که می‌خواستند به هواداران نشان دهند مایلند من در پرسپولیس بمانم فریب اذهان عمومی بود. متاسفانه مجبورم از پرسپولیس به فیفا شکایت کنم.

تکلیف اصلی آن‌ها در پرسپولیس این بود که من و دیگر خارجی‌های تیم را هر چه زودتر از باشگاه دور کنند که این کار را هم انجام دادند. در دوران مدیریت اخیر قول‌های زیادی به ما داده شد که هیچ‌یک اجرا نشدند و کاملا آگاهانه به ما دروغ گفته می‌شد.» برانکو می‌گوید او قصد داشته در پرسپولیس بماند، اما رفتار مدیران باشگاه مسیر وی را به سمت جدایی منحرف کرده.

مربی کروات برای اثبات حرفش حتی اسامی بازیکنانی که در لیست خریدش بودند را هم فاش کرده: «من اگر انگیزه لازم را برای ادامه کار نداشتم فصل را با کسب دو جام به پایان نمی‌رساندم. حتی لیست خرید و برنامه اردویی و تمرینی تیم را تحویل باشگاه داده بودم. این موضوع نشان می‌دهد که از قبل تصمیم به رفتن نگرفته بودم. من از باشگاه خواستم بازیکنان جوان به تیم‌های دیگر قرض داده شوند تا بتوانند بازی کنند. ضمن اینکه نعمتی دفاع پدیده، مهدی طارمی، محمدرضا حسینی و یک بازیکن جوان به نام علیرضا آرتا که مدافع جوان مس کرمان بود را می‌خواستم.»

طبعا اظهارنظر برانکو در مورد جانشینش هم می‌تواند جذاب باشد. او حسابی از سرمربی آرژانتینی جدید سرخپوشان تمجید کرده، اما در عین حال یک هشدار طعنه‌آمیز هم به وی داده است: «کالدرون مربی فوق‌العاده و با سابقه‌ای بسیار درخشان است. انتظارات هم اکنون از پرسپولیس خیلی بالا رفته و قطعا کالدرون کار سختی پیش‌رو دارد. آنچه باید به کالدرون بگویم این است که او تیمی را به‌دست آورده که کاملا شکل گرفته، در یک فصل دو جام برده و راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شده است.

بازیکنانش فوق‌العاده زحمتکش و متعصب هستند. در واقع کالدرون برترین نسل تاریخ پرسپولیس را به‌دست آورده است. او همچنین یک ارتش بسیار متعصب از هواداران پرسپولیس را پشت خود می‌بیند. آن‌ها قطعا در هر شرایطی کادرفنی و بازیکنان را حمایت خواهند کرد. در آخر می‌توانم به کالدرون پیشنهاد کنم که از همین الان ایجنت‌های خود را آماده شکایت به فیفا برای گرفتن دستمزدش از پرسپولیس کند.»

تناقض‌گویی

مسلما بخش‌هایی از اظهارات برانکو مخصوصا در مورد بدعهدی‌های مالی باشگاه درست است و نمی‌توان آن‌ها را کتمان کرد. دروغ نیست که او ۱۱ ماه حقوق نگرفت و نهایتا قبل از تسویه‌حساب کامل از تهران رفت. شاید اگر پروسه دیگری در این مورد طی می‌شد، الان برانکو همچنان سرمربی پرسپولیس بود.

در این مورد مدیریت باشگاه قطعا مقصر است و اهمال کرده؛ به ویژه که تیم مدیریتی پرسپولیس مشکوک به چندپارگی هم هست و گفته می‌شود تحرکات یکی از اعضای هیات‌مدیره که به صندلی مدیرعاملی چشم دارد، در رقم خوردن این شرایط موثر بوده است.

همه این‌ها درست، اما بخش‌های دیگری از مصاحبه برانکو را واقعا نمی‌شود باور کرد. در این قسمت، ادعا‌های او حتی با اظهارات پیشین خودش هم تناقض دارد. مثلا برانکو اینجا اصرار دارد که تا آخرین لحظه قصد باقی ماندن در پرسپولیس را داشته، درحالی‌که واقعا چنین نبوده است. هم شواهد نشان می‌دهد برانکو از مدت‌ها قبل ساز جدایی کوک کرده بود و هم خودش چند روز پیش به صراحت در این مورد سخن گفت. خبرنگاران نزدیک به باشگاه پرسپولیس گواهی می‌کنند که برانکو از مدت‌ها پیش وسایلش را جمع کرده و به کرواسی فرستاده بود.

او این بار بر خلاف همیشه در شرایطی تهران را ترک کرد که بر سر محل اردوی خارجی پیش‌فصل و تاریخ شروع تمرینات با مدیران باشگاه به توافق نرسیده بود. دوستان او هم می‌دانستند که از پرسپولیس رفتنی است؛ کما اینکه مدیران باشگاه الاهلی عربستان نیز بعد از اعلام خبر جذب ایوانکوویچ، ادعا کردند شب عید فطر با او به توافق نهایی رسیده‌اند.

عید فطر یعنی ۱۵ خرداد و طبعا وقتی در چنین تاریخی توافق نهایی صورت می‌گیرد، این یعنی مذاکرات حداقل از اردیبهشت آغاز شده بود.

برانکو حتی در ایران هم بیکار نماند و مثلا در یک جلسه مشهور با محمدرضا زنوزی، مالک تراکتورسازی شرکت کرد تا شرایط هدایت تیم تبریزی را نیز بررسی کند. اصلا نیازی به هیچ‌کدام از این نشانه‌خوانی‌ها نیست، وقتی خود برانکو چندی قبل در گفت‌وگوی تلفنی با یکی از سایت‌ها که تصاویر آن هم ضبط شده، صراحتا از تمایل طولانی‌مدتش برای ترک تیم حرف زده است.

جالب اینجاست که برانکو در آن مصاحبه مدیران فعلی باشگاه را تبرئه کرده بود، اما حالا حرف‌های دیگری می‌زند؛ حرف‌هایی که گویا بیشتر خاصیت اثرگذاری در پرونده حقوقی او و باشگاه ایرانی را دارد و به کار دیگری نمی‌آید. در مجموع به نظر می‌رسد هواداران پرسپولیس زیاد هم نباید این مطالب را جدی بگیرند. بهترین راه برای آن‌ها این است که بپذیرند برانکو رفته و از حالا به بعد باید پشت تیم‌شان و کادرفنی جدیدش بایستند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

مصاحبه سرمربی پیشین پرسپولیس، پرونده او را پیچیده‌تر کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.