ناتالی توچی گفت آمريکا وضعی بوجود آورده است که یکی از طرف های برجام به تعهداتش پایبند نبوده است و همین، انگیزه ای شده است تا طرف مقابل یعنی ایران همین کار را بکند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی‌ان‌ان، مجری این شبکه تلویزیونی پس از اعلام خبر سفر فرستاده رئیس جمهور فرانسه به تهران برای گفت‌وگو با مقامات ایران در ارتباط با آخرین تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در ارتباط تصویری مستقیم با ناتالی توچی، مشاور ویژه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (در رم) در این باره گفت‌وگو کرد.

مشاور ارشد موگرینی: آمریکا برجام را نقض کرد و باعث اوضاع کنونی شد

مجری سی ان ان گفت‌وگوی تصویری را اینطور شروع کرد که اتحادیه اروپا در وضعیت بدی گرفتار شده است. آیا اینطور نیست؟

توچی گفت: بله همینطور است. زیرا آمریکا از یک سال و سه ماه پیش برجام را نقض کرده است و وضعی به وجود آورده است که یکی از طرف‌های این توافقنامه به تعهداتش پایبند نبوده است و همین مسئله انگیزه‌ای شده است تا طرف مقابل یعنی ایران همین کار را بکند.

وی افزود آنچه که تاکنون شاهد آن بوده ایم این بوده است که ایرانی‌ها دو موضوع را اعلام کرده اند. آن‌ها نخست اعلام کردند که موجودی اورانیوم غنی شده انبار شده خود را از مقدار اعلامی ۳۰۰ کیلوگرم افزایش می‌دهند؛ و حالا می‌بینیم که برای دومین بار اعلام می‌کنند غنای اورانیوم خود را از ۳.۶۷ درصد اعلامی در برجام افزایش می‌دهند. هر دوی این اقداماتی که ایران تاکنون اتخاذ کرده است به منزل نقض و تخطی از برجام نیستند. ولی با محدودیت‌هایی که در برجام برای ایران در نظر گرفته شده است، سازگاری ندارند.

مجری سی ان ان پرسید: ایران به اتحادیه اروپا ۶۰ روز مهلت داده بود تا از فشار‌های اقتصادی وارده به این کشور بکاهند در غیر این صورت آن‌ها سومین گام خود را در افزایش سطح غنی سازی برمی دارند. وزیر امور خارجه ایران امروز در توئیتر نوشت: بولتون و نتانیاهو با پافشاری بر محرومیت ایران از هر گونه غنی سازی اورانیوم، باعث از هم پاشیدن توافقنامه سال ۲۰۰۵ پاریس میان ترویکای اروپایی و ایران شدند. نتیجه چه شد؟ ایران تا سال ۲۰۱۲ سطح غنی سازی اورانیوم را ۱۰۰ برابر نسبت به قبل افزایش داد. حالا هم آن‌ها ترامپ را تحریک کردند تا از برجام خارج شود. نتیجه مانند گذشته خواهد بود. تیم ب از گذشته درس نگرفت. ولی جهان باید درس بگیرد. ما می‌بینیم که سه کشور اروپایی امروز اعلام کردند ایران باید از این تهدیدات دست بردارد. یک دیپلمات عالی رتبه فرانسه امروز به تهران رفته است تا با مقامات ایرانی صحبت کند. پیش بینی شما از این مذاکرات چیست؟ فکر می‌کنید اروپا در شرایط کنونی به چه چیزی دست خواهد یافت؟

توچی گفت: فکر می‌کنم بهتر است ایرانی‌ها از تصمیم خود منصرف شوند و به پایبندی کامل به برجام برگردند! ولی به اعتقاد من مهمترین دستاوردی که می‌توان انتظار داشت از این مذاکرات حاصل شود، این است که اطمینان حاصل شود که ایران مبادا دست به اقدامی بزند که اینطور از آن برداشت شود که این کشور دیگر به برجام پایبند نیست. تا به اینجا افزایش سطح غنی سازی از ۳.۶۷ به ۴.۵ درصد و یا افزایش چند ده کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به مثابه نقض و تخطی کامل این کشور از برجام نیست.

وی در ادامه مدعی شد:، ولی اگر بعد از ۶۰ روز به یکباره ایران اعلام کند که سطح غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد افزایش می‌دهد این بدان معنا خواهد بود که ایرانی‌ها دیگر به برجام پایبند نیستند. من فکر می‌کنم چالش اصلی این است که ایرانی‌ها را متقاعد کنند که همچنان به برجام پایبند بماند، ولی چیزی که ایرانی‌ها انتظار دارند از اروپایی‌ها و همچنین از چین و روسیه ببینند این است که آن‌ها نیز به طور کامل به مفاد برجام پایبند و متعهد بمانند و ایران بتواند از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شود که در برجام به آن‌ها قول داده شده است.

مجری پرسید: آیا موافق نیستید که اروپا در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته است؟

توچی گفت: بله وضعیت اروپا بسیار دشوار و بغرنج است. زیرا از یک طرف کشور‌های اروپایی -نه تنها سه کشور امضا کننده برجام بلکه همه کشور‌های اتحادیه اروپا- که در این مذاکرات میانجیگری کرده اند، معتقدند برجام، نه تنها یکی از ستون‌های اصلی رژیم منع تکثیر است، بلکه از منظر نظام چندجانبه گرایی بین المللی نیز اهمیت دارد؛ لذا در شرایط کنونی مهمترین اولویت برای اروپایی‌ها این است که مطمئن شوند ساز و کاری که که آن‌ها ارائه و رسما بر سر آن توافق کرده اند (یعنی اینستکس) بین ایران و اتحادیه اروپا عملیاتی شود و اولین مبادلات مالی از طریق آن انجام شود.

مجری گفت: خب این سازوکار برای نقل و انتقال چند میلیون دلار است نه ده‌ها یا صد‌ها میلیون دلار؛ و این مسئله برای ایرانی‌ها کافی نیست.

توچی گفت: اگر قرار باشد اقدام قاطعی هرچند کوچک بر داشته شود، مستلزم صرف زمان است. ولی این موضوع برای همه مثل روز روشن است که اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شود و سیاست کنونی او در برابر ایران بدون تغییر بماند، بسیار بعید است که ساختار کنونی برجام به همین شکل باقی بماند.

وی افزود، ولی مسئله این است که آیا ما می‌توانیم به اندازه کافی کاری کنیم که مطمئن شویم ایران در پاسخ به تخطی و نقض جدی برجام از سوی آمریکا، کاری نخواهد کرد که به منزله تخطی و نقضی جدی برجام تلقی شود. اما آیا ما می‌توانیم برجام را حفظ کنیم. مسلما بله، ولی نه اینکه این کار چند سال طول خواهد کشید. نه به هیچ عنوان. صحبت از چند ماه است. خب این موضوع چالش‌هایی دارد، ولی نمی‌توان گفت که حل این چالش‌ها غیرممکن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
شتر در خواب بند دیگه نمی تونید ایرانی جماعت رو گول بزنید اینتکس رو برای خودتون نگه دارید
آخرین اخبار