معاون امور صنایع:

تعامل وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی

مقیمی از تعامل وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی خبرداد .

تعامل وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی / تمرکز بر پیشبرد داخلی سازی قطعات خارجیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شاتا، فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صمت ، ساخت داخل را به عنوان یکی از استراتژی‌های توسعه صنعتی برشمرد و اظهار کرد: برنامه‌های متعددی در راستای توسعه و تعمیق ساخت داخل در کشور آغاز شده که دستاورد‌های مناسبی هم برای کشور به همراه داشته است.

او با اشاره به بومی سازی تولید و ساخت تجهیزات و قطعات در کشور گفت: نهضت ساخت داخل یکی از محوری‌ترین سیاست‌های وزارت صنعت است و محدود به سال ۹۸ نیست. ساخت داخل رویکردی و سیاستی کلان است که باید همیشه به آن توجه کرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت به خودکفایی در برخی صنایع اشاره کرد و ادامه داد: در صنایعی همانند لوازم خانگی، پوشاک، صنایع غذایی، ریلی ودریایی اگر چه میزان توسعه تعمیق داخلی سازی به یک میزان نیست، اما به ظرفیت‌های بالایی در این صنایع رسیده ایم که باید از این مزیت برای رقابت پذیری و صادرات استفاده کنیم.

مقیمی شناسایی نیاز‌های خارجی دستگاه‌های دولتی به ویژه نیاز‌های صنعت خودرو، صنعت لوازم خانگی و پوشاک را از جمله اقدامات انجام شده در جهت حمایت صنایع داخلی برشمرد و گفت: با شناسایی توانمندی‌های صنایع کشور، اقداماتی در راستای جلوگیری از خرید محصولات خارجی دارای مشابه داخل صورت گرفت که اصلاح تعرفه‌های صنعتی و ممانعت از ثبت سفارش محصولات خارجی دارای مشابه داخلی نظیر پیگیری جهت جلوگیری از ثبت سفارش فندر‌های لاستیکی مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی کشور و خرید خارجی شیر‌های کنترلی برای طرح پالایش میعانات گازی از جمله این اقدامات بوده است.

به گفته معاون امور صنایع بررسی و اعلام شرکت‌های توانمند داخلی برای تامین ۷ قلم تجهیزات پیشرفته اعلامی مورد نیاز وزارت نفت و اعلام تخصیص نرخ ارز در مقابل صادرات برای واردات اسید سیتریک نیز از جمله اقداماتی است که توسط وزارت صنعت برای حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است.

وی موضوعات مطروحه را تنها بخشی از سیاستگذاری وزارت صنعت، معدن وتجارت برای توسعه و تعمیق ساخت عنوان کرد و افزود: تداوم برگزاری نمایشگاه‌های دائمی شرکت‌های ساپکو، مگاموتور و سازه گستر و تدوام اقدامات اجرایی برای پیشبرد داخلی سازی قطعات خارجی نیز از جمله برنامه‌هایی که توسط این وزارتخانه در حال اجرا است.


بیشتر بخوانید: فعالیت بیش از ۴۴ هزار واحد تولیدی در سطح شهرک صنعتی کشور 


به گفته مقیمی ما در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، نساجی و پوشاک، فعالیت را با مونتاژ شروع کرده ایم تا جایی که درحال حاضر با تعمیق بخش تولید به طراحی وتولید کیفی در این بخش‌ها رسیده ایم.

او با اشاره به اینکه صنعت در اختیار کسانی خواهد بود که تکنولوژی، ماشین آلات و دانش را داشته باشد، بیان کرد: ما ظرفیت زیادی در حوزه ماشین آلات، طراحی و شرکت‌های دانش بنیان داریم و فقط توجه و نگاه به ساخت داخل باید در الویت باشد.

معاون امور صنایع در ادامه بیان کرد: برای رفع موانع مشکلات پیرامون نخست باید توان داخل را بسنجیم واگر با کسری مواجه بودیم، به سراغ خارج از کشور و واردات برویم و سعی کنیم که دانش نهایی را بدست آوریم.

مقیمی با اشاره به شرایط امروزی کشور و تحریم‌های خاصی از آن به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: بنا بر فرمایشات معظم رهبری اگر چه تحریم محدودیت‌هایی را به وجودآورده است، ولی فرصت‌هایی را هم به ارمغان آورده است که باید با آغوش باز به استقبال فرصت‌ها برویم.

او با اشاره به تامین مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و تولید تکنولوژی به عنوان یکی از سیاست‌های خاص وزات صمت و گفت: ساخت داخل به عنوان محوری‌ترین سیاست مطرح است و ما بران پافشاری می‌کنیم و تحت فشار‌های اقتصادی بر تولید داخل تاکید بیشتری داریم و اجازه نمی‌دهیم که کالا‌هایی که امکان ساخت داخل آن وجود دارد، وارد کشور شود وهمانطور که اشاره شد، موضوعات ساخت داخل شناسایی و توانایی آن به کل کشور را صادر کرده و ثبت سفارشات را محدودتر کرده اییم.

معاون امور صنایع از بهره برداری و راه اندازی سامانه الکترونیکی جامع ساخت داخل درآینده‌ای نزدیک خبرداد و تاکید کرد: از تمامی افراد، تولید کنندگان در صنایع مختلف می‌خواهیم که هرآنچه که قابلیت تولید داخل را دارد با جزیات در این سامانه ثبت کنند و ما در جمع بندی با تشکل‌های غیردولتی و کسب صحت به لیست توانمندی هایمان اضافه می‌کنیم.

برنامه ریزی برای کاهش میزان واردات مواد اولیه خارجی دارای مشابه داخلی

مقیمی یکی دیگر از سیاست‌های وزارت صمت در حمایت از ساخت داخل را برنامه ریزی برای کاهش میزان واردات مواد اولیه خارجی دارای مشابه داخلی با اصلاح تعرفه‌ها، اختصاص ارز نیمایی و ارزحاصل از صادرات به صنایع عنوان کرد و گفت:با این سیاست‌ها سعی در صیانت از تولید داشته و تلاش می‌کنیم با تسهیل فرآیند فضای و کسب وکار، انگیزه تولید داخل را افزایش دهیم.

او با اشاره اینکه ساخت داخل محدود به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، گفت: این سیاست نباید محدود به این وزارت خانه باشد و باید محور نخست بسیاری از دستگاه‌ها و ارگان‌های ازجمله، وزارت نیرو، بهداشت و جهاد کشاورزی که ظرفیت بزرگی برای حمایت از ساخت داخل دارند؛ باشد.

مقیمی ازتعامل با بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی خبرداد و گفت: بسیاری از واحد‌های جدید گشایش یافتند و بسیاری از واحد‌های فعال، فعال‌تر شدند و بسیاری از واحد‌های تولید که به دلیل فشار‌ها کمر خم کرده بودند دوباره به چرخه تولید بازگشتند.

معاون امورصنایع همچنین از تمام تولیدکنندگان خواست تا بیشتر به کیفیت تولید داخل توجه کنند و با مدیریت هزینه تمام شده، از رعایت استاندارد محصولات خود نکاهند و شرایط برای بهبود کیفیت و نوسازی و بازسازی واحد‌های خود مطابق با تکنولوزی روز دنیا به وجود بیاروند تا نویدی را برای صنعت و موسسات جهانی و بسترساز افزایش رشد اقتصادی در کشور باشند.

 

انتهای پیام/

 

تعامل با بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های صنعتی

برچسب ها: صنعت ، بانک مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار