داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از ماجرای ریکال داروی فشارخون «لوزارتان» تا اهدای عضو محکومان به اعدام

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

آمار اهدای خون ۳ ماهه اول سال ۹۸/ O مثبت، بیشترین گروه خونی اهدا شده بوده است

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد: در سه ماهه اول سال ۹۸ نزدیک به ۵۱۸ هزار واحد خون اهدا شده است که از این میزان حدود ۶۲ هزار نفر برای اولین بار موفق به اهدای خون شده اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: طی این مدت استان‌های کردستان با هشت درصد، مرکزی هفت درصد و استان لرستان با ۶ و نیم درصد اهدا، بیشترین میزان اهدای خون بانوان را داشته اند.

بنا بر این گزارش استان‌های سمنان با ۸۲ درصد، بوشهر با ۷۵ درصد و خراسان جنوبی با ۷۴ درصد بیشترین میزان شاخص اهدای مستمر را به خود اختصاص داده اند.

حاجی بیگی افزود: در سه ماهه اول سال ۹۸ نزدیک به ۹۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار و نیم درصد رشد نشان می‌دهد.

واکنش سخنگوی غذا و دارو به ریکال لوزارتان سرطان‌زا در بازار دارویی کشور

شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: گروه دارو‌های ضد فشارخون (والزارتان، لوزارتان، ایربزارتان) در حین تولید ماده اولیه، ناخالصی‌هایی تولید می‌کند که کارخانه تولیدکننده موظف است از سلامت فراورده اطمینان حاصل و سپس آن را عرضه کند، البته باقی‌مانده ناخالصی باید در محصول نهایی کنترل شود که سازمان غذا و دارو در این خصوص نظارت‌های لازم را اعمال کرده است.

وی افزود: بر همین اساس سازمان غذا و دارو در این خصوص طی دو نوبت؛ دستور ریکال داروی والزارتان را یکی در سال گذشته اعلام کرده و در نوبت دیگر نیز اوایل سال جاری ورود ماده اولیه والزارتان دارای ناخالصی مذکور را متوقف کرده است.

شعیبی درباره زمان ریکال داروی لوزارتان توضیح داد: ریکال اعلام‌شده در اواخر سال گذشته مربوط به ماده اولیه یک شرکت تولیدکننده چینی بوده که به‌صورت داوطلبانه صورت گرفته است و تولیدات داخلی این دارو، وارداتی از ماده موثر این شرکت چینی نداشته‌اند.

افق ١۴٠۴ وزارت بهداشت در کاهش مصرف دخانیات + آمار دود کردن مواد دخانی در زنان و مردان

ولی زاده دبیر ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت موضوع سرطان ریه را با عنوان شعار اصلی امسال برای مبارزه و کنترل دخانیات انتخاب کرده است، گفت: علت انتخاب شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر این است که اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد و بر اساس شعار اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل خود را به کشور‌ها ابلاغ کرده است و در زمینه اجرای کنوانسیون و تعهد از سوی دولت‌ها اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام شده است.

دبیر ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از راه‌های کنترل دخانیات افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات است و با اجرای دقیق‌تر قوانین می‌توان میزان مصرف دخانیات را کاهش داد.

ماجرای پیوندِ اهدای عضو و محکومان به اعدام/ آئین‌نامه‌ای که جنجال به پا کرد

چند روز پیش خبر ابلاغ آئین نامه پیوند عضو از محکومان اعدامی منتشر شد که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

«پیوند عضو از محکومین اعدامی» موضوعی که به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده است، چند روز پیش بود که بحث یک آیین نامه قوه قضائیه در زمینه پیوند عضو از محکومین اعدامی مطرح شد، آیین نامه‌ای که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

آمار مصدومان زلزله مسجدسلیمان به ۱۳۵ نفر رسید

پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور اظهار کرد:  تاکنون آمار نهایی مصدومان مسجد سلیمان به ١٣٥ نفر رسیده است.

وی ادامه داد:  از مجموع كل مصدومان، ١٣١ نفر از بيمارستان ترخيص و ۴ تن نيز بسترى شدند.

به گفته وی، نيروهاى اورژانس در منطقه زلزله زده در آماده باش كامل هستند.

گفتنی است؛ زمین لرزه‌ای به قدرت ۵ و ۷ دهم ریشتر ساعت ۱۱:۳۰ صبح دیروز ( دوشنبه ۱۷ تیر) خوزستان را لرزاند.
 
محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است و این بیماری از طریق گزش کنه به حیوانات منتقل می شود و آنها را بیمار می کند، اما علائمی در حیوان ایجاد نمی کند که باعث تشخیص شود و ظاهر حیوان به‌صورت کامل طبیعی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: راه دوم انتقال بیماری از طریق تماس با ترشحات بدن حیوان آلوده است؛ این بیماری از طریق تماس با خون حیوانات، ترشحات بدنی هنگام ذبح در کشتارگاه ها و یا در فرآیندهای بعد از ذبح حیوان، حتی در قصابی ها، ممکن است فرد را مبتلا کند، چنانچه از گوشت های مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده نشود، احتمال انتقال بیماری زیاد است.

گویا با بیان اینکه موارد بیماری هرچند در کشور کم است، اما موضوع مهم، خطرناک بودن بیماری است، اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار می دهد و اگر به موقع اقدامات مراقبتی و درمانی صورت نگیرد، تا حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا می تواند منجر به مرگ شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴ مورد ابتلا به این بیماری مشاهده شده است که تمامی موارد تحت مراقبت و درمان قرار گرفته اند، افزود: پنج نفر از افراد مبتلا شده نیز علیرغم انجام اقدامات درمانی، جان خود را از دست دادند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: بیشتر موارد بیماری تاکنون در تمام طول سال هایی که این بیماری شناسایی شده، به استان های مرزی کشور و به خصوص سیستان و بلوچستان مربوط بوده و امسال هم از ۵۴ مورد یاد شده، ۱۴ مورد مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده و سه مورد از پنج مورد فوت شده نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

جزئیات ممنوعیت واردات فرآورده‌های طبیعی و سنتی/ چه محصولات گیاهی می‌توانند به کشور وارد شوند؟

مهناز خانوی مدیر کل اداره فرآورده‌های طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ما به ویژه اکنون که در سال رونق تولید هستیم فکر می‌کنیم تولیدکنندگان به قدری توانمندی دارند که نیازی نیست واردات فرآورده‌های گیاهی و سنتی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت فرآورده‌های وارداتی که پیش از این مجوز واردات داشتند و اعتبار آن‌ها به پایان نرسیده است می‌توانند وارد کشور شوند و به طور معمول مجوز واردات فرآورده‌های طبیعی و سنتی ۴ سال است.

مدیر کل اداره فرآورده‌های طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو افزود: فرآورده‌های طبیعی و سنتی که اعتبار واردات آن‌ها به پایان رسیده است تمدید اعتبار نمی‌شوند و فرآورده‌هایی که اعتبار دارند به دلیل آن که عملاً در اولویت واردات نیستند فقط محصولاتی که مورد نیاز باشند وارد می‌شوند و مجوز جدیدی برای واردات فرآورده‌های طبیعی و سنتی صادر نمی‌کنیم.

خانوی تأکید کرد: تنها فرآورده‌هایی که مشابه تولید داخل ندارند و انجمن‌ها معتقد باشند که حضور آن‌ها در بازار ضروری است به شکل محدود وارد کشور می‌شوند.

انتخابات نظام پزشکی در ۱۴۷ شهرستان برگزار می‌شود +زمان برگزاری انتخابات

حسن امامی رضوی رئیس ستاد اجرایی انتخابات نظام پرستاری، قشر پرستاری را یکی از پایه‌های نظام سلامت دانست و گفت: سازمان نظام پرستاری برای پیگیری امور پرستاران تشکیل شده است، اما بدون شک یکی از رسالت‌های او کمک به بهبود خدمت رسانی در این حوزه و به مردم کشورمان است. در ۴ دوره گذشته شاهد بودیم که هر بار به ساختار این نظام به کمال و پختگی بیشتری رسید و خوشبختانه تعامل خوبی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت وجود دارد.


وی ادامه داد: طبق آیین نامه، دو بخش اجرا و نظارت، مسئولیت برگزاری این انتخابات را بر عهده دارند و ما تمام تلاشمان را برای برگزاری این انتخابات خواهیم کرد.
 
امامی رضوی تاکید کرد: نسبت به دوره گذشته تعداد شهرستان‌های واجد شرایط که توانایی تشکیل هیئت مدیره نظام پرستاری را دارند، افزایش پیدا کرده است؛ تعداد این شهرستان‌ها نسبت به دوره گذشته از ۱۲۷ به ۱۴۷ مورد افزایش پیدا کرده است.
 
 
شانه ساز سرپرست سازمان غذا و دارو در هشتمین سمینار نقش دارو‌های گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در بهداشت و سلامت اظهار کرد: صنعت دارو‌های گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در اقتصاد و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی کشور نقش ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: آمار و ارقام بیانگر این است که اتفاقات خوبی در این عرصه افتاده است و٢٢٠ کارخانه تولید دارو‌های گیاهی فراورد‌های طبیعی و سنتی داریم و این علم میراث عظیمی است که از گذشتگان به ما رسیده است.

سرپرست سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ٢٨٧٠ فراورده در فهرست دارویی کشور داریم، گفت: این نشان از توانمندی کشور در صنعت دارو‌های گیاهی و فرآورده‌های طبیعی است و ما از جایی که باید باشیم فاصله داریم و باید تلاش مضاعفی را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار