وقتی اقتصاد امارات با اصابت یک موشک زیر و رو می‌شود

بن راشد خطاب به فرزندان زائد: اصابت موشکی به خیابانی در دبی برای فروپاشی همه دستاوردهای اقتصادی امارات کافی است.

خروج امارات از جنگ یمن ریاض را سخت آشفته کرده استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها خبر خروج اماراتی‌ها از یمن سخت توجه رسانه‌ها و ناظران امور جنگ یمن را به خود مشغول کرده است. پس از آنکه یک مسئول اماراتی از تغییر استراتژی این کشور در یمن مبنی بر حرکت از راهبرد نظامی به سوی راهبردی صلح خبر داد، رسانه‌ها اعلام کردند که امارات با سرعت در حال خروج نیروهای خود از یمن است و این بدان سبب است که درک کرده که نمی‌تواند دستاوردی از جنگ علیه یمن داشته باشد.

امارات به دنبال خروج از جنگ پرهزینه حتی به قیمت خشم متحدش در ریاض است

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات‌های آگاه غربی گزارش داد که کم کردن تعداد نیروهای اماراتی عملیاتی شده و امارات به دنبال خروج از جنگ پرهزینه است حتی اگر این خروج به خشم متحدش در ریاض منجر شود.

این رسانه فاش کرد که اماراتی‌ها از علنی کردن خروج خود به منظور کاستن از میزان ناراحتی سعودی‌ها پرهیز کردند اما دیپلمات‌های غربی تاکید کردند که سعودی‌ها از تصمیم امارات بسیار ناامید شده اند و مسئولان دربار پادشاهی عربستان به دنبال منصرف کردن مقامات اماراتی از تصمیم خروج ازجنگ یمن برآمده اند.

تبعات خروج نظامیان امارات از یمن بر عربستان و تحرکات کنونی ریاض

اما موضوعی که در اینجا به دنبال بررسی آن هستیم تأثیرات و تبعات این خروج نظامیان امارات از یمن بر متحد و همسایه آنها یعنی سعودی هاست. این در حالی است که همچنان ابهام زیادی درباره میزان خروج و تأثیر واقعی آن بر آینده جنگ چند ساله ضد یمن، وجود دارد.

الجزیره در گزارشی به برخی اقدامات و گام‌هایی که در سطح میدانی و سیاسی از زمان آشکار شدن تصمیم امارات برای خروج از یمن، پرداخته و آورده است: «اولین تبعات این خروج در نحوه آرایش نظامی سعودی در میدان‌های جنگ نمایان شده است. به طوری که منابع یمنی فاش کرده اند که افسران سعودی فرماندهی پایگاه‌های نظامی در بنادر المخاء و الخوخه که امارات از آنها برای جنگ در الحدیده استفاده می‌کرد را تحویل گرفته اند. این منابع بیان کردند که عربستان اقداماتی را برای تأمین امنیت بنادر راهبردی مذکور پس از کاهش تعداد نیروهای نظامی امارات در آن به عمل آورده است.

در دومی گام؛ ریاض آنگونه که منابع یمنی فاش کرده اند تعدادی نیرو به عدن که یکی از مهمترین بنادر یمن محسوب می‌شود و نیروهای وابسته به امارات در آن هستند، اعزام کرده است.

سومی اقدام آنگونه که منابع یمنی گفته اند؛ اعزام نیرو از سوی سعودی‌ها به جزیره بریم در باب المندب است.

اما از تبعات دیگر این اقدام اماراتی‌ها برای خروج از یمن، دیپلمات‌های غربی از احساس ناامیدی زیادی که ریاض به خاطر تصمیم ابوظبی بدان گرفتار شده، پرده برداشته اند دیپلمات‌های غربی از احساس ناامیدی زیادی که ریاض به خاطر تصمیم ابوظبی بدان گرفتار شده، پرده برداشته اند.

هرچند سفارت عربستان در آمریکا اینکه سعودی‌ها از این اقدام اماراتی‌ها ناراضی باشند را رد کرده و آنرا تحرکی که هنگام جنگ پیش می‌آید و اینکه با هماهنگی انجام شده است، توصیف می‌کند؛ اما واقعیت به گونه‌ای دیگر است؛ زیرا اینکه مسئولان دربار پادشاهی عربستان برای منصرف کردن اماراتی‌ها از خروج از جنگ یمن عمل کرده اند، گواه این است که تصمیم امارات هرگز با رضایت و هماهنگی میان اعضای ائتلاف ضد یمن گرفته نشده است.

از دیگر تبعات خروج اماراتی‌ها از جنگ یمن بر سعودی‌ها، به مشکلات پیش آمده و خشم مردمی در بیشتر شهرهای یمن است به گونه‌ای که منابع محلی از درگیری‌های به وجود آمده میان مردم در استان المهره در شرق یمن با نظامیان سعودی و تیراندازی نظامیان سعودی به سوی معترضان برای پراکنده کردن آنها خبر داده اند. معترضان به حضور نظامیان سعودی در المهره در برابر مقر نظامیان سعودی در حصوین در استان المهره دست به اعتراض زده بودند. معترضان پلاکاردهایی مبنی بر ضرورت خروج نظامیان سعودی از این استان و برکناری استاندار و محاکمه وی در دست داشتند.

دست رد انصارالله یمن بر سینه بن سلمان

قدر مسلم آن است که خروج اماراتی‌ها از یمن سخت اردو متحد آنها یعنی ریاض را برهم زده و آنها را درمانده کرده است. گواه این مدعا نیز آنچه افشاگر اسرار درونی آل سعود یعنی مجتهد درباره درماندگی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی فاش کرده، است.

افشاگر اسرار خاندان آل سعود معروف به مجتهد اعلام کرد: «محمد بن سلمان ولی عهد عربستان برای مذاکره با نیروهای انصارالله از قبایل یمنی استفاده می‌کند. بن سلمان به انصارالله پیشنهاد داده کنترل بخش‌های شمالی یمن را به آنها واگذار کند و در مقابل نیز آنها به بخش‌های جنوبی کاری نداشته باشند. انصارالله با این پیشنهاد بن سلمان مخالفت کرده اند. انصارالله تاکید دارد که متجاوزان باید از تمام خاک یمن خارج شده و از این کشور به دلیل تجاوز نظامی عذر خواهی کرده و غرامت دهها میلیاردی بپردازند».

عیان شدن اختلافات ریاض-ابوظبی

خروج امارات از یمن اختلافات میان ریاض و ابوظبی را کاملاً آشکار می‌کند. این اختلاف هفته‌های گذشته با اجتناب امارات از اتهام‌زنی به ایران در ماجرای عملیات انفجار نفت کش‌ها در منطقه بیش از پیش خود نمایی کرد. از نگاه این تحلیلگران، بن سلمان و «محمد بن زائد» ولیعهد أبوظبی هر دو تلاش می‌کنند که خاورمیانه را بر اساس دیدگاه خود بسازند. امارات و نه عربستان سعودی محرک اصلی تحریم قطر بوده است.

از نگاه تحلیلگران و ناظران امور، خروج احتمالی امارات زنگ خطر را در ریاض به صدا در می‌آورد زیرا هنگامی که متحدت دست از جنگ بردارد آنگاه باید تمام فکر را روی این گذاشت که پس از آن چکار باید انجام بدهی.

هنگامی که اقتدار یمنی‌ها، دشمن را به زانو در می‌آورد

کارشناسان نظامی یمنی با ساخت و توسعه جنگ افزارهای نظامی، بزرگترین نمایش اقتدار را در راستای سیاست بازدارندگی در میدان جنگ و نیز هدف قرار دادن عمق خاک متجاوزان نشان داده اند. آنها با دستاوردهای نظامی خود دشمن را مستاصل کرده اند. از موشک‌های بدر ۱ گرفته تا بدر اف و پهپادهای صماد ۲ و ۳ و قاصف ۲ همگی عامل وحشت متجاوزان شده اند.

از این رو مرحله آتی کوبنده‌تر خواهد بود و این سلاح راهبردی تحول مهمی خواهد بود و حملات به مراکز حیاتی و راهبردی متجاوزان اعم از عربستان و امارات آنها را دچار وحشت و هراس خواهد کرد و هیچ هدفی چه در عمق خاک عربستان چه در امارات از تیررس موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در امان نخواهد بود.

یمنی‌ها اوج آمادگی خود را با حملات به فرودگاه‌ها و مراکز حیاتی عربستان نشان داده اند و این گواه بر ورود جنگ به مرحله جدید است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از آمادگی برای ادامه این قبیل حملات خبر داده اند و این زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که توجه شود؛ یمنی‌ها آنچه وعده داده اند را همواره عملی کرده اند.

همچنین این ضربات کوبنده در شرایطی که دشمن زیر بار راهکار سیاسی نمی‌رود به مثابه پیامی قوی به دشمن است که فرصت بدست آمده را مغتنم بشمارد و از جنگ دست بردارد تا شرایط به گونه‌ای برای ائتلاف سعودی پیش نرود که تبعات سنگین‌تری برایش به دنبال داشته باشد.

بن راشد خطاب به فرزندان زائد: اصابت موشکی به خیابانی در دبی برای فروپاشی همه دستاوردهای اقتصادی امارات کافی است

روزنامه الاخبار لبنان درباره تصمیم خروج اماراتی‌ها از یمن آورده است: «در واقع تصمیم امارات برای خروج از یمن در نتیجه آن است که حکام امارات دریافته اند که آتش به داخل خانه آنها رسیده است. مقامات امارات دریافتند که جنگ یمن جنگی بی حاصل و باتلاقی است که باید از آن خارج شوند. ناخرسندی تنها در ابوظبی نیست بلکه در دیگر امیر نشین ها نیز هویداست آنها تأثیرات جنگ را بر اقتصاد متکی بر تجارت و خدمات این کشور احساس کردند. اخیر در نشستی میان محمد، هزاع و طحنون فرزندان زائد با محمد بن راشد حاکم دبی بر ضرورت خروج از باتلاق یمن تاکید شده است.

بن راشد به فرزندان زائد گفته است که فرود آمدن یک موشک در خیابان‌های دبی برای فروپاشی اقتصاد و برباد رفتن آنچه به دست آمده، کافی است. فرزندان زائد همین سخنان را از حاکم امیر نشین فجیره هم شنیدند که نگرانی خود از اینکه امیرنشین آنها عرصه جنگ شود، ابراز داشتند».

به هر حال آنچه تحولات جدید به ذهن تداعی می‌کند، تلفات سنگین سعودی‌ها در یمن است به طوری که ریاض از دهها هزار نظامی سودانی و مزدوران یمنی که بر اساس گزارش‌ها ۴۰ درصد از آنها را کودکان تشکیل می‌دهد، کمک گرفته است.

روزانه سعودی‌ها خسارت ۲۰۰ میلیون دلاری آنگونه که الجزیره نوشته است، متحمل می‌شوند و تعداد نظامیان کشته شده سعودی در جبهه‌های جنگ به بیش از سه هزار نفر طبق آمارهای رسمی رسیده است. هر روز جنازه‌هایی از میدان جنگ در جبهه جنوبی عربستان حمل می‌شود و رزمندگان یمنی در جبهه‌ها نظامیان سعودی را از پای در می‌آورند.

منبع:مهر

انتهای پیام/

 

برچسب ها: امارات ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار