استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

ظرفیت های جدید برای بهبود وضعیت اعتبارات آموزش و پرورش شناسایی شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت‌های جدید برای افزایش و بهبود وضعیت اعتبارات سالانه آموزش و پرورش این استان شناسایی و استفاده شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،   حسین کلانتری در نشست مشترک شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمدگفت: کمیته‌های برنامه ریزی و توسعه شهرستان‌های هشت گانه این استان سهم اعتبارات اداره‌های آموزش و پرورش ۱۳ شهرستان و منطقه استان را افزایش دهند.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد باید برای تحقق هر چه بهتر برش استانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همکاری لارم را با اداره کل آموزش و پرورش این استان داشته باشند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شرح وظایف، سهم و نقش هر کدام از نهاد‌های دولتی استان در برش استانی این سند تعیین و به مدیران آن‌ها ابلاغ شود.

کلانتری عنوان کرد: ادغام یا تجمیع مدارس کم جمعیت کهگیلویه و بویراحمد باید با سازوکار‌های مشخص، به طور هدفمند و با برنامه ریزی‌های لازم انجام شود.

وی ابراز داشت: این اقدام سبب مدیریت مطلوب موضوع شده و علاوه بر کاهش هزینه‌های آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد هیچکدام از دانش آموزان استان به ویژه در مقطع ابتدایی نیز بازمانده از تحصیل نمی‌شوند.

کلانتری گفت: آموزش و پرورش از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل نیز باید در تمامی استان‌ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد توجه و نگاه خاصی به آن شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: به ازای هر ۱۷.۴۴ نفر دانش آموز دوره ابتدایی یک معلم در استان وجود دارد و این میزان باید در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ به ۱۸.۳۰ نفر برسد در حالی که میانگین کشوری آن هم اینک ۲۵ نفر است.

هادی زارع پور اظهار داشت: به ازای هر ۳۳ نفر دانش آموز مقطع ابتدایی در کهگیلویه و بویراحمد یک کارمند تخصصی حوزه آموزش اعم از مدیر، معاون و مربی پرورشی فعالیت می‌کنند و این میزان در سال تحصیلی آینده باید به ۵۵ نفر برسد در حالی که میانگین کشوری آن هم اینک ۶۸ نفر است.

وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد دارای ۸۱۷ مدرسه ابتدایی یک تا ۱۰ دانش آموزی، ۲۲۳ مدرسه دوره متوسطه اول ۱۰ تا ۵۰ دانش آموزی و ۱۱۴ مدرسه متوسطه دوم ۱۰ تا ۵۰ دانش آموزی است که این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های آموزشی و کاهش کیفیت آموزش در استان می‌شود.

ادغام ۶۷۰ کلاس درس دوره ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تمامی مدارس کم جمعیت این استان در مناطق روستایی قرار داشته و یکی از راهکار‌های مهم برای کاهش این مشکل نیز ادغام یا تجمیع آنهاست.

زارع پور عنوان کرد: ۶۷۰ کلاس درس دوره ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد باید در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ ادغام شود.

وی ابراز داشت: سیاست‌های جدید وزارت آموزش و پرورش شامل کاهش هزینه‌های آموزشی، افزایش کیفیت آموزش و استفاده بهینه‌تر از نیرو‌های انسانی است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای این سیاست‌ها در قالب بخشنامه و آئین نامه به اداره‌های کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است.

زارع پور اظهار داشت: برش استانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در قالب ۲۲۲ برنامه و ۴۷۴ صفحه تهیه و تدوین شده و از سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ در مدارس این استان اجرا می‌شود.

وی افزود: تمامی اقدام‌ها و فعالیت‌های مدارس کهگیلویه و بویراحمد باید در چارچوب این ۲۲۲ برنامه طراحی و اجرا شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۶ دستگاه اجرایی استان می‌توانند برای تحقق طرح شتاب بخشی سوادآموزی با این اداره کل همکاری کنند که شرح وظایف آن‌ها تعیین و ابلاغ شده است.

زارع پور عنوان کرد: ۱۶ مرکز یادگیری محلی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در آن‌ها علاوه بر سواد پایه ۴۰ نوع مهارت نیز به افراد کم سواد و بیسواد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان آموزش داده می‌شود.

وی ابراز داشت: عملکرد فرمانداران و بخشداران کهگیلویه و بویراحمد در زمینه سوادآموزی ارزیابی و از برترین‌ها نیز تجلیل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ نرخ باسوادی این استان ۹۲.۷ درصد بوده در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۷ به ۹۳.۹ درصد رسید و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۸ نیز به ۹۴.۵ درصد برسد.

زارع پور اظهار داشت: تعهد امسال کهگیلویه و بویراحمد برای زیر پوشش قرار دادن افراد کم سواد و بیسواد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ نفر در هر سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد است.

وی افزود: دوره‌های سوادآموزی این افراد از مردادماه امسال تا تیرماه ۱۳۹۹ در مناطق شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حدود ۹۹ درصد فعالیت‌های سوادآموزی در این استان به روش برون سپاری و از طریق تشکل‌های مردم نهاد و مؤسسه‌های آموزشی انجام می‌شود.

زارع پور عنوان کرد: سال گذشته با ۱۰ تشکل مردم نهاد و مؤسسه آموزشی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه سوادآموزی قرارداد همکاری منعقد شد.

وی ابراز داشت: ۲۳۰ سوادآموز دوره انتقال کهگیلویه و بویراحمد تا پایان امسال آموزش کار با کامپیوتر را فرا می‌گیرند.

سال تحصیلی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ افزون بر ۱۵۳ هزار دانش آموز پسر و دختر مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل بودند.

 انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.