مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس؛

اجرای طرح های مرتع‌داری در ۳ میلیون هکتار از عرصه های مرتعی فارس

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از اجرای طرح های مرتع‌داری در ۳ میلیون هکتار از عرصه های مرتعی این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرام منتصری گفت: در راستای سیاست های ابلاغی مربوط به طرح های مرتعداری منابع طبیعی استان، از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۱ فقره طرح مرتعداری به مساحت ۱۲ هزار و ۴۶۰ هکتار تهیه شده است.

وی افزود: همچنین در این راستا ۱۳ فقره طرح نیز به مساحت ۲۷ هزار و ۷۹۵ هکتار مورد بازنگری قرار گرفته که مراحل تهیه، تصویب و ابلاغ آن در حال انجام است.

منتصری ادامه داد: همچنین در این مدت نظارت بر اجرای طرح های مرتعداری به مساحت ۲۶ هزار و ۳۵۲ هکتار توسط ناظرین بخش نظام مهندسی استان انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، برآورد ظرفیت مرتع به روش های علمی در ابتدای فصل چرا در طول سال در هر تیپ مرتعی، پیشنهاد زمان ورود و خروج دام و همچنین تعداد دام مجاز سالانه، برگزاری کلاس های آموزشی- ترویجی جهت افزایش سطح آگاهی بهره برداران در خصوص طرح و جلب مشارکت آنان، حضور و بازدید حداقل سه بار از عرصه های مرتعداری قبل، حین و بعد از فصل چرا و زمان اجرای پروژه های اصلاحی و احیایی، گزارش وقوع تخلفات از قبیل بوته کنی، شخم و شیار، قطع درخت و بوته، برداشت غیر مجاز محصولات فرعی و ایجاد حریق به اداره منابع طبیعی شهرستان و بروز رسانی اطلاعات مربوط به وضعیت مجریان طرح های مرتعداری را از وظایف ناظرین طرح های مرتعداری برشمرد.

وی با بیان اینکه انتقال شیوه های نوین بهره برداری و استفاده از دانش بومی بهره برداران، بهتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی دامداران در بعضی از طرحهای مرتعداری اجرا شده در مقایسه با سایر مراتع از پی آمدهای مثبت تهیه و اجرای طرح های مرتعداری است افزود: اجرای دقیق این طرح ها علاوه بر افزایش پوشش گیاهی، اصلاح، احیا و تقویت مراتع موجب ارتقاء توان تولیدی مراتع و کاهش عوامل تخریب در عرصه های مرتعی نیز خواهد شد.

منتصری با اشاره به وسعت بیش از هفت میلیون هکتاری عرصه های مرتعی استان افزود: از ابتدای آغاز اجرای طرح های مرتعداری در استان تاکنون برای سه میلیون هکتار از این عرصه ها طرح مرتعداری تهیه شده است.
انتهای پیام/م

اجرای طرح های مرتعداری در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار