جنجال جدید ترامپ در خصوص مهاجران

اظهارات جدید «ترامپ» در خصوص مهاجران و لزوم بازگشت آن‌ها به زادگاهشان در صورت ناراحتی از سیستم حکومت‎داری آمریکا، بهانه‌ای شد تا به بررسی جایگاه این «میهمانان» در ایالات متحده بپردازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در جدال جدید خود با مهاجران اعلام کرد: «زنان ترقی‌خواه» کنگرهٔ آمریکا قبل از آنکه «به دولت بگویند چطور مشکلاتش را مهار کند»، باید «برگردند و جا‌های جُرم‌زده‌ای» را ترمیم کنند که خودشان «در اصل از آنجا می‌آیند.»

جنجال جدید ترامپ در خصوص مهاجران

رئیس جمهوری آمریکا در یک رشته توییت نوشت‌: «خیلی جالب است که ببینید زنان ترقی‌خواه دموکرات عضو کنگره، که خودشان در اصل از کشور‌هایی می‌آیند که دولتشان فاجعه تمام و کمال است…حالا با صدای بلند و به شکلی شرورانه به مردم آمریکا، یعنی عظیم‌ترین و قوی‌ترین ملت دنیا، می‌گویند دولت ما چطور باید اداره شود.»

وی ادامه داد: «چرا این‌ها برنمی‌گردند تا جا‌های کاملاً ورشکسته و جرم‌زده‌ای را درست کنند که خودشان در اصل از آنجا می‌آیند.»

نقش مهاجران در شکل گیری آمریکا

ترامپ در حالی بر لزوم بازگشت مهاجران ناراضی به زادگاه هایشان تاکید دارد که ایالات متحده اساساً با حضور مهاجران شکل گرفته است. بر اساس گزارشی که در سال گذشته منتشر شده حدود ۴۳/۶ میلیون نفر که در خارج از آمریکا به دنیا آمده‌اند، به عنوان مهاجر در این کشور زندگی می‌کنند، که شامل ۲۰/۹ میلیون مهاجر که تابعیت آمریکا را به دست آورده‌اند و ۲۲/۷ میلیون مهاجر غیرتابع آمریکا هستند.

در میان غیرتابع‌ها، حدود ۱۲/۱ میلیون نفر به صورت قانونی در آمریکا دارای اقامت دائمی (کارت سبز / ‏‬گرین کارت) هستند و ۱۰/۶ میلیون نفر از مهاجران غیرقانونی‌اند. ۱/۷ میلیون نفر نیز از اتباع خارجی هستند که روادید موقتی دارند و اصولاً مهاجر به حساب نمی‌آیند.

از سال ۱۹۶۵ میلادی تاکنون، شمار مهاجرانی که در خارج از آمریکا به دنیا آمده‌اند (مهاجران نسل اولی)، در این کشور بیش از چهار برابر شده است. در سال ۲۰۱۵، جمعیت مهاجران ۱۳/۵ درصد کل جمعیت آمریکا بود.

مؤسسه نظرسنجی معتبر «پیو» مطالعاتی درباره نسل‌های اول و دوم مهاجران در آمریکا انجام داده است که براساس نتایجِ آن، پیش‎بینی شده است که نسبت مجموع جمعیت مهاجران نسل اولی و دومی در آمریکا در مقایسه با کل جمعیت این کشور، در سال ۲۰۶۵ میلادی به رکورد جدیدی دست خواهد یافت.

در حال حاضر، جمعیت نسل اول مهاجران در آمریکا حدود ۱۴ درصد از کل جمعیت این کشور (حدود ۴۴ میلیون نفر) است و نسل دومی‌ها ۱۲ درصد از کل جمعیت این کشور (حدود ۳۹ میلیون نفر) را تشکیل می‌دهند و در نتیجه، مجموع جمعیت مهاجران نسل اولی و دومی در آمریکا در حال حاضر حدود ۲۶ درصد از کل جمعیت آمریکا (حدود ۸۳ میلیون نفر) را تشکیل می‌دهد. کل جمعیت آمریکا در سال ۲۰۱۸ کمی بیش از ۳۲۶ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. در سال‌های اخیر، نرخ رشد جمعیت آمریکا حدود ۰/۷۱ درصد بوده است که بدین معنا است که هر ساله حدود ۲/۲ الی ۲/۴ میلیون نفر به جمعیت آمریکا اضافه می‌شود.

با توجه به روند فزاینده‎ی مهاجرت به آمریکا و تعداد بیشتر فرزندانِ متولد شده در خانواده‌های مهاجر در مقایسه با میانگین تعداد فرزندان در خانواده‌های آمریکایی، مؤسسه پیو پیش‎بینی کرده است که در سال ۲۰۶۵ میلادی، جمعیت نسل اولی مهاجران در آمریکا ۱۸ درصد کل جمعیت این کشور خواهد بود.

گرایش مهاجران به دموکرات‌ها

یکی دیگر از مطالعات مؤسسه نظرسنجی پیو که به مسئله قدرت سیاسی و ارزش‌های اجتماعی مهاجران در آمریکا پرداخته است، نشان می‌دهد که نه تنها نسل اول مهاجران در آمریکا، بلکه نسل دوم مهاجران در این کشور نیز با حزب دموکرات آمریکا بیشتر از حزب جمهوریخواه این کشور احساس همسان‎انگاری و همسویی می‌کنند.

نشریه «یو اس نیوز اند ورلد ریپورت» مقاله‌ای را براساس گزارش «هِچینگر» درباره میزان تحصیلات عالیه مهاجران و فرزندانشان در آمریکا منتشر کرد که براساس آن، میزان تحصیلاتِ پس از دیپلم دبیرستان برای اکثر مهاجران و فرزندانشان در آمریکا بالاتر از میانگین تحصیلات عالیه در میان سایر مردم این کشور است. تنها گروه مهاجرانی که در این زمینه از میانگین تحصیلات عالیه جمعیت آمریکایی عقب‎ترند، مهاجران هیسپانیک یا همان آمریکای‎لاتین تبار‌ها هستند که در آمریکا به لاتینو‌ها نیز شناخته می‌شوند.

در خلال دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته در آمریکا، اکثریت قاطع مهاجرانِ لاتینوتبار و آسیایی‎تبار در آمریکا که حق رأی داشتند (دارای تابعیت آمریکایی بودند) از حزب دموکرات حمایت کردند و به نامزد‌های این حزب رأی دادند. مثلاً در انتخابات سال ۲۰۱۲، که باراک اوباما برای دومین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، ۷۱ درصد از آمریکای لاتین تبار‌ها و ۷۳ درصد از آسیایی تبار‌ها در آمریکا به وی رأی دادند.

مهاجران و اقتصاد آمریکا

مهاجران سهم بسزا و تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا می‌گذارند. آن‌ها جمعیت کشور را افزایش داده و تقاضای خدمات اجتماعی و کالا‌های اساسی را در سطوح بالا حفظ می‌کنند. از این رو، خروجی اقتصاد بالاتر بوده و با افزایش تعداد مهاجران رشد سریع‌تری را تجربه خواهد کرد. این رویه را می‌توان به افزایش نیروی کار و بهره‌وری بیشتر نیز نسبت داد.

سهم مهاجران در افزایش شغل در بخش‌های مختلف ۳۹% در نظر گرفته شده است. این بخش‌ها شامل ریاضیات، مهندسی، فناوری و علوم می‌باشد. در تمامی بخش‌های ایالات متحده آمریکا نیز سهم مهاجران در افزایش تعداد شغل ۲۹% ارزیابی شده است.

از سوی دیگر، تأثیر مثبت مهاجران بر منابع مالی ایالات متحده آمریکا را نمی‌توان نادیده گرفت. این تأثیرات مثبت را می‌توان به پرداخت مالیات بیشتر و استفاده کمتر از خدمات دولتی در مقایسه با نیرو‌های کار بومی ایالات متحده آمریکا بر شمرد.

مجله آتلانتیک در تازه‌ترین تحلیل خود آورده است: واقعیت این است که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار شغل مرتبط با فناوری در امریکا وجود دارد که در بهترین حالت هرسال تنها حدود ۴۳ هزار امریکایی در رشته‌های علوم رایانه از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند پس نیاز به مهاجران امری کاملاً بدیهی به نظر می‌رسد به نوشته آتلانتیک
یکی از ۷ کشوری که توسط ترامپ مهاجران آن از ورود به امریکا منع شده‌اند، ایران است در حالی که اکنون ایرانی- امریکایی‌های زیادی داریم که در تأسیس برخی کمپانی‌های بزرگ فناوری در امریکا نقش داشته یا پست‌های مدیریتی مهمی در شرکت‌های بزرگی همچون توئیتر، اوراکل، Dropbox، Expedia, eBay و نیز Tinder دارند.

وضعیت آمریکا بدون مهاجران

پیش‌بینی‌های مؤسسه پیو در رابطه با روند رشد جمعیت آمریکا حاکی از آن است که ۹۳ درصد از سهم رشد جمعیت آمریکا تا سال ۲۰۵۰، مربوط به مهاجران و فرزندانشان که در آمریکا به دنیا می‌آیند، خواهد بود و فقط ۷ درصد از سهم کلی رشد جمعیت آمریکا مربوط به آمریکایی‌های غیرمهاجر خواهد بود.

این نشان دهنده تأثیر ترکیبی روند فزاینده مهاجرت به آمریکا و همچنین تعداد زیاد فرزندان خانواده‌های مهاجر است که در آمریکا به دنیا می‌آیند، زیرا بطور میانگین، تعداد فرزندان خانواده‌های مهاجر در آمریکا بسیار بیشتر از فرزندان خانواده‌های آمریکایی است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که در میان آمریکایی‌های غیرمهاجر تا سال ۲۰۴۵، درصد سفیدپوستان آمریکایی که واجد شرایط رأی دادن هستند (در مقایسه با سیاهپوستان یا سایر اقلیت‌های قومی) آنچنان کاهش خواهد یافت که سفیدپوستان اکثریت جامعه آمریکا را از دست خواهند

مؤسسه بروکینگز بر اساس تخمین‌های اداره آمار و سرشماری نفوس آمریکا گزارش داد: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ میلادی، شمار سفیدپوستان آمریکایی- که هم اکنون اکثریت جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند- در مقایسه با مجموع جمعیت رنگین پوستان و سایر اقوام مختلف در این کشور، به اقلیت (زیر پنجاه درصد جمعیت) تبدیل شود.

بنا بر این گزارش، موتور محرکِ رشد آینده اقتصاد آمریکا را جوانان غیر سفیدپوست این کشور تشکیل می‌دهند.

نتیجه آنکه در صورت خروج مهاجران از آمریکا بر اساس خواست چهره‌های تندرویی همانند ترامپ، ایالات متحده گرفتار مشکلات عدیده‌ای می‌شود. بر اساس آمار‌های معتبر مهاجرین نقش بسزایی در رشد اقتصادی ایالات متحده دارند و حدف آن‌ها از این کشور می‌تواند بزرگترین اقتصاد جهان را دچار مشکل مکند.

سخت کردن شرایط مهاجرت به آمریکا که با آغاز ریاست جمهوری ترامپ آغاز شده هر چند در کوتاه مدت موجب خواهد شد که حضور چهره‌های مهاجر نخبه در آمریکا بیشتر شود، اما رشد سیاسی و اقتصادی علاوه بر چهره‌های نخبه به سایر گروه‌های مردمی نیز نیاز دارد.

منبع:مهر
انتهای پیام/

جنجال جدید ترامپ در خصوص مهاجران/ آمریکا بدون میهمانانش می‌میرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.