خراسان رضوی رتبه نخست کشور در مناسب سازی معابر برای معلولین

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در زمینه مناسب سازی معابر برای معلولین، خراسان رضوی رتبه نخست کشور را کسب کرده است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مسعود فیروزی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه افتتاح مرکز توانبخشی معلولان کم توان ذهنی زیر ۱۴ سال قوچان گفت: در زمینه مناسب سازی معابر برای معلولین، خراسان رضوی رتبه نخست کشور را کسب کرده است و در این راستا بیشتر انرژی را به بخش‌های رمپ، درب برقی، سرویس بهداشتی و آسانسور به عنوان ابتدایی‌ترین نیاز‌ها معطوف کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: حدود ۱۹۰ مرکز شبانه روزی و روزانه در این استان فعال است که حدود ۹۰ مرکز از این تعداد روزانه و بقیه به صورت شبانه روزی به ۶ هزار نفر خدمات ارائه می‌دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: مراکز روزانه استان شامل مرکز خانواده و کودک، کم‌شنوا و ناشنوا، مراکز اوتیسم، مراکز سالمندان، حرفه‌آموزی و تولید، حمایت شده جسمی حرکتی، مراکز اشتغال حمایت شده و بیماران مزمن روان است و مراکزی همچون مراکز ذهنی و جسمی حرکتی، مراکز مزمن روان و سالمندان نیز به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند.

فیروزی افزود: براساس آمار جهانی معلولین بین ۳ تا ۵ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند که ایران نیز تابعی از آمار جهانی است و در خراسان رضوی هم ۱۲۰ هزار نفر با این عنوان در بهزیستی پرونده دارند.

وی تصریح کرد: ۴۰ درصد جمعیت معلولین استان را معلولین جسمی حرکتی، ۳۰ درصد معلول ذهنی، ۱۳ درصد نابینایان، ۷ درصد ناشنوایان و ۱۰ درصد را سایر گروه‌ها همچون اوتیسم و بیماران روانی تشکیل می‌دهند که بیشترین علل معلولیت ها، مادرزادی است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: حدود پنج هزار معلول اتباع خارجی که دارای کارت آمایش هستند همسان با سایر معلولان خراسان رضوی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

فیروزی افزود: هنوز بسیاری از بوستان ها، مکان‌های عمومی و ادارات کل قابلیت استفاده برای معلولین را ندارند و این موضوع موجب شده است تعداد بسیاری از معلولین به علت نبود امکانات لازم در جامعه از منزل خارج نشوند.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند سازمان بهزیستی باید تمام امور جامعه هدف خود از جمله اشتغال، مسکن، درمان، آموزش و امثال آن را انجام دهد، اما وظیفه اصلی این سازمان تسهیل گری و حمایت از جامعه هدف خود می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: شهریه دانشجویی توسط بهزیستی تاکنون فقط برای فرد معلول پرداخت می‌شد که در خراسان رضوی با پیگیری‌های انجام شده فرزندان معلولین می‌توانند از شهریه دانشجویی این اداره استفاده کنند.
 
انتهای پیام//ف.س

۱۹۰ مرکز شبانه روزی و روزانه بهزیستی در استان فعال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.