اضطراب یکی از علل بی خوابی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: برای خواب خوب بهتر است بهداشت خواب رعایت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  بهناز صدیقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: یکی از علت‌های مهم کیفیت خواب پایین و اختلال خواب، بیماری‌های روحی و روانی که در صدر آن بیماری‌های اضطرابی است قرار دارد.

وی افزود: بعضی از افراد ریتم خوابشان به این ترتیب است که ممکنه زودتر به خواب بروند، کسانی که در ابتدای شب خوب خواب نمی‌روند در بسیاری از موارد بیماری‌های اضطرابی دارند و برعکس افرادی که دچار بیماری‌های افسردگی هستند اوایل صبح از خواب بیدار می‌شوند معمولا ساعت سه تا چهار صبح و دیگر خواب نمی‌روند.

صدیقی بیان کرد: به طور معمول از زمانی که فرد به رختخواب می‌رود تا زمانی که خواب می‌رود باید ۱۰ دقیقه طول بکشد که این روند در بیمارانی که دچار اضطراب هستند یک تا دو ساعت است.

وی تصریح کرد: از آن طرف کسانی که زمینه افسردگی دارند خیلی وقت‌ها در اوایل صبح بیدار می‌شوند و دیگر خوابشان نمی‌برد، این بی خوابی با علائمی مانند سوزش سر همراه است.

صدیقی بی خوابی‌ها را به سه دسته کوتاه مدت، دراز مدت و مزمن تقسیم بندی کرد و گفت: اگر بی خوابی بین سه هفته تا سه ماه باشد کوتاه مدت تلقی می‌شود که در این شرایط از دارو‌های خواب آور به شکل موقت به طوری که ایجاد وابستگی نکند می‌شود استفاده کرد.

وی بیان کرد: بیش از سه ماه بی خوابی مزمن محسوب می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در بیشتر مواقع بیماری‌های دیگر باعث بی خوابی هستند مانند درد‌های مفصلی، آرتروز، درد‌های استخوانی، پای بی قرار، بیماری‌های داخلی، دیابت، تیروئید و یا حتی گاهی بیماری‌های تنفسی مانع خواب خوب می‌شود.

وی افزود: اینکه شخص بی خوابی مزمن داشته باشد حتما احتیاج به کار‌های تشخیصی دارد و کار‌های تشخیصی نیز در کرمان قابل انجام است.

به گفته وی برای درمان بی خوابی افراد که دارای مشکلاتی، چون بیماری نیستند، بهترین راه استفاده از تکنیک‌های شناختی رفتاری است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در دسترس بودن قرص‌های خواب را یکی از بدترین اتفاقات دنیای امروز عنوان کرد و گفت: استفاده از قرص‌های خواب آور باعث شده که بهداشت خواب به هم زده شود.

وی بیان کرد: استفاده مکرر از دارو‌های خواب آور بویژه ترکیبات گروه "پام ها" جدا از اینکه وابستگی را در فرد ایجاد می‌کند در دراز مدت بر روی حافظه فرد نیز تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: حتما باید علت بی خوابی و کم خوابی اینکه آیا مزمن هست یا حاد و آیا همزمان بیماری جسمانی و یا روانی وجود دارد با مراجعه به پزشک کشف شود.

وی با بیان این موضوع که به طور متوسط یک فرد بزرگسال شش و نیم تا هفت ساعت در شبانه روز نیاز به خواب دارد، تصریح کرد کرد: بعضی از افراد به طور نرمال ساعت خواب کمتری دارند و فرد موثر در جامعه هستند و کمبود خواب هم ندارند و برخی از افراد پرخواب‌تر هستند نیاز بدن آن‌ها هشت ساعت خواب است.

انتهای پیام/ی

بعضی از افراد به طور نرمال ساعت خواب کمتری دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار