معاون علمی و فناوری رییس جمهوری:

خام فروش، وابستگی را به اقتصاد تزریق می‌کند/ جوانان را با تفکر و ایده‌های نو ارزیابی کنید

ستاری گفت: خام فروش راه به جایی نمی‌برد و تنها فرهنگ مسموم وابستگی را به اقتصاد تزریق می‌کند.

فرهنگ فراموش شده کارآفرینی را باید به جامعه بازگردانیمبه گزارش  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه برنامه تلویزیونی "کارساز" مستند - مسابقه‌ای در حوزه کارآفرینی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد.

ستاری در این مراسم بیان کرد: "کارساز" احیا کننده فرهنگی است که هزاران سال در ژن ایرانیان وجود داشت و طی صد سال گذشته با اتکا به درآمد‌های نفتی آن را نابود کردیم. ایده‌هایی که توسط این استارتاپ‌ها ارائه شد به درستی نشان می‌دهد که چگونه با خلاقیت و نوآوری می‌توان اقتصادی پویا در کشور ایجاد کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: حرکت اشتباه ما از جایی آغاز شد که به فرزندانمان آموختیم معنی اشتغال، استخدام است و بهایی به ایده پردازی، نوآوری و تفکر خلاق ندادیم. در این صورت مدرک گرایی رواج یافت و جوانان در دانشگاه‌ها به دنبال تکه کاغذی برای استخدام رفتند. پس از استخدام خوشحالی می‌کنند در حالی که نمی‌دانند این اقدام تمام اعتماد به نفس، مهارت‌ها و نوآوری‌ها را از بین می‌برد.

ستاری همچنین گفت: اگر به این نکته برسیم که استخدام افتخار نیست و جوانان را با پول نه، بلکه با تفکر و ایده‌های نوآورانه آن‌ها باید ارزیابی کرد، آن زمان به فرهنگ کارآفرینی هزار ساله خود بازگشته ایم. در این صورت متوجه می‌شویم که خام فروش راه به جایی نمی‌برد و تنها فرهنگ مسموم وابستگی را به اقتصاد تزریق می‌کند.

 استخدام مسیر نابودی نوآوری را تسریع می‌کند 

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: نوآوری بشر بزرگترین موهبت الهی است و بدون تلاش و نوآوری، کشور‌ها راه به جایی نمی‌برند. نوآوری باعث توسعه بشر می‌شود و استخدام مسیر نابودی این موهبت الهی را تسریع می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: برای احیای فرهنگ کارآفرینی حرکت جدیدی در کشور ایجاد شده است که نسل جدیدی از کارآفرینان زیر سی سال را به اقتصاد معرفی کرده است زیرا دانشجویان و جوانان ما می‌دانند که با تحصیلاتشان نوآوری را به جامعه باید هدیه دهند و باعث ارتقا و بهبود زندگی تک تک افراد جامعه شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه تلاش برای تغییر این ساختار آغاز شده است ، ابراز کرد: هر روز یک محصول فناورانه ارائه می‌شود که مردم با کاربرد آن‌ها پشتیبانی خود را اعلام می‌کنند. پس بینش و نگرش‌ها نسبت به فرهنگ کارآفرینی میان مردم و دولت تغییر کرده است زیرا همه متوجه شده اند که اقتصاد سنتی توان مقابله با این جوانان نوآور و خلاق را ندارد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه موفقیت با سرمایه گذاری روی این جوانان تضمین می‌شود، گفت: در این مسیر باید فرهنگ سرمایه گذاری خطر پذیر توسعه یابد زیرا اقتصاد پویا با اتکا به همین نیروی انسانی شکل می‌گیرد که ایران ظرفیت فوق العاده‌ای در این زمینه دارد. همه باید تلاش کنیم فرهنگ فراموش شده کارآفرینی را به کشور بازگردانیم.

ستاری تاکید کرد: شکست نشانه باخت نیست؛ جوانان باید با اعتماد به نفس در مسیر پیشرفت کشور و استفاده از توانایی‌های خود گام بردانند. همه باید بدانند که تفاوت افراد از پس از شکست و زمین خوردن آغاز می‌شود. آن لحظه‌ای که افراد تصمیم می‌گیرند دوباره روی پای خود بایستند و مشکلات مسیر خود را رفع کنند.  این اعتماد به نفس اصل اول و مهم در اقتصاد دانش بنیان است و ایده و منابع مالی در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار