اوقات فراغت خود را با چه کتاب‌هایی پر کنیم؟

در این گزارش چند کتاب خوب از نویسنده‌های حاذق برای مطالعه شما معرفی شده است.

اوقات فراغت خود را با چه کتاب‌هایی پر کنیم؟به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب خواندن طوری مغز را ترغیب می‌کند که تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو نمی‌تواند این کار را انجام دهد، چون مغز با خواندن کتاب درگیر شده و اصطلاحا ورزش می‌کند.

خیلی از افراد از تاثیر خواندن کتاب روی ذهن اطلاع ندارند و نمی‌دانند که خواندن کتاب از همان دوران کودکی چه تاثیری بر زندگی شان می‌گذارد. آیا می‌دانستید که کودکان شش ماهه‌ای که والدین شان چندبار در هفته، برای شان کتاب می‌خوانند در مقایسه با کودکانی که از چنین تجربه‌ای محروم هستند در چهار سالگی مهارت خواندن و نوشتن بهتری دارند، نمره بالاتری در آزمون‌های هوش می‌گیرند و سال‌ها بعد در زندگی شغل بهتری خواهند یافت؟

برگزاری مسابقات کتابخوانی و خلاصه نویسی کتاب‌ها می‌تواند گرایش افراد ر ا به مطالعه منجر کند و این گونه مسابقات باید از روی اصول و سنجیده برگزار شود که این زمینه ساز عده زیادی از افراد به مطالعه خواهد شد.

گزیده نویسی و خلاصه سازی تعدادی از کتب حجیم و قطور، مردم را به مطالعه ترغیب کرده است که اغلب بخاطر گرفتاری و نداشتن فرصت کافی از مطالعه باز می‌مانند، وقتی که آثار خوب، مفید و ارزنده خلاصه گردد، می‌تواند رغبت بعضی از افراد را به مطالعه افزایش داده و در امر کتاب و کتابخوانی موثر باشد.

فراهم کردن امکانات و فرصت‌های مطالعاتی برای کودکان و نوجوانان که نیاز به کمک دارند علاوه بر کوشش و تلاش خود آنان نیاز به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی و مشارکت حساب شده مربیان دارند جهت تشویق و ترغیب آن‌ها به مطالعه باید نسبت به تهیه و خرید کتاب، آن‌ها را همراهی کرده و جهت بازدید به نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب و یا هدیه‌ی کتاب، آن‌ها را راغب نمود و به کودکان قبل از دبستان باید اهمیت داد که می‌تواند با گرفتن هدیه‌ی برجسته‌ای از اولیا و مربیان، علاقه کودکان را به کتاب و کتابخوانی تعیین و تثبیت کرد و آن‌ها را به این راه کشاند.

کسب علم و دانش، تقویت مغز، کاهش استرس، تقویت حافظه و بهبود تخیل از فواید و اهمیت خواندن کتاب در زندگی است.

در گزارش زیر پیشنهاد چند نویسنده و اهل قلم در زمینه مطالعه کتاب و کتاب خوانی را در خصوص معرفی کتاب در اختیار شما قرار داده ایم تا با خواندن مطلب زیر به راحتی بتوانید به مطالعه بهترین کتاب‌ها اقدام کنید.

حسین فتاحی نویسنده کودک و نوجوان:
ارباب حلقه ها، ماجرا‌های نارنیا، انی شرلی، امیر کوچولوی هشتم (حسین فتاحی)، عشق سال‌های جنگ، زندانی قلعه هفت حصار (حسین فتاحی)، کودک سرباز دریا، سفر به سیاره اوراک (فریبا کلهر)

ابراهیم حسن بیگی نویسنده دفاع مقدس
مردگان باغ سبز (محمد رضا بایرامی)، گور سفید (مجید قیصر)، خداحافظ گاری کوپر (رومن گاری) و غذای سالم گیاهی (رسول حیدری)

سودابه امینی نویسنده
دوپای بی شاخ (کوروش وفاد باری)، واژه‌های بازی گوش (احمد اکبرپور) و ناتمامی (زهرا عبدی)

فاطمه زمانی کارشناس مسئول کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
دیروز (مجموعه کتاب قبرستان عمودی)، دروازه مردگان (حمید رضا شاه آبادی)، رودخانه واژگون (ژان کلود مورلوا)

سحر ترهنده مدیر مسئول انتشارات کتاب‌های طوطی
مجموعه کتاب‌های طوطی شامل زنان در علم، اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران، فیزیک لعنتی، یک چیز سیاه، فرغولی و از ما بهترون، ماکارونی و کوفته قلقلی، کیوکیو کشتمت و خوراک زرافه با سالاد

رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس
آتش بدون دود (نادر ابراهیمی)، زمینه سوخته (احمد محمود)، بامداد خمار (فتانه حاج سید جوادی)، روی ماه خداوند را ببوس (مصطفی مستور)، چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم (زویا پیرزاد)، طریق بسمل شدن (محمود دولت آبادی)، کِلیدَر (محمود دولت آبادی)، چشم هایش (بزرگ علوی)، من آن توام (دکتر عبدالحمید ضیایی)، مجموعه شعر شرحه (مرضیه فرمانی)، زمین سوخته (احمد محمود) و رمان قطار ۵۷ (رضا رئیسی)

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.