ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند دیپلماسی پویا هستیم

کارشناس سیاست خارجی گفت:باتوجه به تحولات اخیر و سیاست های اروپایی ها،امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند دیپلماسی پویا هستیم.

در کار دیپلماسی باید با قدرت و قوت عمل کنیم/برای پرهیز از تحریم های احتمالی اروپا، باید دامنه ارتباطاتمان را توسعه دهیم/انگلیس با برخورد تنش زای خود در حال آسیب رساندن به منطقه استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان به‌عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور عازم پاریس شد و شب گذشته پس از دیدار با لودراین وزیر خارجه این کشور پیام مکتوب روحانی را تقدیم مکرون رییس جمهور فرانسه کرد.
 امانوئل بن مشاور مکرون دوبار در ماه گذشته به تهران سفر کرده است. همچنین در یک ماه اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه چندین بار تلفنی با یکدیگر درباره مسائل مختلف مرتبط با برجام و تحولات منطقه گفت وگو داشته اند.

جلال ساداتیان کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی باید با قدرت و قوت عمل کنیم، در حقیقت ترامپ با اعلام مخالفت نسبت به مسائل مختلف در عرصه بین الملل دست به اقدامات تبلیغاتی زده و دیپلماسی عمومی بسیار فعال را در پیش گرفته است، همچنین  سایر وزرا و دیپلمات های این کشورهم سیاست خارجی پویایی را دنبال می کنند.

وی با اشاره به روابط ایران و اتحادیه اروپا در حوزه دیپلماسی، تصریح کرد: تیره شدن روابط تهران با طرف های اروپایی در حقیقت کمکی به واشنگتن محسوب می شود، چراکه کاخ سفید با نفوذی که بر اتحادیه اروپا دارد، می تواند سیاست های اروپا در قبال ایران را دستخوش تحولاتی از جنس خواسته های خود کند، بنابراین برای پرهیز از همراهی اتحادیه اروپا با تصمیمات ترامپ و خنثی کردن برنامه های آمریکا در قبال ایران، منطقی ترین رفتار در پیش گرفتن دیپلماسی فعال در کنار رایزنی های مداوم با سران کشورهای مختلف بویژه اروپایی است.

ساداتیان با اشاره به توقیف کشتی روسی حامل نفت ایران توسط بریتانیا، خاطر نشان کرد: این اقدام موضع کشورمان در قبال اروپا را سخت‌تر می‌کند، چرا که انگلیس کشتی حامل نفت ما را در جبل الطارق به صورت غیر قانونی توقیف کرد و در چنین جوی نباید ساکت بمانیم و قطعا باید  با  بریتانیا، فرانسه و آلمان به رایزنی بپردازیم  و تنها به واسطه همسویی اتحادیه اروپا با برخی سیاست های کاخ سفید تعاملاتمان با اروپا را قطع نکنیم.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: باتوجه به جو حاکم بر دیپلماسی جهان و سیاست بین الملل می توان به خوبی لمس کرد که شرایط فعلی در عرصه بین الملل به گونه ای نیست که بتوانیم بر اساس قضاوت‌های ذهنی خود روابط دیپلماتیک با سایر دولت ها را به حال خود رها کرد بلکه لازم است حتی بیش از گذشته  براساس منافع ملی  و مواضع اصولی کشور مان در جهت آماده سازی طرف های مقابل برای عمل به تعهداتشان در  قبال برجام  گام برداریم .

وی با اشاره به سفر عراقچی به پاریس، گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با هدف رساندن پیام روحانی به فرانسه سفر کرد و از نظر من این نوع اقدامات باید بیشتر انجام شود، همچنین نباید مسیر را رها کنیم چراکه با حرکت در این راستا اتفاقات خوبی برای طرفین رقم خواهد خورد.

ساداتیان با بیان اینکه انگلیس با رفتار خود در حال آسیب رساندن به منطقه است، تاکید کرد: باتوجه به استعفای ترزا می انگلستان در شرایط بدی قرار داشت و متوقف کردن نفتکش در تنگه جبل الطارق هم در همین زمان انجام شد، بنابراین لندن با آشفتگی زیادی روبرو بود و به سمت  اعمال فشار بر تهران پیش رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار