در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقش دولت در حمایت از صنعت نشر چیست؟/ گلایه‌ یک ناشر از ارائه یارانه دولتی به ناشرنماها

یک ناشر گفت: برخی ناشرنما‌ها سوبسید دولتی می‌گیرند در حالی که هیچ کتابی منتشر نمی‌کنند.

نقش دولت در حمایت از صنعت نشر چیست؟/ گلایه‌ یک ناشر از ارائه ارز دولتی به ناشرنماهارضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش دولت در حمایت از صنعت نشر و حمایت از تولید کاغذ داخلی، گفت: مشکل حوزه فرهنگ مکتوب ما این است که چند وزارتخانه، سازمان، نهاد و اتحادیه، درگیر جریان حمایت دولت از تولید کاغذ داخلی هستند.

این ناشر افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، اتحادیه ناشران و خود ناشران باید با کمک هم برای تولید کاغذ دولتی به کشور اقدام کنند. در کشور ما معمولا برای چاپ کتاب‌ها از کاغذ تولید خارجی با مارک کشور‌های اندونزی، کانادا و برزیل استفاده می‌شود.

حاجی آبادی در خصوص تأثیر گرانی کاغذ بر انتشارات هزاره ققنوس، بیان کرد: بنده جزو معدود ناشرانی هستم که مخالف تخفیف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ دولتی ام. به دلیل اینکه وقتی شما سوبسید برای کالای خاصی می‌دهید، بعضی از افراد مثل ناشر نما‌ها به طمع یارانه، برای انجام آن کار انگیزه پیدا می‌کنند.

وی افزود: نظر بنده به عنوان ناشر این است که، سوبسیدهای دولتی باید به سمت خوانده شدن کتاب‌ها روند و آن‌ها را به مخاطب بدهند. خیلی از ناشران فعالیتی در سال‌های اخیر به صورت مفید انجام نداده اند و حتی ناشرنما‌ها هم سراغ گرفتن مجوز نشر نرفته‌اند.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به ناشرنما‌هایی که به گرفتن کاغذ ارز دولتی اقدام می‌کنند، اظهار داشت: ۶ ماه گذشته دادن کاغذ با ارز دولتی شروع شده است که به علت سود زیاد آن خیلی کمک بزرگی به ناشرنما‌ها می‌شود. خیلی از ناشران کم سابقه با گرفتن کاغذ‌های ارز دولتی فعالیت خود را گسترش دادند و این عامل متاسفانه باعث گسترش قاچاق کتاب در کشور شده است.

حاجی آبادی در خصوص راهکار‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت کاغذ، گفت: مطمئن باشید با همین قیمت کاغذ، ارز دولتی و ۴۲۰۰ تومان که دولت به ناشران می‌دهد، اگر افراد سودجو که فقط برای ارتقای مادی وارد صنعت نشر شده اند، از این حوزه بیرون روند فعالیت دوستانی که ناشران اصیل و با شرف هستند، بیشتر و بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/ 

افزایش قیمت کاغذ و نقش دولت در کمک به ناشران

 

برچسب ها: ادبیات ، گرانی کاغذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار