وزیر بهداشت در مشهد:

تلاش بر حذف کاغذ بازی های اداری غیر کارشناسی در بیمارستان ها/قطار طرح تحول نظام سلامت از حرکت نمی‌ایستد

وزیر بهداشت گفت:برخی از کاغذبازی های غیر کارشناسی باعث سردرگمی بیماران در بدو ورود به بیمارستان ها شده است.

تلاش بر حذف بروکراسی‌های اداری غیر کارشناسی در بیمارستان ها
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سعید نمکی وزیر بهداشت پس از بازدید از بیمارستان سوانح شهید کامیاب مشهد درباره وضعیت خدمت‌رسانی به بیماران  گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از بروکراسی‌های اداری غیر کارشناسی باعث شده برخی از بیماران در بدو ورود به بیمارستان دچار سردرگمی شوند و روند درمان آن‌ها با مشکل مواجه شود که تلاش می‌کنیم تا با حذف این موانع خدمت رسانی به بیماران با کیفیت بیشتری انجام شود.
 
او ادامه داد: در حال حاضر خدمات قابل قبولی به بیماران ارائه می‌شود، اما هنوز باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا بیماران احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

به عنوان رقیب بخش خصوصی شناخته شده‌ایم

سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان همچنین ظهر امروز در نشست خبری روسای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در گذشته زیارت در تشیع اهرام افشاگری و مبارزه بود، زیارت شیعه سه بُعد مختلف در برداشت، فردوسی یکی از بلندمرتبه‌ترین حماسه‌سرایان تاریخ جهان است.

او تصریح کرد: به دلیل این که فارسیان بزرگترین مدافعان شیعه بودند و فردوسی نیز به زبان فارسی سخن می‌گفت، دشمنان اجازه ندادند که این فرد بزرگوار در قبرستان مسلمانان دفن شود، خراسان سرزمین عجیبی است.

وزیر بهداشت گفت: در آغاز سال ۹۸ بسیاری از استان‌ها با سیلاب مواجه شدند، متولیان و افرادی نظیر ماما، پرستار، پزشک و کادر درمانی به افراد سیل زده خدمات مختلفی ارائه می‌کردند، این مورد یکی از بزرگترین اقدامات مطلوب متولیان در استان بود، از دیگر فعالیت‌های مثبت آن‌ها می‌توان به راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد.
 
نمکی افزود: یکی از امور بسیار حائز اهمیت در کشور، اجرای طرح کنترل فشار خون است، این امر در بلند مدت انجام شده و قرار بر شناسایی ۲۰ میلیون نفر در این زمینه بود، اما این امر با تعداد ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر انجام شد.

او تصریح کرد: انجام این امور سبب کاهش آمار نارسایی‌های کلیوی، سکته‌های مغزی و نیازمندی‌های ما به تخت‌های ICU و CCU می‌شود، این امور با جیب خالی محقق شد، وزارت بهداشت به دلیل کمبود بودجه قادر به تخصیص هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بودجه به مراکز مربوطه نبود، اما امور با کیفیت مطلوبی انجام شد.

وزیر بهداشت گفت: انسان توسعه یافته، هدف توسعه است، سرمایه انسانی می‌تواند یک کشور را متحول کند و این شاخص سبب حماسه‌آفرینی در بخش سلامت بود، با وجود تلاش‌های بسیار مسئولان در وزارت بهداشت، هنوز نقصان‌هایی وجود داشته که برطرف سازی آن‌ها مدتی زمان می‌برد.

نمکی افزود: ابتلا به انواع بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر با تنوع آب و هوا از مشکلات حائز اهمیت در عرصه بهداشت است، سالک و نظایر این بیماری‌ها شیوع پیدا کرده و باید از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کنیم، نباید به دلیل وجو آمار اندک در بیماری‌های غیر واگیر، تنها از شیوع بیماری‌های واگیردار جلوگیری کنیم، بلکه باید به هردو بخش توجه کرد.

او تصریح کرد: جهت بهبود شرایط امر واکسیناسیون با جدیت آغاز شده و تا سال آینده دو واکسن به تعداد واکسن‌های موجود در خراسان رضوی اضافه می‌شود، با انجام چنین اموری می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها دوری کرد، باید سیستم ارجاع به دلیل بار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با افتتاح پایلوت به سایر استان‌ها نیز منتقل شود.

وزیر بهداشت گفت: باید با استقرار سیستم ارجاع تکلیف برجای مانده از برنامه‌های پیشین و جاری به سرانجام برسد، باید پایگاه‌های سلامت را جدی بگیریم و در مبحث بهداشت دهان و دندان که به شدت عقب ماندیم توجه ویژه‌ای شود، این امر به ویژه در مناطق کم برخوردار مورد بی توجهی قرار گرفته است.

نمکی افزود: ۱۴ تولد و ۱۳ وفات در سال وجود دارد، اما شیعیان همواره به دنبال غم و اندوه هستند، افسردگی عامل خشونت و خودکشی است، این بحث به عنوان چالش در کشور و استان مطرح شده است، ۳۰ درصد جمعیت خراسان رضوی در حاشیه شهر بوده و بسیاری از چالش‌ها در این منطقه بیش از سایر مناطق مشاهده می‌شود.

او تصریح کرد: در رابطه با طرح تحول نظام سلامت نیز برخی تشویش اذعان عمومی ایجاد می‌کنند، اما باید این نکته را در نظر داشت که قطار این ایستگاه نمی‌ایستد و ما آن را در طول حرکت تعمیر می‌کنیم، بنا بر این نگرانی عموم بی مورد است، این طرح نیازمند بازنگری بوده و باید به ابعاد اقتصادی آن بیشتر توجه شود.

وزیر بهداشت گفت: به عبارتی با منابع اندک سفره‌ای پهن کردیم که جمع کردن آن هنر می‌خواهد، اما غیرممکن نیست، در بسته‌های طرح تحول باید به جزئیات دقت کرد تا هزینه‌های کمرشکنی نداشته باشد، باید از سرگردانی عموم در بخش خصوصی جلوگیری کرد، هنوز افراد چندین بار به بخش‌های خصوصی متعددی مراجعه می‌کنند تا به درخواست آن‌ها رسیدگی شود.

نمکی افزود: در حال حاضر به عنوان رقیب بخش خصوصی شناخته شده‌ایم در حالی که باید بالعکس این امر محقق شود، باید برای بخش‌های خصوصی ایجاد انگیزه شود تا آن‌ها نیز به صورت ویژه به افراد صعب‌العلاج رسیدگی کنند، برای نخستین‌بار در تربیت تکنسین فوریت‌های پزشکی در بخش بانوان اقدام کردیم.

او تصریح کرد: در برخی صحنه‌ها به تکنسین خانم نیاز داریم، همچنین باید به توریسم سلامت توجه داشت و این امر به صورت جدی پیگیری شود، علاوه بر موارد مذکور باید نرخ مشخصی در بخش VIP تعیین شود، در آموزش و پرورش تحولات مطلوبی رخ داده و رشته‌هایی حذف شده و برخی نیز اضافه شدند.

وزیر بهداشت گفت: بسته تحول آموزشی نیز به صورت اساسی پیگیری می‌شود و در بحث پژوهش رتبه خراسان رضوی ارتقاء یافته است، با حضور یکی از بانوان در بخش فرهنگی پژوهشی اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد، خراسان رضوی در این بخش از سایر استان‌ها عقب‌تر بوده، اما به زودی اقدامات مطلوبی رخ می‌دهد.

نمکی افزود: دانشجوی امروز دچار بی‌خویشتنی بوده و با دیرینه فرهنگی خود بیگانه است، ما کوچک‌ترین لغزشی را بزرگ می‌کنیم و دانشگاه را به سمت پلیسی و جدی بودن می‌بریم، این امر به هیچ عنوان فایده نداشته و برای دانشگاه‌ها سم است، به گفته امام، دانشگاه جایگاه کرسی‌های آزاداندیشی است.

او تصریح کرد: از دانشگاه‌های مرده فرهنگ و دانش بیرون نمی‌آید، نباید دانشجو‌ها را سیاست‌زده کرد، باید اندیشه آزادی‌خواهانه در دانشگاه‌ها افزایش یابد و از بیانیه گام دوم بهره ببریم، این بیانیه از مهم‌ترین ارزش‌های پس از انقلاب است، بحث‌های بسیاری در معاونت توسعه مدیریت و منابع مطرح شده است.

وزیر بهداشت گفت: امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های پس از انقلاب است، سختی امسال حتی در انقلاب وجود نداشت، باید بخش خصوصی پای کار بیاید و در عین حال سلامت عموم نیز مورد توجه قرار گیرد، ورود بخش خصوصی نباید به قیمت پایمال شدن سلامت عموم باشد، به دلیل کمبود منابع پا روی سلامت عموم نمی‌گذاریم.

 نمکی افزود: در صورتی که دانشگاه از بودجه دولتی استفاده کند باید دقت خود را در نگهداری از اموال عموم به کار برد، در صورتی می‌توانند خرج کنند که تجهیزات خوبی خلق کنند، اجماع نخبگان سیاسی، علمی و فرهنگی حول محور توسعه اقتصادی محقق شده و دموکراسی کنونی در ارتباط با توسعه اقتصادی است، سیاست ما تأمین دارو‌های مورد نیاز عام بوده و تولید داخلی شعار ماست.
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.