رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس:

جوان‌گرایی از رویکرد‌های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است/امام جمعه کازرون به‌زودی معرفی می‌شود

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس گفت: سیاست‌ها و ابتکارات جدیدی در سطوح مختلف نهاد نماز جمعه مد نظر قرار گرفته که یکی از سیاست‌های مهم رویکرد به جوانگرایی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت‌الاسلام حسین ملک مکان، کیفی سازی را اولویت اصلی این شورا دانست و تاکید کرد که براساس سیاست‌های جدید تشکیلات مرکزی، جوانگرایی در انتخاب ائمه جمعه نیز به عنوان یک اولویت مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ائمه جمعه که سال‌ها خدمت کرده و می‌کنند، افراد شاخصی که عمدتا در ابتدای انقلاب جزو روحانیون جوان بودند، اما امروز چهل سال از بنا گذاشته شدن این نهاد گذشته و نیاز به حضور نیرو‌های جوان، زبده و توانمند به لحاظ علمی و آشنا به مباحث روز و ... در این عرصه نمود و بروز داشته باشند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با بیان اینکه این سیاست که مد نظر مقام معظم رهبری نیز قرار داشته و دارد، به تدریج در حال اجرایی شدن است، گفت: البته استفاده از تجارب افراد پیشکسوت در این عرصه مد نظر قرار دارد.

او یکی دیگر از سیاست‌های جدید تشکیلات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را تلاش برای نمود دادن هرچه بیشتر جنبه مردمی بودن ائمه جمعه دانست و گفت: البته می‌دانیم که ائمه جمعه مسئولیت اجرایی نداشته و اعتباراتی هم در اختیار ندارند، اما می‌توانند انتقال دهنده مطالبات مردمی و مطالبه‌گر خواسته‌های به حق جامعه باشند.

ملک مکان بیان کرد: یکی از رویکرد‌های مهم در تشکیلات جدید، پرهیز از ورود به دعوا‌های سیاسی و گروهی و حزبی است، اگرچه تاکنون هم ائمه جمعه پدر معنوی جامعه محسوب شده و از ورود به جریان سیاسی پرهیز داشته اند.

وی ادامه داد: ائمه جمعه انتقال دهنده و دنبال کننده اهداف و سیاست‌های نظام هستند و خصوصا در ایام انتخابات، از ورود به مسائل سیاسی و به ویژه جانبداری از مصداق‌های خاص، پرهیز داشته باشند که به حمدالله تاکنون هم اینگونه بوده است؛ باید زمینه جذب حداکثری افراد از همه گروه‌ها و احزاب سیاسی و فعالان اجتماعی فراهم شود.

ملک مکان، امام جمعه را پدر معنوی جامعه توصیف و اضافه کرد: خوشبختانه آیت‌الله دژکام در شیراز رویکرد جدیدی را داشته و شخصیتی بسیار مردمی و متواضع دارد و تاکنون در جذب افراد از گروه‌ها و سلایق مختلف بسیار موفق عمل کرده است.

او با اشاره به تجربه ۱۸ ساله آیت الله دژکام در مسند امامت جمعه جهرم، خاطرنشان کرد که امام جمعه کنونی شیراز یکی از امامان جمعه موفق و برتر کشور محسوب می‌شود.

ملک مکان در خصوص انتخاب امام جمعه جدید برای کازرون بعد از شهادت حجت الاسلام خرسند امام جمعه فقید آن شهر، گفت: شورا به احترام آن شهید تا اربعین شهید خرسند، اقدامی را در این زمینه انجام نداد.

وی ادامه داد: بعد از آن از طرف اقشار و گروه‌ها و طلاب و افراد با نفوذ، کسانی برای تصدی این مسئولیت معرفی شدند که عدد آن‌ها بیش از ۱۰ نفر بود؛ البته همه گروه‌ها و افراد جامعه بر انتخاب فردی بومی تاکید داشته و دارند.

ملک مکان بیان کرد که با توجه به اینکه برخی از افراد معرفی شده حاضر به قبول این مسئولیت نشدند و برخی دیگر نیز شرایط مد نظر به لحاظ تحصیلات، سن یا دیگر شرایط را نداشتند، گفت: روند گزینش افراد در حال تکمیل است و امیدواریم به زودی امام جمعه جدید کازرون معرفی شود.

وی با بیان اینکه هر کس طلبه باشد نمیتواند به عنوان امام جمعه مطرح و معرفی شود، گفت: علاوه بر شروط سنی و تحصیلی، افراد باید مراحل گزینش و مصاحبه و امتحان را هم با موفقیت طی کنند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس با اشاره به قرارداشتن در آستانه هفته گرامیداشت نماز جمعه، گفت: پنجم مردادماه ۵۸ اولین نماز جمعه توسط مرحوم آیت الله طالقانی در تهران و همان سال توسط شهید آیت الله دستغیب در شیراز اقامه شد.

ملک مکان با بیان اینکه اکنون در ۹۰۰ نقطه از کشور نهاد نماز جمعه ایجاد شده است، گفت: فارس با داشتن ۷۶ نهاد نماز جمعه، بعد از تهران دومین استان کشور محسوب می‌شود، البته اگر نماز جمعه اهل تسنن را هم لحاظ کنیم، فارس مقام اول را دارد.

وی با یادآوری اینکه شیراز بعد از تهران دومین شهری بود که با پیروزی انقلاب، نماز جمعه را اقامه کرد، گفت: در سال‌های اول انقلاب شاهد برپایی نماز جمعه در شهر‌هایی نظیر جهرم، کازرون، لارستان، لامرد، نیریز و حتی آباده طشک به عنوان یکی از شهر‌های کوچک فارس، بودیم و این شهر‌ها نیز حدود چهل سال سابقه اقامه نماز جمعه را دارند.

ملک مکان با بیان اینکه اکنون در تمام مراکز شهرستان‌های فارس نهاد نماز جمعه وجود دارد، گفت: در بعضی شهرستان‌ها نظیر شیراز، شاهد اقامه نماز در ۲ یا چند نقطه هستیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با تاکید براینکه سیاست جدید این نهاد حرکت سریعتر به سمت کیفی سازی است، گفت: زیاد به دنبال کمی سازی نیستیم، اما اگر شهری زیرساخت‌های لازم برای اقامه نماز جمعه را داشته باشد، استقبال خواهیم کرد.

ملک مکان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد ائمه جمعه استان فارس بومی این استان هستند، گفت: خوشبختانه در قالب سیاست‌های جدید طلاب توانمند و دارای شرایط برای امامت جمعه شناسایی شده‌اند و اکنون در فارس ۲۰ امام جمعه جوان آماده به کار داریم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس در بیان دلایل کاهش جمعیت نمازگزار جمعه نسبت به سال‌های اول انقلاب گفت: یکی از دلایل این موضوع آنست که هر برنامه‌ای در ابتدا شور و نشاط بیشتری را به هرماه دارد، لذا ابتدای انقلاب شاهد حضور چشمگیرتر مردم در راهپیمایی‌ها و رویداد‌هایی نظیر اقامه نماز جمعه و حتی حضور در مساجد بودیم.

ملک مکان در عین حال، تاثیر مسائل سیاسی و سلیقه‌ای، اقامه نماز جمعه در نقاط مختلف یک شهر و در شهر‌های مختلف استان، نبود امکانات مناسب دسترسی به مکان برگزاری نماز جمعه در شیراز و دشواری تردد، نبود زیرساخت مناسب برای جمعیت‌های زیاد در محل کنونی مصلای شیراز و ... را نیز در این موضوع دخیل دانست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس گفت: اگر مسئولان مکان مناسبی را به همه لحاظ در اختیار این نهاد قراردهند امکان ایجاد مصلای نماز در شیراز وجود دارد، اما فعلا بهترین مکان حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) است اگرچه دسترسی به این نقطه، از مطلوبیت لازم برخوردار نیست.

ملک مکان همچنین گفت: مصلای نماز در بعضی از شهر‌ها نظیر سروستان، خرامه، داراب، بیضا، اقلید و مرودشت نیمه تمام مانده و از ۲ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در بعضی شهر‌ها هم به دلیل نبود اعتبار شروع نشده است؛ در این چندسال هم یا اعتباری بابت مصلا مشخص نشده یا اعتبار مد نظر تخصیص نیافته است.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس در این جلسه، برنامه‌های گرامیداشت هفته نماز جمعه را در فارس تشریح کرد و دیدار با خانواده ائمه جمعه شهید و ائمه جمعه فقید، گلباران قبور شهدا و دیدار با جانبازان و خانواده شهدا را از مهمترین این برنامه‌ها اعلام کرد.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار