رئیس کل دادگستری خراسان رضوی:

کاهش چشمگیر تعداد پرونده‌های قضایی در خراسان رضوی

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت:میزان پرونده‌های منتظر رسیدگی قضایی در دادگستری خراسان رضوی در سه ماه نخست امسال ۹ درصد بوده که با کاهش خوبی روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،  حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در جلسه دیدار قضات و کارکنان دستگاه  قضایی خراسان رضوی با رئیس قوه قضاییه در مشهد گفت: دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در این استان تشکیل شد که آخرین موضوع مورد رسیدگی در این دادگاه، پرونده شرکت پدیده بود.

او تصریح کرد: در این رای حقوق افراد ذینفع حفظ و مجازاتی برای افراد متخلف نیز در نظر گرفته شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در ادامه با تاکید بر احیای ماده واحده منع بازداشت بدهکاران مالی گفت: ملاکی که مراجع دینی بر اساس آن بازداشت بدهکاران مهریه را خلاف شرع اعلام کرده‌اند، در بیشتر بدهکاری‌های مالی وجود دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود دادگستری‌ها در محکومیت‌های مالی نیز همین ملاک را لحاظ کنند.

مظفری بازداشت افراد بدهکار مالی را بی تاثیر توصیف کرد و افزود: اگر زندان از بدهکاری مالی خالی شود، فضا برای زندانیان جرایم خاص ایجاد خواهد شد.
 
او در ادامه به کاهش تعداد پرونده‌های قضایی اشاره کرد و تصریح کرد: سال ۱۳۹۳ نه تنها ۳۰۰ هزار فقره پرونده در محاکم خراسان رضوی مانده بود بلکه از سال ۱۳۹۰ نیز سالانه ۳۰ هزار فقره به این تعداد افزوده می‌شد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: میزان کاهش پرونده‌های منتظر رسیدگی قضایی در دادگستری این استان پارسال ۱۲ درصد و در سه ماه نخست امسال ۹ درصد بوده و این در حالی است که میزان افزایش پرونده‌های قضایی در انتظار رسیدگی در شهر به طور میانگین سالانه پنج درصد است.

مظفری ادامه داد: همچنین در میان پرونده‌های موجود در دادگستری خراسان رضوی، ۱۶ هزار و ۸۰۰ فقره "مسن" محسوب می‌شدند؛ یعنی برخی از آن‌ها مربوط به پنج سال پیشتر بود، ولی هم اینک تعداد پرونده‌های مسن به هزار و ۹۰۰ فقره کاهش یافته که حداکثر مربوط به دو سال پیش هستند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: با احتساب پرونده‌های مربوط به شورای حل اختلاف، در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار فقره پرونده قضایی وارد چرخه رسیدگی در محاکم خراسان رضوی می‌شود که ظرف پنج سال اخیر همین وضعیت حفظ شده است.

مظفری افزود: از آنجا که طرح مطالبات مهریه در دادگستری ختم به طلاق می‌شد، از ظرفیت "قانون ثبت اسناد" برای رسیدگی به این نوع پرونده‌ها استفاده شد؛ هرچند دادگستری خراسان رضوی برای اجرایی کردن این مهم با سختی زیادی روبرو شد، اما حاصل آن کمترین تعداد افراد بازداشتی در ارتباط با پرونده‌های مطالبه مهریه بود.
 
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به توجه ویژه نسبت به برخورد جدی با جرایم خاص اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۳ در همین چارچوب ۵۰۰ مجرم محکوم به مجازات‌های شدید همچون اعدام در خراسان رضوی منتظر اجرای حکم بودند و به طور همزمان پرونده‌های زیادی هم در مورد جرایمی نظیر سرقت مسلحانه و قتل وجود داشت که اجرای مجازات آن‌ها بعضا تا چهار سال معطل مانده بود؛ لذا دادگستری استان با جدیت این احکام قضایی را اجرا کرد.
 
 او تصریح کرد: پیرو این اقدام با برخورد جدی نسبت به جرایم خاص و انجام تمهیدات لازم، هم اینک آمار وقوع جرایم خاص در خراسان رضوی نسبت به پنج سال پیش ۶۰ درصد کاهش یافته است؛ در این چارچوب تاکنون دو مورد حکم قطع دست و پا برای محارب به صورت شرعی و قانونی اجرا شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی جمعیت کیفری سال ۱۳۹۳ را در خراسان رضوی ۲۱ هزار نفر عنوان کرد و گفت: پیرو تدابیر اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته هم اینک جمعیت کیفری در این استان به حدود ۱۵ هزار نفر کاهش یافته است.

مظفری "احیاء حقوق عامه" را از دیگر موارد مورد توجه دادگستری و دادستانی خراسان رضوی اعلام کرد و افزود: در این چارچوب فقط پرونده‌های ارجاعی نیست که مورد رسیدگی قرار می‌گیرند بلکه در این حوزه از حقوق عامه نیز دفاع می‌شود.

او افزود: پرونده گوشت‌های آلوده و مسایل مرتبط با حقوق عامه در فعالیت فرودگاه مشهد از جمله این موارد بوده اند که رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته قوه قضاییه پارسال به همین دو مورد به عنوان نمونه اشاره و آن را تایید فرمودند که موجب افتخار دادگستری خراسان رضوی است.
 
 رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: همچنین در خصوص برخورد جدی با فساد سازمان‌ها و ادارات دولتی گرچه ورود به این حوزه مشکلات زیادی در پی دارد، لیکن دادگستری خراسان رضوی برای برخورد با مدیران فاسد پرونده‌های زیادی را مورد توجه و پیگیری قرار داده است.

مظفری در ادامه این نشست به اجرای ماده ۴۷۷ قانون پیرامون ملاقات‌های عمومی مسئولان قضایی با مردم نیز اشاره کرد و افزود: بر همین اساس ظرف پنج سال اخیر ۱۱ هزار و ۸۳۳ فقره پرونده مطالبات مردمی در خراسان رضوی تشکیل و رسیدگی شد.

او در ادامه به کمبود نیرو در دادگستری خراسان رضوی اشاره کرد و تصریح کرد: به همین خاطر با اجازه ویژه رییس وقت قوه قضاییه ظرف چهار سال اخیر در چارچوب اقدام مستقیم و نیز با سهمیه نسبت به جذب قاضی اقدام شد و تاکنون ۳۴۹ قاضی در دادگستری خراسان رضوی به کار گرفته شده و طی همین مدت ۱۵۷ قاضی دادگستری استان بازنشسته شده اند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: با این وجود هنوز ۴۱ درصد سمت‌های قضایی و ۵۷ درصد سمت‌های اداری چارت نیروی انسانی دادگستری خراسان رضوی هم اینک خالی است.
 
انتهای پیام// ز.م
 

دیدار رئیس قوه قضائیه  با استادان و فعالان حقوقی خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار