واکسیناسیون بیش از ۱۹۰ هزار دام علیه بیماری‌های ویروسی

طی چهار ماهه نخست امسال۱۹۰ هزار و ۲۴۵ نوبت سر دام سبک در نهبندان علیه بیماری‌های ویروسی واکسینه شدند.

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در  گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: یکی از اهداف دامپزشکی برنامه ریزی دقیق و صحیح در زمینه ایمن سازی رایگان دام‌ها در برابر بیماری‌های ویروسی نظیر تب برفکی، آبله و طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

او افزود: بیماری آبله یک بیماری ویروسی و فوق العاده مسری که در زمینه تولیدی و اقتصادی ممکن است مشکلات بسیاری را به‌وجود آورد که هر سال باید عملیات مایه‌کوبی علیه این بیماری انجام شود.

راه انجام با بیان اینکه از بهترین و راحت‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری آبله واکسیناسیون دام‌ها است بیان کرد: از ابتدای امسال به منظور جلوگیری از شیوع بیماری آبله در جمعیت دام سبک شهرستان نهبندان تعداد ۹۰ هزار و ۳۶۵ رأس گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان  ادامه داد: بیماری تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی به شدت واگیر در بین جمعیت دامی بوده که در صورت ابتلای دام به این بیماری علاوه بر افت تولید شیر و گوشت و افت زایش، هزینه زیادی به دامدار تحمیل خواهد شد.

او اظهار کرد: واکسیناسیون ۶۱ هزار و ۳۳۸ راس دام سبک علیه بیماری تب‌برفکی از جمله اقدام‌های مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در بین دامداری‌ها است.

راه انجام عنوان کرد: با توجه به ماهیت ویروسی، سرعت بالای انتشار و زیان اقتصادی فراوان این بیماری نیاز است دامداران علاوه بر واکسیناسیون دام، انجام اقدام‌های امنیت زیستی از جمله ضد عفونی، شعله افکنی و آهک پاشی محل نگهداری دام‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان  گفت: طی چهار ماهه نخست سال جاری ۳۸ هزار و ۵۴۲ راس گوسفند و بز در معرض خطر این شهرستان علیه بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند

او افزود: انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کانون‌های آلوده، رعایت اصول قرنطینه‌ای در مورد دام‌های تازه وارد، جلوگیری از ارتباط دام سالم با دام آلوده و معدوم سازی بهداشتی دام‌های تلف شده از مهمترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری می‌باشد.

انتهای پیام / ط ا

واکسیناسیون دام‌ها برای مقابله با بیماری‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.