آغاز طرح پلاک کوبی دام‌ها در اردبیل/صادرات سالانه یک میلیون تن فرآورده های لبنی به خارج از کشور

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور از آغاز طرح هویت دار کردن و پلاک کوبی دام‌های سبک و سنگین در استان اردبیل خبر داد.

سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: بیش از ۵۰ سال از زمان تشکیل تعاونی‌ها می‌گذرد و طی این مدت سعی و اهتمام مدیران توانمند و قوی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در رشد و شکوفایی اتحادیه‌های فعال در سراسر کشور برداشته شده است.

او افزود: اتحادیه‌های تعاونی‌های اردبیل رتبه برتر کشور از لحاظ اجرایی و خدمات رسانی را دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران کشور بیان کرد: قبل از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی جمعیت کشور ۳۶ میلیون نفر بود که ۸۰ درصد از لبنیات مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین می‌کرد، ولی در حال حاضر کشور ۸۰ میلیونی ایران اسلامی نه تنها در واردات خود از لحاظ صنایع لبنی وابسته به خارج از کشور نیست بلکه سالانه یک میلیون تن انواع فرآورده‌های لبنی را نیز به خارج از کشور صادر می‌کند.

سلطانی درخصوص ضرورت هویت دار کردن و پلاک کوبی دام‌های سبک و سنگین نیز افزود: مهمترین اهدافی که از اجرای این طرح دنبال می‌شود جلوگیری از قاچاق دام‌های زنده از مرز‌ها به خارج از کشور است و قطعا ً صندوق بیمه نیز دام‌هایی را که هویت گذاری نشده اند بیمه نخواهد کرد.

او افزود: دستیابی به آمار واقعی دام که زیربنای کار اقتصادی در تولیدات دامی است از مهمترین اهدافی است که دنبال می‌کنیم و باید شرایطی را پس از اجرای این طرح فراهم نمائیم که استقرار نظام صحیح بهداشتی در سطح کشور برای ارتقاء کیفی تولیدات و کاهش ضایعات فراهم شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اردبیل نیز یا اشاره به اهمیت پلاک کوبی دام‌های سبک و سنگین در استان اردبیل نیز افزود: با اجرای این طرح بررسی دقیق میزان بهره وری در تولید محصولات دامی و برنامه ریز جهت افزایش آن با سهولت انجام خواهد گرفت و از قاچاق غیر مجاز دام‌ها از طریق مرز‌ها جلوگیری خواهد کرد و برنامه ریزی برای در اختیار قراردادن نهاده‌های دامی به سهولت انجام خواهد شد.

حمید صولت افزود: ایجاد بازارچه عرضه مستقیم محصولات دامی از تولید به مصرف جزو برنامه‌های اساسی این تعاون روستایی استان در سالجاری است که امیدواریم با محقق شدن این امر گوشت قرمز مورد نیاز به صورت مستقیم به دست مصرف کنندگان با قیمت مناسب برسد.

او بیان کرد: از جمله کار‌های شاخص دیگری که این مدیریت در دست اقدام دارد ایجاد بانک جامع کشاورزی اعم از زارعی و باغی و دامی است تا برنامه ریزی برای زنجیره تولید محصولات دامی و کشاورزی به سهولت انجام گیرد.

اجرای طرح هویت گذاری بر روی ۲ میلیون و ۵۰۰ راس دام در اردبیل

مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداران استان اردبیبل نیز افزود: اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران اردبیل با مرکز اصلاح نژاد دام قراردادی را منعقد کرده است تا تمامی دام‌ها هویت گذاری و پلاک کوبی شوند.

قاسم محبی زاده بیان کرد: طرح هویت گذاری بر روی ۲ میلیون و ۵۰۰ راس دام استان اردبیل صورت خواهد گرفت که در راستای پیشرفت هرچه سریعتر طرح تاکنون ۷۰ هزار راس دام سنگین و ۶۰ هزار دام سبک هویت گذاری شده است و این طرح با سرعت و دقت در سطح استان با بهره گیری از نیرو‌های آموزش دیده و متخصص ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: با اجرای این طرح کنترل بازار برای دسترسی به میزان تقاضا و عرضه تولیدات دامی و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی افراد سودجو به سهولت انجام خواهد گرفت و امکان برنامه ریزی اصلاح نژادی در کشور در جهت بهبود کیفی و کمی تولیدات دامی امکانپذیر خواهد بود.

اردبیل در صنعت دامداری رتبه دهم کشور را دارد

ولی سعادتی، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز افزود: استان اردبیل با بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ده کشوری را در صنعت دامداری داراست این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین می‌باشد.

او اظهار داشت: استان اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

تولید سالانه بیش از ۲۹ هزار تن گوشت قرمز در اردبیل

ولی سعادتی، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز افزود: سالانه در این استان ۲۹ هزارو ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود که از این لحاظ رتبه ۹ کشوری را داراست و نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

او در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به این قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه در امور دام قطعا پلاک کوبی و هویت دار کردن دام‌های سبک و سنگین باعث خواهد شد تا تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌های دامی از یک طرف و برنامه ریزی برای تولید علوفه مورد نیاز دام بر اساس آمار دام کشور به سهولت انجام گیرد و شاهد حذف هزینه‌های موازی شناسایی دام از طریق ارگان‌های مختلف از جمله دامپزشکی، اصلاح نژاد، بیمه محصولات کشاورزی و بانک‌های عامل باشیم.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: دامداری ، تعاونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.