مدعیان لیگ برتر چقدر تغییر کردند؟

استقلال با درصد بالای تغییر، متحول‌شده‌ترین تیم در کورس قهرمانی است؛ با این حال انتظار برای تماشای ستاره‌های جدید پرسپولیس، تراکتور و سپاهان هم جذاب است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به آغاز لیگ نوزدهم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. مربیان لیگ برتری تقریبا ترکیب اصلی تیم خود را برای شروع فصل شناخته‌اند و برخی از آن‌ها دیگر به جذب بازیکن جدید فکر نمی‌کنند. با این‌که تا اواسط شهریورماه فرصت برای جذب بازیکن وجود دارد، اما می‌توان گفت تا ٩٠‌درصد لیست تیم‌ها بسته شده و فقط تیم‌هایی همچون استقلال و پرسپولیس به جذب بازیکن خارجی برای پرکردن نقاط ضعف خود فکر می‌کنند.

مدعیان لیگ برتر چقدر تغییر کردند؟

به همین بهانه نگاهی به لیست چهار تیم مدعی لیگ نوزدهم انداختیم که تغییراتی را نسبت به فصل گذشته در ترکیب خود دادند؛ اتفاقی که طبیعی است، چون سه تیم پرطرفدار سرمربیان خود را عوض کردند و با تفکر جدیدی وارد لیگ نوزدهم می‌شوند.

استقلال؛ بیشترین خروجی، بیشترین تغییرات
ورودی‌ها: آرش رضاوند، سیاوش یزدانی، شیخ دیاباته، عارف غلامی، علی دشتی، محمد بلبلی، محمد ناصری مسعود ریگی، میلاد باقری و هروویه میلیچ (قطعی نشده).

خروجی‌ها: امید نورافکن، الهیار صیادمنش، امیرحسین اسماعیل‌زاده، روح‌الله باقری، سیدمهدی رحمتی، فرشاد محمدی‌مهر، میثم تیموری، آرمین سهرابیان، آیاندا پاتوسی، اسماعیل گونسالوس، پژمان منتظری، خسرو حیدری، روزبه چشمی، زکریا مرادی، طارق همام و گادوین منشا.

بدون شک در لیست خروجی‌های استقلال بازیکنان خیلی مطرح و شاخصی قرار گرفتند، اما استراماچونی بعد از ورودش خواسته و ناخواسته این بازیکنان را از دست داد تا تیمش نسبت به فصل گذشته دچار تغییرات بنیادی شود. شاید بهترین راهکار برای لمس‌کردن درصد تغییرات در استقلال نگاهی به ترکیب این تیم در دربی برگشت لیگ هجدهم باشد که مهمترین بازی این تیم در نیم‌فصل دوم و سال ٩٨ بود. هفت بازیکن از ١١ بازیکنی که در دربی ٨٩ به میدان رفتند، حالا دیگر در این تیم جایی ندارند؛ اتفاقی که حدود ٧٠‌درصد تغییرات را در جمع آبی‌پوشان نشان می‌دهد. قطعا بازیکنانی همچون رحمتی، نورافکن، سهرابیان، پاتوسی، منتظری، چشمی، منشا، ایسما و همام نیاز به جایگزین در ترکیب اصلی استقلال دارند و این کار مربی ایتالیایی را در هفته‌های ابتدایی سخت می‌کند، چون بازیکنان جدید نیاز به هماهنگی دارند.

پرسپولیس؛ تغییرات کالدرون پسند
ورودی‌ها: احمدرضا احمدوند، امیر روستایی، امیرحسین بیات، فرشاد احمدزاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی عبدی و وحید امیری.

خروجی‌ها: سروش رفیعی، شایان مصلح، ابوالفضل درویش‌وند، ماریو بودیمیر، مهدی شریفی، سعید کریمی و حمیدرضا طاهرخانی.

برخلاف تصور اولیه سرمربی آرژانتینی و جدیدالورود پرسپولیس خیلی به تیمی که برانکو ساخته بود، دست نزد. البته کنار گذاشتن مهدی شریفی، سروش رفیعی و شایان مصلح سروصدای زیادی به پا کرد، اما وقتی به ترکیب فصل گذشته سرخپوشان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که کالدرون تقریبا باید با همان تیمی که برانکو هدایتش را برعهده داشت، مسابقات را آغاز کند. البته شاید این اتفاق حاصل دیر انتخاب‌شدن سرمربی پرسپولیس باشد، چون در زمان ورود کالدرون حتی تمرینات این تیم آغاز و برخی بازیکنان جدید هم جذب شده بودند!

اگر بخواهیم مثل استقلال نگاهی به ترکیب پرسپولیس در دربی برگشت لیگ هجدهم بیندازیم، متوجه تغییرات محدود در این تیم می‌شویم که می‌تواند برگ برنده آن‌ها در هفته‌های ابتدایی لیگ نوزدهم باشد. از میان ١١ بازیکنی که در دربی ٨٩ به صورت ثابت به میدان رفتند، فقط بودیمیر و رفیعی دیگر جایی در این تیم ندارند که میزان تغییرات این تیم را به کمتر از ٢٠‌درصد می‌رسانند. شاید اضافه‌شدن احمدزاده و وحید امیری را هم خیلی نتوان جزو تغییرات بنیادی دانست، چون فقط یک فصل را دور از پرسپولیس بودند و قبلا سابقه بازی کنار همین نفرات را داشته‌اند.

تراکتور؛ جمع ستاره‌ها جمع‌تر شد
ورودی‌ها: مازولا، رضا اسدی، رضا شکاری، سعید مهری، رشید مظاهری، محمد مسلمی‌پور، محمدرضا خانزاده، مسیح زاهدی، مهدی تیکدری و میثم تیموری.

خروجی‌ها: علی عبدالله‌زاده، علیرضا نقی‌زاده، محمد طیبی، آنتونی استوکس و دوسانتوس.

تراکتورسازان هم با یک سرمربی جدید و البته محبوب در تبریز یعنی مصطفی دنیزلی پا به لیگ نوزدهم می‌گذارند. این سرمربی ترک‌تبار بعد از ورودش خیلی علاقه‌ای به تغییرات اساسی در لیست بازیکنان تراکتور نشان نداد و بیشتر تمرکزش روی ساختن تیمی قدرتمند با همان نفرات قبلی بود. البته خروجی‌های تراکتورسازی تقریبا بازیکنان کلیدی برای این تیم در لیگ هجدهم بودند؛ به‌ویژه آنتونی استوکس که در نیم فصل اول آمار گلزنی فوق‌العاده‌ای داشت، اما به خاطر برخی مشکلات مدت زیادی از ترکیب تبریزی‌ها دور بود.

با این حال وقتی به ترکیب اصلی تراکتورسازی در آخرین بازی لیگ هجدهم نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم از آن نفرات فقط محمد طیبی دیگر در این تیم جایی ندارد. اگر آنتونی استوکس را هم به او اضافه کنیم، شاید تغییرات در ترکیب اصلی تراکتور را هم زیر ٢٠‌درصد تخمین بزنیم. حفظ شجاعی، دژاگه و حاج‌صفی، سه کاپیتان تیم‌ملی بدون‌شک یکی از کلیدی‌ترین اتفاقات در فصل نقل و انتقالات برای تراکتور بود.

سپاهان؛ ستاره‌ها ماندند، کهکشانی شدند
ورودی: جورجی وولسیانی، رضا میرزایی، شایان مصلح، علیرضا نقی‌زاده، محمد زینالی، محمد محبی، محمدرضا حسینی و مرتضی منصوری.

خروجی: سیاوش یزدانی، محمد ابراهیمی، جلال الدین علی‌محمدی، محمد مسلمی‌پور، خالد شفیعی، حسن جعفری، رضا دهقانی، میلاد سرلک، محمد پاپی، مهرداد محمدی، بختیار رحمانی و مهدی امینی.

با این‌که در ظاهر امیر قلعه‌نویی لیست خروجی و ورودی بلندبالایی برای تیمش ایجاد کرده، اما با نگاهی به ترکیب اصلی سپاهان در هفته‌های پایانی لیگ هجدهم متوجه می‌شویم که پرافتخارترین سرمربی لیگ بی‌تجربه عمل نکرده و اکثر بازیکنان اصلی تیمش را حفظ کرده است.

شاید فقط جدایی سیاوش یزدانی و مهرداد محمدی باعث ایجاد تغییراتی در ترکیب اصلی سپاهان شود؛ وگرنه سایر بازیکنان کلیدی این تیم قرارداد خود را تمدید کردند. جورجی وولسیانی و محمدرضا حسینی به‌عنوان دو بازیکن تازه‌وارد می‌توانند به ترکیب اصلی سپاهان اضافه شوند. میزان تغییرات در لیست کلی سپاهان را شاید بتوان نزدیک به ٤٠‌درصد هم عنوان کرد، اما در ترکیب اصلی زردپوشان اصفهانی کمتر از ٢٠‌درصد تغییر خواهند داشت.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.