سعدی از مردم گفت و با مردم ماندگار ماند

خوان گسترده سعدی وسعتی فراتر از کتابخانه‌ها و مراکز آموزشی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یک سال از فعالیت گردهمایی برخوان سعدی می‌گذرد در این مدت ۵۰ جلسه از سلسله نشست‌های ادبی «بر خوان سعدی» به همت انجمن فرهنگ و ادب شیراز، مرکز سعدی‌شناسی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس برگزار شده است. علاوه بر شیراز، جلساتی از این همایش ادبی درنی‌ریز استان فارس و تفلیس گرجستان و تورنتو کانادا برگزار شد.

شرکت چهره‌های مردمی که ادبیات به شغل و زندگیشان گره محکمی نخورده در این همایش از نکات قابل تامل است.

سعدی از مردم گفت و با مردم ماندگار ماند

بعد از پایان یکی از نشست‌های برخوان سعدی، موقعی که تقریبا همه شرکت کنندگان از سالن خارج شده بودند و برخی هنوز مشغول گفتگو با یکدیگر و در حال خداحافظی بودند بانوی جوانی که حدودا ۲۰ سال داشت به طرفم آمد و گفت: من دیر رسیدم به نظرتان من هم می‌توانم در این جلسه هفتگی حضور داشته باشم؟ پاسخ دادم بله شرکت برای عموم آزاد است. گفت: مشکل این است تحصیلات دانشگاهی ندارم، یعنی روزگار فرصت ادامه تحصیل را از من دریغ کرد، احساس کردم کسانی که در این جلسه حضور داشتند تحصیلات دانشگاهی دارند می‌خواهم بدانم نشست‌ها در چه سطحی برگزار می‌شود من به ادبیات علاقه دارم، اما اطلاعاتم اندک است.

سعدی کسی است که کلامش را سهل و ممتنع می‌خوانند، چون هر کسی می‌تواند با آثار او ارتباط برقرار کنند و خوشه چین کلامش باشد هر چند کسی نمی‌تواند کلامی، چون او بگوید. گرچه بعد از او بسیاری از بزرگان ادبیات خواستند در عرصه سخن وری با او زور آزمایی کنند اما! آثاری که به تقلید از او نوشته شد هیچ گاه در آن سطح نشد که قابل قیاس با آثار سعدی شیرازی باشد. با بقین برای بانو شرح دادم هرکس با هر سطح سواد می‌تواند از کلام و سخن سعدی بهره و لذت ببرد.

او در تایید من گفت: قهرمان‌های مردمی سعدی به گونه‌ای هستند که گویی همه آن‌ها را می‌شناسند گویی خودش به خوبی مردم کوچه و بازار را می‌شناخته با آن‌ها هم کلام و همنشین بوده است. به نظر من باید هر کسی را که مقام و منصبی از نظر علمی، ادبی و سیاسی دارد، اما خودش را از مردم جدا نمی‌داند محترم شمرد، از نظر من سعدی این گونه است.

سعدی از مردم گفت و با مردم ماندگار ماند

سعدی را با حکایت هایش می‌شناخت و با گلستانش آشنا بود. دلش می‌خواست کسی باشد که مفاهیم یا تلفظ کلمه‌هایی را که مشکل دارد برایش بگوید. وقتی پی برد که نشست‌ها با محوریت خوانش و تحلیل آثار سعدی برپا می‌شود خوشحال و مطمین شد که شرکت در چنین همایشی می‌تواند برای او هم سودمند باشد.

استقبال مردمی انگیزه ارزشمند تداوم برخوان سعدی شد

از مرداد پارسال همایش ادبی برخوان سعدی با سخنرانی پژوهشگران و ادیبان از شاخص‌های اندیشه و آثار استاد سخن آغاز شد و از بهار امسال خوانش و تحلیل آثار سعدی با گلستانش آغاز شده است.

علی مدرسی پژوهشگر و کارشناس تربیت بدنی که عنوان ورزشکار پیشکسوت را در چند رشته را دارد. خوشحال است که شرکت در برخوان سعدی به او فرصتی برای پرداختن به ادبیات که زمینه مورد علاقه است می‌دهد. به مولوی، سعدی و حافظ عشق می‌ورزد.

علت علاقه اش به ادبیات را پدرش می‌داند و خودش در عرصه ادبیات و الهیات تحصیل کرد و زمینه آشنایی و علاقه را برای فرزندانش به وجود آورد و معتقد است وجود چنین نشست‌هایی می‌تواند سبب ساز آشنایی بیشتر جامعه به ویژه جوانان با بزرگانی، چون سعدی باشد. از نظر او برخوان سعدی فرصتی برای آموزش و بهره از کلام ارزشمند سعدی برای همگان است، چون او به زیبایی از بهترین راهکار‌های تربیتی فردی و اجتماعی سخن گفته است.

بنفشه پیشنماز بازنشسته آموزش و درمان دانشگاه علوم پژشکی شیراز خود را از مهمانان همیشگی برخوان سعدی می‌خواند. برای این بانوی دوستدار ادبیات که دیوان حافظ همیشه جایگاه ویژه‌ای در زندگیش داشته و خرسند است که این همایش ادبی فرصتی برای آشنایی با آثار سعدی برایش به وجود آورد. به نظر او کلام پر اندرز سعدی شگفت انگیز است.

هر کسی می‌تواند خوشه چین کلام سعدی باشد

فرح نیازکار سعدی پژوه و دبیر انجمن فرهنگ و ادب شیراز که از بانیان برگزاری این همایش است استقبال از برپایی همایش ادبی برخوان سعدی را فوق العاده خواند و گفت: در زمان شروع برپایی همایش برخوان سعدی فکر نمی‌کردیم که یکسالگی را جشن بگیریم و استقبال چنین باشد. او استقبال مردمی در کنار حضور اندیشمندان و پژوهشگران را ارزشمندترین دلگرمی برای ادامه این مسیر برخواند و علت روی آوردن به خوانش آثار سعدی را چنین شرح داد بعد از آنکه اساتید ادبیات و پژوهشگران از اندیشه و آثار سعدی گفتند به این نتیجه رسیدیم زمان آن رسیده که خود مردم متن را بخوانند و قضاوت کنند که سعدی کیست و چه گفته است.
هر فردی از زاویه دید خود می‌تواند خوشه چین آثار شیخ اجل باشد.

سعدی از مردم گفت و با مردم ماندگار ماند

این سعدی پژوه خوانش چندباره متن آثار سعدی را برای خودش هم بسیار لذت بخش خواند و گفت: سحر و موسیقی کلام سعدی و ارتباط با متن چنان است که با هر خوانش گویی می‌شود نکته‌ای تازه دریافت برای همین در برخوان سعدی می‌توان حضور و همراهی کسانی راهم دید که خودشان در عرصه ادبیات صاحب نظر هستند.

ما به سعدی مدیونیم و نیازمند او هستیم

کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و مدیر مرکز سعدی‌شناسی که یکی از بانیان برگزازی این همایش ادبی است جایگاه سعدی را چنین شرح داد او از شاعران بزرگ کلاسیک ایران و جهان است و هر نسلی، با باور‌ها و داشته‌ها و نگاه‌های تازه، به خوانش آثارش می‌پردازد و سعدیِ خود را می‌آفریند. کسی است که زبان فارسی را روحی تازه بخشید و به نثر و شعر فارسی را غنایی ماندگار داد و دوستی و رواداری و کم‌آزاری را ترویج کرد. سعدی به حکمت عملی و نظری در حکایات زیبا نقشی ماندگار و کارآمد بخشید و در غزل‌های نابش عشق به پروردگار و عشق به انسان را به ما آموخت، گوهر انسانی را یگانه یافت و کرامت انسانی را ارج نهاد. اگر ما تاثیرات اجتماعی و کارکرد فردی ادبیات را بپذیریم، می‌توانیم باور داشته باشیم که این ادبیات می‌تواند کاربردی و در پیوند با ساختار اجتماع منجر به تحول شود. آموزه‌های نوع‌دوستانه سعدی می‌تواند در این طوفان زندگی راهی به دوستی و عشق و شادی بگشاید و گم گشتگی و سرگشتگی نوع بشر را اندکی التیام بخشد؛ پس ما را گزیری از آن نیست؛ بلکه نیازمند آنیم.

سعدی از مردم گفت و با مردم ماندگار ماند

مدیر مرکز سعدی‌شناسی ادبیات ماندگار جهان را در تعالی انسان، عشق، صلح و آزادی تاثیرگذار برشمرد و آثار سعدی را جزوی از این گروه خواند که باعث می‌شود محفلی با نام «بر خوان سعدی» شکل گیرد و تداوم یابد تا گام بلندی برای پرورش و توسعه فرهنگ و ادب در شیراز باشد.

انتهای پیام/چ

 

 

برچسب ها: شعر ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار