دستگیری واحد های کوچک با بهره بردن از واحدهای بزرگ/ مشکلی در تأمین نهاده های دامی نداریم

مدیر کل اداره صمت استان کرمان با بیان اینکه برای مشکل بازاریابی واحدهای کوچک از واحدهای بزرگ بهره برده ایم، گفت: پارسال 35 واحد با بهره گیری از واحد بزرگ مس توانستند محصولاتشان را به فروش برسانند.

دستگیری واحد های کوچک با بهره بردن از واحدهای بزرگ/ در تأمین نهادهای دامی مشکلی نداریمبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران امروز با حضور عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان  و مهدی حسینی نژاد مدیر کل صمت استان کرمان در سالن پیامبر اعظم (ع) برگزار شد.

مهدی حسینی نژاد مدیرکل صمت استان کرمان با بیان اینکه مشکلات واحد‌های صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل استان عارضه یابی شده اند، گفت:۶۴ درصد این واحد‌های صنعتی، مشکل مالی و نیاز به سرمایه ثابت یا سرمایه در گردش دارند و از مسیر ملی، تسهیلات رونق تولید یا تبصره ۱۸ که امسال دیده شده است، دنبال می‌شود و از طرفی یک نگاه استانی با استفاده از ظرفیت گردش مالی واحد‌های بزرگ استان در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه ۴۳ درصد واحد‌های صنعتی مشکل بازار دارند، یکی از سیاست‌های دیگر را بهره گیری از توان خود استان با استفاده از واحد‌های بزرگ استان عنوان کرد و افزود: تصمیم گرفتیم بین کالا‌هایی که واحد‌های کوچک تولید می‌کنند و به درد واحد‌های بزرگ می‌خورند، ارتباطی را شکل دهیم که پارسال توانستیم ۳۵ واحد را با کمک مس پیش ببریم و امسال مصوب کردیم، این واحد‌ها به ۲۰۰ واحد افزایش پیدا کند و این واحد‌ها بتوانند محصولاتشان را به واحد‌های بزرگ به فروش برسانند.

حسینی نژاد گفت: با توجه به نیاز استان در صنایع معدنی سیاست پهنه‌ها را تعریف کردیم و در قالب ۲۵ پهنه، ۴۶ هزار کیلومتر مربع استان را در مقیاس بزرگ تعریف کردیم که حاصل آن، جمع آوری بانک اطلاعاتی که در آن اکتشافات تکمیلی و قبلی را وجود دارد، بود  و در گام بعدی با کمک دانشگاه‌ها و کسانی که توان فنی و مالی مناسبی دارند و با استفاده از ظرفیت‌ها و تکنولوژی‌های روز نقاطی که پتانسیل بیشتری را برای حوزه معدن داشته باشند، دنبال می‌کنیم که با استفاده از این الگو حدود ۴۰ منطقه مستعد را به صورت خاص شناسایی کرده ایم و توانستیم ظرفیت ذخایر کشف شده را از ۴ و ۷ دهم میلیارد تن به ۵ و ۸ دهم میلیارد تن افزایش بدهیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت کارخانه‌ها و بعد از آن تناقص با آلودگی هوا گفت: ما طبق قانون دستگاه‌های استعلام کننده هستیم و براساس پاسخ دستگاه‌ها مسیر بعدی را پیش می‌بریم؛ اما، چالشی که برای کسب و کار وجود دارد، پاسخ و بروکسی‌های طولانی اداری است که در ادراه صمت و دستگاه‌های استعلام شونده وجود دارد و دنبال این هستیم که این بروکسی‌ها را را کوتاه‌تر کنیم.

مدیر کل سازمان صمت استان با بیان اینکه در قانون این پیش بینی شده است که اگر ۲ ماه به استعلام پاسخ داده نشد، مثبت تلقی شود؛ افزود: با توجه به اینکه در برخی موارد سرمایه گذاری‌های سنگینی از سوی بخش خصوصی می‌شود و اگر، بعد‌ها بخواهند به لحاظ رعایت نکردن ضوابط جلوی این‌ها را بگیریم، هزینه‌های سنگینی را بر بخش خصوصی متحمل می‌کنند، منتظریم آن پاسخ گرفته شود؛ ولی، سرمایه گذار برای اینکه کارش تسریع شود، شروع به انجام پروژه هایش می‌کند که امیدواریم زودتر دستگاه‌های استعلام شونده پاسخ ها‌ی خودشان را بدهند.

او با بیان اینکه در خودروسازی حدود ۱۰ هزار یا ۱۱ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کارند، گفت: عوامل زیادی در بحث رکود خودرو سازی دخیل بودند و مباحث مربوط به تغییرات و نوسات ارز و مسائل مربوط به تحریم‌ها بیشترین مواردی هستند که بر این حوزه اثر می‌گذارد است و سبب کاهش تولید شده است، به طوری که تولید ما در سال ۹۶ حدود ۱۱۴ هزار دستگاه و در سال ۹۷ به ۴۲ هزار رسید و امسال هم شرایطمان بحرانی‌تر شده است که برای رفع این بحران از از طریق ملی و با بهره گیری از ظرفیت استان و ارز حاصل از صادرات خود استان برای کمک به این بخش، پیگیر هستیم.

حسینی نژاد با بیان اینکه پیش بینی امسال ما برای حوزه مالی استفاده از ظرفیت‌های شورای معادن استان، ۲۵۰ میلیارد تومان است، گفت: طبق قانون معادن هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند در حوزه معادن و اکتشافات ورود پیدا کند و عموما بیش از ۹۰ درصد در سال‌های قبل از سوی افراد ثبت شده است و امکان ثبت مجدد خیلی کم وجود دارد؛ ولی، امکان نقل و انتقال پروانه‌های بهره برداری و اکتشاف طبق قانون وجود دارد و قانون هم اجازه داده سرمایه گذار خارجی به صورت مستقیم از ابتدای کار ورود پیدا کند و سرمایه گذار چینی کار را انجام می‌دهد.

او با بیان اینکه قیمت عرضه مرغ نسبت به استان‌های دیگر کمتر است، گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد مقرر شد خروج مرغ از استان براساس مجوز دامپزشکی صورت گیرد و واسطه‌هایی که بین تولیدکننده تا توزیع کننده وجود دارد حذف شود و حداکثر تا اوایل هفته آینده قیمت مرغ در استان کرمان به قیمت واقعی خود در استان برسد.

سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه برای پسته اقداماتی صورت گرفته است، گفت: ارقامی در حال کشت است و وارد می‌شود که با شرایط متناسب، کشت می‌شوند و ارقامی متناسب با شوری و اقلیم گرم توسعه پیدا کرده است و پیوند‌هایی زده شده است که متناسب با شرایط اقلیمی است.

او با بیان اینکه برای حوزه آبیاری باغ‌های پسته، آبیاری تحت فشار، آبیاری کم فشار و زیر سطحی، آبیاری تحت فشار زیر سطحی را توسعه داده ایم، افزود: به علت گرمای سوزان استفاده از سایه بان را پیشنهاد داده ایم که نیازمند اعتباراست.

سعیدی با بیان اهمیت اصول تغذیه به اقداماتی، چون: چاپ نشریه، چاپ کتاب، ترجمه کتاب، وجود پژوهشکده پسته و ایجاد تالار ترویج اشاره کرد و بیان داشت: این کار‌ها کار‌های تحقیقاتی و اقتصادی مردم است.

او با بیان اینکه در چند سال گذشته سموم کم کیفیت را داشتیم، افزود: الآن سموم با کیفیت و سموم مورد نیاز کشاورزان را داریم و جدیدا کشاورزان اقداماتی برای گوگرد در باغ‌های پسته صورت می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه عمده کار ما در روستاهاست، از به کارگیری ۴۰۰ نیرو در ۵۲ یا ۵۳ مرکز خدمات روستایی خبر داد.

او با بیان اینکه با توجه به مشکلات خشکسالی محصولات جایگزینی در نظر گرفته ایم و تاکنون این طرح برای ۶ هزار هکتار زمین صورت گرفته است گفت: در این طرح محصولات زعفران، زرشک، گل محمدی و گیاهان دارویی که مزیت اقتصادی و صادراتی دارند و بعضی باغات کشت گلابی جایگزین محصول‌های پرآب شده اند.

سعیدی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی وظیفه تأمین کالا را دارد، به جوجه ریزی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه در استان اشاره کرد و گفت: در بحث نهاد‌های دامی هیچ گونه مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه این سازمان متولی گران فروشی مرغ در بازار نیست و مسئول آن تعزیرات است، بیان داشت: ما طبق مسئولیت خود که وظیفه تأمین را برعهده داریم از خروج دام جلوگیری کردیم و اگر در تأمین مرغ در استان دچار مشکل شویم، از خروج مرغ نیز جلوگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار