پایگاه اینترنتی ­تروث دیگ گزارش داد؛

حنای آمریکا برای جبل‌الطارق هم رنگی ندارد

دونالد ترامپ در واقع جایگاه ابرقدرتی آمریکا را چنان تضعیف کرده که حتی دادگاه‌های کوچک اروپایی هم به راحتی واشنگتن را نادیده می‌گیرند.

حنای آمریکا برای جبل‌الطارق هم رنگی نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی ­تروث دیگ در گزارشی تحت عنوان "سرپیچی یک کشور دیگر از آمریکا در ماجرای آزادی نفتکش ایرانی، ضربه‌ای دیگر به جنگ‌طلبان کاخ سفید" نوشت: منابع خبری تایید کردند نفتکش حامل محموله نفت ایران به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار که به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف شده بود، جزیره جبل الطارق را در دریای مدیترانه ترک کرده است.

برخی می‌گویند از آنجا که حکم اتحادیه اروپا تنها شامل کشور‌های عضو این اتحادیه و به واردات نفت از سوریه به اروپا مربوط می‌شود، توقیف نفتکش ایرانی از ابتدا اقدامی غیرقانونی بوده است. روشن است توقیف این نفتکش تنها به درخواست جنگ طلبان در دولت ترامپ مانند جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا صورت گرفته است.

در قوانین بین المللی یا قوانین اروپا هیچ چیزی که جلوی فروش آزادانه نفت ایران را بگیرد وجود ندارد. اقدام انگلیس در این باره غیرعاقلانه بود. انگلیس در بحبوحه بحران سیاسی بر سر موضوع برکسیت در شرایط مطلوبی قرار نداشت و در نهایت هم مجبور به عقب‌نشینی شد. این عقب‌نشینی شکستی بزرگ برای جنگ‌طلبان در آمریکا به شمار می‌رود که سعی داشتند قبول کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران را بر اروپا نیز تحمیل کنند.


بیشتر بخوانید: آمریکایی‌ها جرات توقیف نفتکش ایرانی را ندارند


جبل الطارق دولت منتخب و نهاد‌های مستقل خود را دارد مانند یک دیوان عالی. جبل الطارق در خصوص مسائل سیاست خارجی تحت امر انگلیس فعالیت می‌کند، ولی ظاهرا بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هیچ علاقه‌ای به اعمال فشار بر جبل الطارق برای جلوگیری از آزادی نفتکش ایرانی نداشت.

در روز صدور حکم آزادی نفتکش ایرانی، دادگاهی در واشنگتن دی سی با صدور حکمی اعلام کرد نفتکش باید همچنان در توقیف باقی بماند، ولی دیوان عالی جبل الطارق با رد این حکم اعلام کرد رژیم تحریم‌های آمریکا با اتحادیه اروپا تفاوت دارد و جبل الطارق بر اساس قوانین تنها تابع رژیم حقوقی اروپا خواهد بود.

این وقایع نشان داد ترامپ نه تنها در روند بهبود وجهه و اعتبار آمریکا در میان متحدان کلیدی‌اش در اروپا شکست خورده است بلکه در واقع جایگاه ابرقدرتی آمریکا را چنان تضعیف کرده که حالا حتی دادگاه‌های کوچک اروپایی به راحتی آمریکا را نادیده می‌گیرند و در برابر رای و خواسته واشنگتن قد علم می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار