عابدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

راه‌اندازی بیمارستان‌ها نیازمند آمایش منطقه‌ای است

عضو کمیسیون بهداشت مجلس بر ضرورت آمایش منطقه‌ای برای راه اندازی تخت بیمارستانی و مراکز درمانی تاکید کرد.

ضریب اشغال تخت پایین هزینه های زیادی را تحمیل می کند/ اجرای غلط سیستم نظام ارجاع در کشور/ لزوم راه اندازی بیمارستان متناسب با جمعیت هر منطقه حیدر عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در تمام دنیا و به خصوص کشور‌های پیشرفته در حوزه پزشکی قبل از راه اندازی مراکز درمانی و تخت‌های بیمارستانی به آمایش کلی منطقه از نظر جمعیت و امکانات مورد نیاز اقدام می‌کنند سپس احداث بیمارستان یا کلینیک‌های تخصصی انجام می‌شود.
 
او ادامه داد: در کشور ما سطح بندی خدمات قبل از راه اندازی مراکز درمانی باید به خوبی انجام شود و متناسب با جمعیت هر منطقه  تخت‌های بیمارستانی جدید یا مراکز درمانی راه اندازی شود.
 
عابدی افزود: به دلیل نبود آمایش منطقه‌ای در سراسر کشور در شهری با ۴۰ هزار نفر جمعیت، یک بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی را احداث می‌کنند که این مسئله هزینه‌های زیادی را بر نظام سلامت تحمیل می‌کند و سبب شده تا ضریب اشغال تخت به شدت کاهش پیدا کند.

انتقال مصدومان با اورژانس هوایی به کلینیک های تخصصی

او بیان کرد: در کشور‌های پیشرفته در مناطق دور افتاده مصدومان را با اورژانس هوایی به مراکز استان منتقل می‌کنند به طوری که در این مناطق کلینیک‌های تخصصی و بیمارستان‌های مجهز وجود دارد و معتقدم که باید در ایران به این سمت برویم که به جای راه اندازی مراکز ام آر آی که روزانه میلیون‌ها تومان هزینه نگهداری در بر دارد کلینیک‌های تخصصی را در مراکز استان و شهر‌های پر جمعیت راه اندازی کنیم.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت باید یک آمایش کلی داشته باشد تا بر اساس آن بداند که بیمارستان و مراکز درمانی را در چه فواصلی از یکدیگر راه اندازی کند.
 
عابدی ادامه داد: متاسفانه سیستم نظام ارجاع در نظام سلامت کشور پیاده سازی نشده است و همین مسئله موجب سردرگمی بیماران در مطب پزشکان می‌شود.

بیشتر بخوانید: نظام درمان به نظام کاسبی تبدیل شده است
او اضافه کرد: بر اساس آمایش منطقه‌ای و اجرای درست سیستم ارجاع به طور دقیق می‌توان تشخیص داد که در هر منطقه چه تعداد پزشک متخصص و عمومی مورد نیاز است.
 
عضو کمیسیون بهداشت درمان مجلس یاد آوری کرد: به طور کلی به ازای هر ۲۰۰ هزار نفر باید ۲۰۰ پزشک باشد، اما متاسفانه به دلیل توزیع نامناسب و ناهماهنگی‌های موجود در حدود ۵۰ پزشک مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم هستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار