توسط معاون اول رئیس جمهور؛

آیین‌نامه قانون مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی برای اجرا به وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.

آیین‌نامه قانون مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ابلاغ شدبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی برای اجرا به وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

هیات وزیران به منظور پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در سطوح مختلف و برخورد قاطع با مواردی از قبیل فروش پایان‌نامه، مقالات علمی و امثال آن‌ها، آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را در جلسه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ تصویب کرد.

بر اساس این آیین‌نامه، پیشنهاد (پروپوزال) ها، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های فاقد طبقه‌بندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید پس از تصویب در مؤسسه، در ایرانداک ثبت شود. هم‌چنین، کلیه رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها قبل از دفاع باید در ایرانداک مشابهت‌یابی شود و ارائه گزارش مشابهت‌یابی برای کسب مجوز دفاع الزامی است.

هم‌چنین، به منظور سیاست‌گذاری و انجام اقدامات پیشگیرانه، تدوین استاندارد‌ها و راهنما‌های اخلاق در پژوهش، نظارت، اعتباربخشی، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین کارگروه‌های اخلاق در پژوهش مؤسسات، تدوین استاندارد‌های تهیه آثار علمی از قبیل رساله، کتاب، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی و مانند آن‌ها و رسیدگی به اعتراضات نسبت به تصمیمات کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسات، کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در سطح وزارت و با ترکیب معاون پژوهشی وزیر (رئیس)، معاون آموزشی وزیر، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر، رئیس ایرانداک، دو نفر پژوهشگر صاحب‌نظر عضو هیئت علمی، و یک نفر عضو هیئت علمی رشته حقوق و دو نفر صاحب‌نظر در حوزه اخلاق در پژوهش تشکیل می‌شود.

همچنین به موجب آیین‌نامه مذکور، افرادی که با ارائه پایان‌نامه جعلی موفق به دریافت مدرک تحصیلی شده اند، حتی پس از فراغت از تحصیل، مدرک تحصیلی حاصل از تقلب آنان لغو خواهد شد.

گفتنی است، آیین‌نامه فوق با هدف برخورد با مراکز فروش پایان‌نامه، مقالات علمی و امثال آن و نیز با رویکرد پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در سطح مؤسسه تهیه و تدوین شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
ببینیم و تعریف کنیم
آخرین اخبار