آرامگاه بزرگترین حماسه سرای ایران، مدفن یکی از شعرای معاصر است که او را فردوسی زمانه می نامند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، آخرین ماه تابستان شروع شده  و موجی از آخرین سفرهای این فصل در شهریور آغاز شده است اگرچه که بار سفر نبسته ام اما چند مهمان عزیز دارم که به زیارت بارگاه رضوی رهسپار مشهد شده اند چند روزی از آمدنشان گذشته و علاوه بر زیارت میل به سیاحت در مشهد نیز دارند از آنجایی که شیفته ادبیات هستند با آنها به سمت توس و آرامگاه فردوسی راهی می شوم بازدیدمان از موزه توس تمام می شود که با آنها به سمت آرامگاه اخوان ثالث دیگر شاعر خراسانی همراه می شوم شاعری که به الهام گیری از زبان کهن در اشعارش مشهور بوده است و به این دلیل او را فردوسی قرن معاصر می نامند. به بهانه چهارم شهریور سالروز درگذشت مهدی اخوان ثالث گفتگویی با  محوریت ویژگی های شعری وی داشتم.

 

فردوسی زمانه ما/ لطفا منتشر نشود

 

حکیمه موسوی کارشناس ارشد ادبیات و پژوهشگر ادبی  می گوید:زبان شعری اخوان ثالث دارای ویژگی کهن گرایانه است. شعر او از سبک خراسانی و شعر نیمایی الهام گرفته است.

  

او   ادامه می دهد:زنده یاد جلال آل احمد اخوان را وارث زبان دری می داند. در عین حال ویژگی های زبان اخوان فقط در کهن گرایی خلاصه نمی شود.او پس از آشنایی با شعر نیمایی سعی می کند بین شعر نو و سبک کلاسیک آشتی ایجاد کند.

 

 این پژوهشگر ادبیات تصریح می کند: در عین حال از ویژگی های شعری اخوان انتقادهایی نیز می شود. جلال آل احمد و فروغ فرخزاد از زیاده روی های اخوان در بهره گیری از زبان کهن و یا افراط درپیروی از شیوه نیمایی انتقاد می کنند.

 

موسوی می گوید: با  این وجود، اشعار اخوان بر شاعران معاصر تاثیر زیادی گذاشته و در زمانه خود در دهه های 1330 و 1340 شمسی منشا تحولات فکری و اجتماعی بود.

او  ادامه می دهد: ارغنون، زمستان و آخر شاهنامه بخشی از آثار او است.

 

 مهدی اخوان ثالث در سال   1307 در مشهد  دیده به جهان گشود و در چهارم شهریور 1369  به دیار باقی شتافت.

 

انتهای پیام//م.م

برچسب ها: شعر ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.